۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1104
کد خبر: 85058110
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر منابع آبی عراق: سدهای ترکیه دجله و فرات را تبدیل به کانال آب کرده است

بغداد-ایرنا- وزیر منابع آبی عراق با اشاره به تعداد سدهای ترکیه روی دو رود دجله و فرات تاکید کرد این سدها باعث شده است که دو رود بزرگ، تبدیل به دو کانال آبی شود.

به گزارش ایرنا، «عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق گفت: بیش از ۱۰۴ سد در مسیر دو رودخانه دجله و فرات در خاک ترکیه وجود دارد.

وی افزود: عراق دیگر کشور دو رود بزرگ، دجله و فرات نیست زیرا رودهایش به دلیل تاثیر سدهای ترکیه به کانال‌های آب تبدیل شده‌اند. بحران آب خفه‌کننده‌ای که عراق درگیر آن شده، سبب ایجاد درگیری‌های داخلی بین استان‌ها بر سر حقابه‌ آنها از دجله و فرات شده است.

در ۲۹ آبان ۱۴۰۰ عون ذیاب (وزیر فعلی) که سخنگوی وقت وزارت منابع آب عراق بود در گفت‌وگو با ایرنا به ابعاد سدسازی‌های ترکیه و نیز بحران خشکسالی بر عراق و مسائل زیست محیطی منطقه پرداخت و گفت؛ سدهایی که برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود تاثیر بسیار منفی در میزان آب دجله و فرات دارد.

وزیر منابع آبی عراق: سدهای ترکیه دجله و فرات را تبدیل به کانال آب کرده است

ذیاب گفت که ترکیه طرح بزرگ موسوم به «گاپ» را از دهه ۶۰ گذشته آغاز کرد. این طرح از جنوب شرق «آناتولی» یعنی از «غازی عنتاب» تا «حکاری» و «دیاربکر» و در واقع همه استان‌های هم مرز ترکیه با دو کشور سوریه و عراق گسترده شد.

به گفته عون ذیاب، «در حقیقت هدف از این طرح وسیع، تنها تولید برق نیست بلکه پروژه‌های آبیاری و کشاورزی و ذخیره آب و نیز تولید برق را شامل می شود.»

ذیاب افزود: سد پیشنهادی جدید با نام «جزره» که ترکیه در پی تاسیس آن است با مخالفت عراق روبه‌رو شد، زیرا با میثاق‌های بین‌المللی درباره ضرورت ممانعت از تاثیر منفی کشورهای سرچشمه آب بر کشورهای حوضه آبریز، سازگار نیست.

براساس گزارش‌ها، سد «ایلیسو» که در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده، یک پروژه برق‌آبی عظیم روی رود دجله است که با هدف تولید یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق برای منطقه جنوب شرقی ترکیه به اجرا درآمده است. ترکیه ساخت این سد را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد و بنا بر گزارش‌ها در دسامبر ۲۰۲۰ تولید انرژی در آن به ظرفیت کامل خود رسید. سد ایلیسو دومین سد بزرگ ترکیه بعد از سد آتاتورک (ساخته شده در ۱۹۹۰ بر روی رود فرات) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha