۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 85057084
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یک توافق و چندین تحول

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 85057084
حسن شکوهی نسب
یک توافق و چندین تحول

تهران- ایرنا- توافق ایران و عربستان معادلات منطقه ای را بکلی دگرگون کرده است؛ توافقی که بسترساز ترمیم مناسبات تهران با دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله بحرین شده است و در مقابل، انتظار کُند شدن سرعت قطار عادی سازی رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و حتی توقف آن وجود دارد.

همان طور که انتظار می رفت، دستیابی ایران و عربستان به توافق با هدف ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک آن هم پس از حدود ۷ سال، تاثیری چشمگیری بر نوع بازی بازیگران در صفحه شطرنج منطقه به دنبال داشته است.

«چرخش کشورهای عربی به سمت ایران» یکی از پیامدهای توافق تهران- ریاض به شمار می رود. در این راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» به تازگی به نقل از منابع بحرینی اعلام کرده است که « در حال حاضر گفت وگوهای مهمی میان بحرین و ایران در سطح دو جانبه برای ازسرگیری روابط دو کشور جریان دارد.»

به نوشته این خبرگزاری روسی، رایزنی‌هایی که تاکنون بین دو کشور درحال انجام بوده است، در سطح دو جانبه و بدون میانجی‌گری طرف‌های دیگر بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق بر سر همه موضوعات مورد اختلاف، نتایج بزودی اعلام شود.

البته اظهارات «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز موید قدم های رو به جلو دو کشور در ترمیم روابط است و آینده ای روشن در روابط تهران- منامه نشان دارد.

کنعانی مقدم بیان این که توافق صورت گرفته با بازخوردهای بسیار مثبتی همراه بود و تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه ای از این موضوع استقبال کردند، تصریح کرد: روابط ایران و بحرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر همسایه محوری و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای حوزه آسیا است. خوشبختانه با فضای مثبتی که ما در منطقه شاهد هستیم این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین هم اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری بکنیم و در این مسیر گام برداریم.

«کند شدن سرعت قطار عادی سازی و حتی احتمال توقف آن» سناریوی دیگری است که با توافق ایران و عربستان در حال وقوع است. بی دلیل نبود که به دنبال اعلام توافق از سرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی شماری از مقامات سابق رژیم صهیونیستی و رسانه‌های این رژیم این رویداد را به عنوان شکستی برای رژیم صهیونیستی تعبیر و از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند.

مخالفت عربستان با ورود یک هیات صهیونیستی به خاک خود، یکی از نشانه های کُند شدن سرعت قطار عادی سازی در ایستگاه ریاض است. بر پایه گزارش اخیر روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت»،، مقام‌های سعودی برای یک هیات اسرائیلی که قصد حضور در یک رویداد گردشگری سازمان ملل متحد در عربستان را داشتند، ویزا صادر نکرده است.

«امکان لغو قراداد تسلیحاتی با رژیم صهیونیستی از سوی امارات» نیز حاکی از شکافی دیگر در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل است؛ کشوری که در برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در لوای پیمان آبراهام پیشقدم شد اما اینک شبکه ۷ تلویزیون رژیم اعلام کرده است که امارات تصمیم دارد در واکنش به اظهارات اسموتریچ وزیر تندرو رژیم صهیونیستی در مورد شهرک حواره و تعرض به مسجد الاقصی، قرارداد تسلیحاتی با این رژیم را فعلاً لغو کند.

پیشتر وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مواضعی نسنجیده و ضدانسانی اعلام کرده بود که «روستای حواره باید از روی زمین محو شود و من فکر می‌کنم دولت اسرائیل باید این کار را انجام دهد.»؛ اظهاراتی که حتی صدای اعتراض سران اروپا و مقامات آمریکا را نیز بلند کرد تا جایی آنها ضمن انتقادات جدی، از دیدار با این عضو تندرو کابینه نتانیاهو سر باز زدند.

تارنمای آمریکایی «اکسیوس» به تازگی از سفر قریب الوقوع اسموتریچ به آمریکا پرده برداشته و نوشته‌ است که در جریان این سفر، هیچ یک از مقامات این کشور با وزیر دارایی کابینه نتانیاهو دیدار نمی کند.

همزمان بیش از پنج هزار آمریکایی خواستار لغو ویزای سفر وزیر کابینه نتانیاهو شدند؛ موضوعی که نشان می‌هد دموکرات‌ها برخلاف جمهوری‌خواهان با کابینه نتانیاهو میانه خوبی ندارند و هر گونه رفتار تحریک‌کننده از سوی تل‌آویو را بلافاصله در نطفه خاموش می‌کنند. این نوع برخورد دموکرات آشکارا نشان می دهد که این طیف سیاسی وجود یک متحد تندرو و دردسرساز را در منطقه حساس خاورمیانه که منافع کاخ سفید و متحدان آن را به خطر بیاندازد، برنمی تابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha