تدابیر استاندار فارس و امیدها برای انجام سفرهای نوروزی ایمن در استان

شیراز- ایرنا- آمادگی کامل راهداران برای تامین ایمنی سفرهای نوروزی در محورهای ارتباطی استان فارس موضوع مهمی است که امسال با تدبیر دکتر ایمانیه استاندار فارس با دقت ، وسواس و اهمیت بیشتری دنبال می گردد و امیدها برای انجام سفرهای نوروزی ایمن در این استان را افزایش داده است.

رانندگان بخش مسافری ، عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی ، گروههای امدادی و پشتیبانی سفر ، عوامل راهداری و همه دستگاههای مسوول در حوزه ایمنی سفر امسال از سوی استاندار فارس موریت دارند تا زمینه سفر ایمن را برای شهروندان و میهمانان نوروزی به استان فارس فراهم کنند ، اولویت راهداران و پلیس راه امسال کاهش تصادفات جاده ای است.

استاندار فارس با اشاره به تمهیدات کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: یکی از اقلام مورد نیاز پلیس، دستگاه تست مصرف الکل و مواد مخدر است که تامین آن بسیار ضرورت دارد و انتظار است پلیس به ویژه با رانندگانی که پس از مصرف مواد مخدر و الکل، اقدام به رانندگی می کنند به شدت و بدون کوچکترین اغماضی برخورد کند.

دکتر محمد هادی ایمانیه،با اشاره به ماموریت عوامل سفر ، ایمنی راه‌ها و همچنین ستاد اجرایی خدمات سفر در شیراز افزود: تمام دستگاه های اجرایی و خدمات رسان موظفند که تمام امکانات و ظرفیت های خود را به کار گیرند تا شاهد کاهش حداکثری حوادث و تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در ایام نوروز در استان باشیم.

تدابیر استاندار فارس و امیدها برای انجام سفرهای نوروزی ایمن در استان

استاندار فارس گفت: اینکه استان فارس در بحث مرگ و میر ناشی از تصادفات هشت درصد از میانگین کشور پایین تر است و کمترین میزان رشد مرگ و میز ناشی از تصادفات را داشته بیانگر اثربخش بودن اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده است که این روند باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

او ادامه داد: قطعا برای هموطنانی که قصد دارند در ایام نوروز به این استان و به ویژه شهر شیراز سفر کنند بسیار مهم است که یک سفر خوب و توام با آرامش، امنیت و آسایش را تجربه کنند که باید اسباب و شرایط تحقق آنرا برای هموطنانمان فراهم کنیم.

ایمانیه، با اشاره به نقش پلیس و نیروی انظامی در برقراری نظم و امنیت و کاهش حوادث در کنار سایر دستگاه ها اظهار داشت: نیروی انتظامی و پلیس برای حضور هرچه پررنگ تر در ایام نوروز تقاضای تامین یک سری امکانات و اقلام از جمله خودرو همراه با راننده، چراغ گردان پلیس، پروژکتور سیار، راکت ایست و جلیقه فسفری کرده که امیداریم این اقلام با همراهی سایر دستگاه ها به سرعت تامین شود.

استاندار فارس افزود: همچنین پلیس تقاضا دارد که چند کار نیز به شکل عملیاتی انجام شود که از جمله می توان به آشکار سازی نقاط حادثه خیز و پیش بینی برای روشن کردن مشعل در ۸۵ نقطه با هماهنگی پلیس راه، ایمن سازی راه در مقابل ایستگاه های پلیس راه جهت کنترل و نظارت بهتر، احیای خط کشی محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای منتهی به تفرجگاه ها، نصب چراغ گردان سیار در برخی محورها، ترمیم و مرمت حفره های ایجاد شده در جاده‌ها و رفع نواقص دوربین‌های سرعت سنج جاده‌ای اشاره کرد.

وی، بر لزوم برنامه ریزی برای استقرار واحدهای آتش نشانی تا ۳۰ کیلومتری خارج از شهرها نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به محدودیتی که آتش نشانی در ارائه خدمات در خارج از محدوده شهرها دارد، بر اساس دستور وزرای کشور و راه و شهرسازی، تیم های آتش نشانی تا پایان تعطیلات نوروز برای خدمات دهی تا ۳۰ کیلومتری شهرها محدودیتی ندارند.

استاندار فارس اظهار داشت: از آنجا که بر اساس آمار، ۶۰ درصد تصادفات رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها روی می دهد، هماهنگی لازم انجام شود که با استقرار عشایر در محل های پیش بینی شده در این فواصل و فراهم کردن شرایط برای فروش صنایع دستی و سایر محصولات تولیدی عشایر، هموطنان در طول سفر تشویق و ترغیب به توقف در این مکان ها شوند.
وی گفت: همچنین بررسی شود که در صورت امکان، سرعت خودروهایی که در محورهای استان تردد می کنند تا پایان تعطیلات نوروز ۱۰ کیلومتر نسبت به حد مجاز تعریف شده کاهش یابد.

نیروهای راهداری در قالب ۱۳۰ تیم گشتی سیار در جاده‌های استان اسقرار دارند

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، با اشاره به اجرای طرح ترافیکی و انتظامی نوروز ۱۴۰۲ در فاصله زمانی ۲۴ اسفند جاری تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ گفت: نیروهای راهداری نیز در قالب ۱۳۰ تیم گشتی سیار در این ایام در جاده‌های استان اسقرار دارند.

علیرضا راستار، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجا که فارس دارای بیشترین و طولانی ترین محورهای شریانی و ترانزیتی است، مجموعه راهداری و پلیس راه‌ در کنار سایر دستگاه ها و مجموعه های امدادرسان و خدمات رسان، در جهت فراهم کردن شرایط سفر ایمن برای هموطنان و کاهش حداکثری حوادث جاده ای تلاش خواهد کرد.

او ادامه داد: با توجه به الگوها و راهبردهای تدوین شده در حوزه ایمنی راه‌ها، نیازمند مشارکت همه دستگاه های متولی در این بخش هستیم، ضمن این که نقش کاربران جاده‌ای و همچنین آموزش در این حوزه را نیز نباید نادیده گرفت.

وی بیان کرد: در همین راستا تاکنون اقدامات خوبی در جهت توسعه ایمنی راههای استان انجام شده که می کوشیم این روند در سایر ایام سال نیز تداوم داشته باشد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس گفت: اقدامات زود بازده و کم هزینه مانند آشکار سازی نقاط پر حادثه که در کاهش حوادث ترافیکی بسیار اثرگذار است همواره به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز در جاده ها
راستار، با اشاره به مصوبه کمیسیون ایمنی راههای کشور مبنی بر کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز وسایل نقلیه در جاده های کشور گفت: این مصوبه از امروز ۲۴ اسفند تا ۱۵ فرودین در کشور اجرا خواهد شد و در صورت تخطی از آن، رانندگان متخلف توسط دوربین های سرعت سنج جریمه خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha