بی‌احتیاطی‌هایی که نوروز را غم بار می‌کند

شیراز-ایرنا- با پایان سال مردم ایران بر اساس آداب و رسوم کهن خود، سفر و دید و بازدید را دنبال می‌کنند و تلاششان این است که سال جدید را با انرژی تازه‌ و شادی آغاز کنند اما گاهی بی‌احتیاطی‌ها در رانندگی مسیر را به سمت غم و اندوه و از دست دادن عزیزانی می‌برد که نوروز را به کام همگان تلخ می‌کند.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۱ به پایان راه رسیده و اندک ساعتی از آن باقی مانده است؛ سال ۱۴۰۲ مهیای آغاز راهی ۳۶۵ روزه می شود، سالی که پر از زخدادهای تلخ و شیرین خواهد بود، مثل دیگر سال ها. رویدادهای تلخ و شیرینی که برخی را خودمان رقم می زنیم و برخی را شاید در طالع ما نوشته‌اند.

وقتی سخن از آغاز سال نو و شروع تعطیلات نوروزی به میان می آید، دو چیز بیش از هر چیز دیگر در ذهن تداعی می شود، یکی دید و بازدید نوروزی که بر اساس سنتی دیرینه خانواده ها و دوستان به دیدار یکدیگر می روند و سال نو را به هم تبریک می گویند و یکی هم سفر؛ سفری که می تواند به قصد دید و بازدید و دیدار بستگان و فامیل و دوستان یا به نیت سیاحت و شاید هم هر دو انجام شود.

به یقین سفر و مسافرت می تواند یک حرکت و اتفاق خوشایند و به یاد ماندگی در زندگی هر فرد باشد اما همین اتفاق خوشایند می تواند با یک بی احتیاطی، عجله و شاید بی مسئولیتی در قبال جان دیگران به یک رویداد تلخ و شاید هم تلخ ترین اتفاق زندگی یک فرد یا یک خانواده تبدیل شود و خاطره محنت بار و غم انگیز آن هیچگاه از یاد نرود.

همه آنها که با خودرو شخصی به سفر می روند یا کسانی که ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سفر انتخاب می کنند، با اطمینان خاطر چنین تصمیمی می گیرند و قطعا آن راننده در مقابل جان تمام سرنشینان خودرو مسئول است و باید نهایت دقت و هوشیاری را به خرج دهد که هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد و همگی به سلامت به مقصد برسند.

تدابیر فارس برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای؛ بی‌احتیاطی‌هایی که نوروز را غمبار می‌کند

تو در مقابل جان مسافران مسئولی
راننده عزیز، تو در مقابل جان اعضای خانواده یا هر سرنشین دیگر خودرویی که هدایت آن را بر عهده داری مسئولی، نمی توانی تحت هر شرایطی و به هر شکلی که دوست داری و صلاح می دانی رانندگی کنی، تو در قبال سلامت و جان فرزندت، همسرت، پدرت، مادرت، خواهرت، برادرت و همه کسانی که همسفر و همراه تو هستند مسئولی. خواب آلودگی، خستگی، بی احتیاطی و عجله تو در رانندگی می‌تواند فاجعه به بار آورد و سرنوشتی تلخ برای خودت و دیگر اعضای خانواده و همراهانت رقم بزند، پس شیرینی سفر را به کام خودت و دیگران تلخ نکن.

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در نوروز ۱۴۰۱ (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین۱۴۰۱)، یک هزار و ۱۰۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۸۰۰ نفر در محورهای برون شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته اند.

این گزارش می افزاید: استان فارس با ۱۰۴ کشته بعد از استان سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم قرار داشت.

طی سال های گذشته و به ویژه در سال ۱۴۰۱، مسئولان و متولیان امر در استان فارس برنامه‌ها و اقدامات متعددی در جهت کاهش حوادث رانندگی و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن انجام داده اند که به گفته استاندار فارس این اقدامات کاهش تلفات در این حوزه را به دنبال داشته است.

تدابیر فارس برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای؛ بی‌احتیاطی‌هایی که نوروز را غمبار می‌کند

مرگ و میر ناشی از تصادفات در فارس پایین تر از میانگین کشور

استاندار فارس با بیان اینکه، میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در این استان هشت درصد از میانگین کشور پایین تر است و فارس کمترین میزان رشد مرگ و میز ناشی از تصادفات را داشته است، گفت: این موضوع بیانگر اثربخش بودن اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده است که این روند باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

محمد هادی ایمانیه در گفت و گو با ایرنا افزود: تدابیر اتخاذ شده توسط نیروی انتظامی برای سفری امن و آرام در نوروز ۱۴۰۲ در استان باید عملیاتی شود و دستگاه های خدمات رسان تمام ظرفیت و توان خود را بکار گیرند.

دکتر ایمانیه گفت: برای هموطنانی که قصد دارند در ایام نوروز به استان فارس و شهر شیراز سفر کنند بسیار مهم است که یک سفر خوب، توأم با آرامش، امنیت و آسایش را تجربه کنند که می بایست ملزومات تحقق آنرا برای هموطنانمان فراهم شود.

استاندار فارس با اشاره به نقش پلیس و نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت و کاهش حوادث، در کنار سایر دستگاه ها اظهارکرد: نیروی انتظامی و پلیس برای حضور هرچه پررنگ تر در ایام نوروز تقاضای تامین امکانات و اقلامی از جمله خودرو به‌همراه راننده، چراغ گردان پلیس، پروژکتور سیار، راکت ایست و جلیقه فسفری دارد که می بایست این اقلام با همراهی سایر دستگاه ها به سرعت تامین شود.

ایمانیه با بیان اینکه تدابیر اتخاذ شده توسط نیروی انتظامی می بایست به شکل عملیاتی محقق شود، افزود: از جمله موارد مدنظر پلیس می توان به آشکار سازی نقاط حادثه خیز و پیش بینی برای روشن کردن مشعل در ۸۵ نقطه با هماهنگی پلیس راه، ایمن سازی راه در مقابل ایستگاه های پلیس راه جهت کنترل و نظارت بهتر، احیای خط کشی محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای منتهی به تفرجگاه ها، نصب چراغ گردان سیار در برخی محورها، ترمیم و مرمت حفره های ایجاد شده در جاده‌ها و رفع نواقص دوربین‌های سرعت سنج جاده‌ای اشاره کرد.

وی با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده برای کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: یکی از اقلام مورد نیاز پلیس، دستگاه تست مصرف الکل و مواد مخدر است که تامین آن بسیار ضرورت دارد؛ انتظار داریم، پلیس به ویژه با رانندگانی که پس از مصرف مواد روان گردان ها، اقدام به رانندگی می کنند به شدت برخورد کند.

وی، بر لزوم برنامه ریزی برای استقرار واحدهای آتش نشانی تا ۳۰ کیلومتری خارج از شهرها تاکید و بیان کرد: با توجه به محدودیتی که آتش نشانی در ارائه خدمات در خارج از محدوده شهرها دارد، بر اساس دستور وزرای کشور و راه و شهرسازی، تیم های آتش نشانی تا پایان تعطیلات نوروز برای خدمات دهی تا ۳۰ کیلومتری شهرها محدودیتی ندارند.

استاندار فارس به آمارهای اعلام شده در خصوص امکانی که تصادفات بیشتری در آنها رخ می دهد اشاره و اظهارکرد: از آنجا که بر اساس آمار، ۶۰ درصد تصادفات رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها روی می دهد، هماهنگی های لازم انجام شود تا با استقرار عشایر در محل های پیش بینی شده در این فواصل و فراهم کردن شرایط برای فروش صنایع دستی و سایر محصولات تولیدی عشایر، هموطنان در طول سفر تشویق و ترغیب به توقف در این مکان ها شوند.

ایمانیه همچنین از پلیس راهور و پلیس‌راه خواست که با رانندگان پرخطر برابر قانون با جدیت برخورد کند تا سایر رانندگان در شرایط مساعدتری به سفر خود ادامه دهند.

تدابیر فارس برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای؛ بی‌احتیاطی‌هایی که نوروز را غمبار می‌کند

عامل انسانی، مهمترین علت وقوع حوادث جاده‌ای

فرمانده انتظامی استان فارس هم با اشاره به اینکه علت ۷۰ درصد تصادفات رانندگی عامل انسانی است، گفت: این موارد تحت تاثیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، صحبت کردن با گوشی همراه و خستگی و خواب آلودگی است.

سردار رهام بخش حبیبی افزود: امیدواریم امسال بتوانیم برای مردم و مسافران نوروزی شادی و آرامش را به ارمغان بیاوریم و همه ما تلاش می‌کوشیم که بیشترین میزان رضایت مردم را جلب کنیم.

وی اظهارکرد: در نوروز پارسال ۲۵۰ راننده به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز و صحبت کردن با گوشی همراه، جان بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر را گرفته‌اند که اگر همین افراد در رانندگی دقت ‌می‌کردند چنین حوادث دلخراشی رخ نمی داد.

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: پلیس در ایام نوروز از تمام توان خود استفاده خواهد کرد تا شهروندان با خیالی آسوده روزهایی شاد را سپری کرده و سفرهای خاطره انگیز و ایمنی را تجربه کنند.

تدابیر فارس برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای؛ بی‌احتیاطی‌هایی که نوروز را غمبار می‌کند

اجرای پویش همراهان سفر در محورهای پر تردد فارس

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز با اشاره به اجرای پویش همراهان سفر ایمن در محورهای پر تردد این استان گفت: فارس دارای بیشترین و طولانی ترین محورهای شریانی و ترانزیتی کشور است.

علیرضا راستیار، خستگی و خواب آلودگی را از عوامل موثر در بروز حوادث ترافیکی دانست و افزود: راه اندازی ایستگاه های پویش همراهان سفر ایمن علاوه بر ابعاد آموزشی برای کودکان، دلیل خوبی برای توقف مسافران نوروزی و رفع خستگی آنها است.

وی ادامه داد: این پویش هم اینک در پنج ایستگاه در محورهای اصفهان- شیراز، بوشهر - شیراز ، فسا - داراب و جم - فیروزآباد اجرایی شده و تا پایان ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ارائه پیام های ایمنی و ترافیکی همراه خواهد بود.

او اظهارکرد: با توجه به تجربه موفق سال گذشته در برگزاری پویش همراهان سفر و با توجه به ضرورت برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات اثربخش برای مدیریت سفرهای نوروزی برون شهری و همزمانی این ایام با ماه مبارک رمضان، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ستاد اقامه نماز کشور، اقدام به برگزاری طرح پویش فرهنگی - ایمنی با عنوان ‘پویش همراهان سفر ایمن’ با شعار ‘سفر ایمن با یاد خدا و همراهی شما’ کرده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: کمک به افزایش ایمنی در سفرهای نوروزی برای استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی، توسعه و ترویج ارزش های دینی و مذهبی همچون اقامه نماز در سفرهای نوروزی به ویژه ماه مبارک رمضان، ترغیب رانندگان به توقف وسایل نقلیه در طول سفر با هدف رفع خستگی و خواب آلودگی ناشی از رانندگی طولانی در مجتمع‌های خدماتی رفاهی، ارتقاء فرهنگ رانندگی ایمن، به کارگیری هنر در خدمت ایمنی و ترغیب مسافران به توقف در مسیرهای منتخب را از جمله اهداف اجرای طرح پویش نوروزی همراهان سفر ایمن است.

تدابیر فارس برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای؛ بی‌احتیاطی‌هایی که نوروز را غمبار می‌کند

فعالیت ۶۰ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در فارس

راستیار، با اشاره به فعالیت ۶۰ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در فارس افزود: ارایه خدمات متمرکز و مناسب و فراهم کردن آسایش بیشتر برای رانندگان و مسافران، کاهش میزان تصادفات جاده‌ای با افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها، روان سازی ترافیک راهها و فراهم سازی امکانات مناسب در جهت گسترش فرهنگ اقامه نماز از جمله اهداف مهم در احداث مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی است.

وی ادامه داد: علاوه بر مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی، ۵۲ راهدارخانه فعال در محورهای مواصلاتی استان نیز آماده خدمت‌رسانی به کاربران جاده‌ای هستند تا خدمات لازم را به طور شبانه روزی به مسافران و میهمانان نوروزی ارائه دهند.

وی اظهارکرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی از سوی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی، بازدیدهای دوره‌ای از این مجتمع ها از ابتدای اسفند امسال به همراه اعضای کارگروه استانی آغاز شده و علاوه بر این نظارت کارشناسان ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها هم طبق روال معمول انجام خواهد شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: از آنجا که به ازای هر ۲ ساعت رانندگی پیشنهاد می شود که رانندگان ۱۵ دقیقه توقف و استراحت کنند، لذا مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی را می توان بهترین مکان برای توقف و استراحت معرفی کرد.

راستیار افزود: کاربران جاده‌ای، می‌توانند با بهره‌گیری از اپلیکیشن ۱۴۱ از محل این مجتمع‌ها در طول مسیر مورد نظر مطلع شده و سپس با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به سفر خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مبنی بر کاهش سرعت مجاز وسایل نقلیه در جاده‌های برون‌شهری در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت که با هدف افزایش ایمنی و کاهش تصادفات انجام شده در کنار سایر اقدامات انجام شده در این زمینه، شاهد کمترین میزان تصادفات باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha