بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندرچابهار در دستورکار افغانستان قرار دارد

زاهدان- ایرنا- سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت:بهره‌گیری از ظرفیت بندر چابهار با هدف توسعه صادرات و سهولت تجارت در این بندر مهم در دستورکار افغانستان قرار داد و باید از امکانات آن در جهت نفع دو کشور و ملت استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا نورالدین عزیزی روز چهارشنبه در نشست با مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان با موضوع توسعه مراودات تجاری دوجانبه و بررسی فرصتهای سرمایه گذاری در بندر چابهار اظهارداشت: بندر چابهار ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارد و آنچه در مورد آن شنیده بودیم، هم‌اینک با چشم خود دیدیم که چه فرصت‌های بسیار خوبی در این بندر برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به تخلیه کشتی‌های تجاری بزرگ در بندر چابهار بیان کرد: این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری فراوانی در حوزه‌های مختلف تجاری دارد که ایران و افغانستان در این زمینه می توانند همکاریهای دوجانبه داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۲ ملت ایران و افغانستان در کنار هم در زمینه توسعه تجارت می توانند با همدیگر ارتباط داشته باشند.

محمد کرمی افزود: ایران و افغانستان در زمینه تجارت و سرمایه گذاری در بندر چابهار می توانند ارتباط بسیار قوی و خوبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای تعاملات بیشتر اقتصادی و تجاری همراه هیات اعزامی از کشور افغانستان به بندر چابهار سفر کردیم تا فرصت‌های سرمایه گذاری و بهره‌گیری از این بندر راهبردی از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندرچابهار در دستورکار افغانستان قرار دارد

بندر چابهار بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق وعوارض وارده بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، ۶۰ درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.

وی همچنین از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار ذکر کرد.

وی گفت: اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار است.

قاسم عسکری نسب ادامه داد: هم اینک علاوه بر تخفیف‌های سازمان بنادر معافیت های مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.

وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان با استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و فرماندار و مسوولان و قضرهای مختلف مردم روز سه‌شنبه وارد فرودگاه کنارک شد و سپس از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، مراکز تولیدی و کارخانه‌های در حال ساخت فولاد و پتروشیمی چابهار بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha