ظرفیت‌های موجود برای تحقق سند تحول شناسایی شود

تهران - ایرنا - رئیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: سند تحول در آموزش و پرورش ظرفیت‌های بسیاری را برای ایجاد تحول فراهم کرده است که باید این ظرفیت‌ها شناسایی شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید. این سند در هشت فصل تنظیم و براساس نظر کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است.

اکنون بیش از ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌گذرد و همچنان این سند مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد و در انتظار اجرا قرار دارد.

تحول در آموزش و پرورش به معنای تحول در یک نظام اجتماعی زنده است

در این راستا علی پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین در گفت و گو با ایرنا درباره تحقق اهداف این سند اظهار کرد: تحول در آموزش و پرورش به معنای تحول در یک نظام اجتماعی زنده است. زمانی می‌توان به تحول در یک نظام اجتماعی زنده امیدوار بود که یک اراده جمعی برای حرکت شکل گیرد. اراده جمعی نیز زمانی شکل می‌گیرد که همگی با یکدیگر به یک فهم مشترک حداقلی برسند.

وی افزود: باید به یک فهم مشترک از ایراداتی که داریم و علت نیازمندی ما به تحول و همچنین جایگاه نهایی برسیم. باید بدانیم در نهایت به دنبال چه نوع مدرسه ای هستیم و فرآیند رسیدن به این مقصد چیست؟

رئیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: در این خصوص باید به یک تفاهم برسیم که لازمه آن، تعامل، گفتگو و یک حرکت رفت و برگشتی بین اجزای مختلف صف و ستاد در آموزش و پرورش است که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است.

منظور از تعامل هم فقط این نیست که یک ارتباط بین معلمان و مدیران شکل گیرد، بلکه هدف یک ارتباط مداوم و دوسویه است.

وی با بیان اینکه ما باید تحول را عمومی کنیم، گفت: مدیران می‌توانند در اتاق خودشان مسائل را پیگیری کنند بدون آنکه مدرسه را به خوبی بشناسند؛ اما چنین رویکردی، تحول را عمومی نمی‌کند. باید تحول را به فضای عمومی جامعه بیاوریم تا همه معلمان درگیر این فرآیند شوند و پرسش ها در ذهن معلمان و مدیران دقیق شود. در چنین شرایطی همه برای رسیدن به پاسخ به یکدیگر کمک خواهند کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین درباره انتقادات مطرح شده به سند تحول بنیادین توضیح داد: برخی نقدها به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد می‌شود که بنده هم با بعضی از آنها موافقم. سند، یک متن انسانی است و مانند همه متن‌های انسانی دیگر، ایراداتی هم دارد. مگر قانون اساسی ما، با وجود جایگاهی که دارد، خالی از ایراد است؟ اما در عمل همه ما باید به آن پایبند باشیم.

وی افزود: در سال ۹۴ یک پژوهش درباره سند تحول بنیادین انجام دادیم و نقدهای بسیاری به این سند وارد کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل دادیم اما با همه این اوصاف معتقدیم که این متن انسانی با وجود اصلاح و بازنگری‌ها، ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای تحول باز کرده است.

رئیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین ادامه داد: البته اصلاحاتی هم نیاز است تا این تحول، به صورت دقیق‌تری صورت پذیرد، اکنون این بازنگری در شورای عالی آموزش و پرورش نیز در حال پیگیری است.

بیش از صد راهکار شدنی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین وجود دارد که با عزم و اراده جدی، آنها را در ریل می‌اندازیم و به جلو حرکت می‌کنیمپارسانیا افزود: اکنون باید به ظرفیت‌های سند تحول بنیادین نگاه کنیم و نباید در بند این ایرادات بمانیم، باید ظرفیت‌های موجود برای ایجاد تحول را شناسایی کنیم. پرسش اصلی ما در حال حاضر این است که از میان ۱۳۱ راهکاری که در سند تحول بنیادین ذکر شده است، آیا ما نمی‌توانیم پنج راهکار را انتخاب کنیم و به عمل برسانیم؟ که بی شک این امر میسر است.

وی ادامه داد: بیش از صد راهکار شدنی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین وجود دارد که با عزم و اراده جدی، آنها را در ریل می‌اندازیم و به جلو حرکت می‌کنیم.

ظرفیت‌های موجود برای تحقق سند تحول شناسایی شود

به گزارش ایرنا، براساس گفته‌های محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، اصلاح نسخه نهایی سند تحول بنیادین در کمیسیون راهبری تحول دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش با دعوت از افراد عضو کمیسیون و هم افراد تعیین شده در مصوبه مربوط به اصلاح، نسخه اولیه سند مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: این بازنگری و اصلاح سند تحول بنیادین، پس از اصلاحات احتمالی توسط کمیسیون و اعضای مدعو انجام خواهد شد و به صحن شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رفت.

همچنین مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین پیشتر به ایرنا گفته بود: امسال برای نخستین مرتبه، بودجه ۴۴۰ میلیارد تومانی برای اجرای سند تحول بنیادین اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته اجرای سند تحول بنیادین، بودجه تعریف شده نداشت اما امسال با پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این مهم میسر شد. البته این مبلغ برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کفایت نمی‌کند اما اختصاص این مبلغ قابل توجه اتفاق مبارکی است همچنین درصدد جذب بودجه بیشتر برای اجرای سند تحویل هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha