۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۰۶
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85058758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوکراین خواهان اخراج روسیه از شورای امنیت شد

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۰۶
کد خبر: 85058758
اوکراین خواهان اخراج روسیه از شورای امنیت شد

تهران-ایرنا- دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین ادعا کرد که روسیه باید از شورای امنیت سازمان ملل اخراج شود.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا, وزیرخارجه اوکراین در مقاله‌ای در رسانه آمریکایی "هیل" گفت: روسیه نه تنها صلح را نقض کرده بلکه آن را نابود کرده است.

وی در ادامه مقاله خود نوشت: قرار بود حاکمیت قانون جایگزین اصل "حاکمیت قدرت" شود. کشورهای جهانی برای دستیابی به این هدف, توافق کردند که به پنج کشور قدرتمند مسئولیت ویژه‌ای برای حمایت از صلح و امنیت بین المللی بدهند. این پنج کشور شامل آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، انگلستان، فرانسه و چین بودند.

کولبا ادعا کرد: با جنگ روسیه علیه اوکراین, یکی از پنج عضو اصلی شورای امنیت, قوانین را نقض کرده است. روسیه به جای حفظ صلح بین المللی, جهان را به چالش کشیده است.

وی در ادامه اظهار نظر کرد: روسیه کرسی عضو دائمی شورای امنیت را به تاج و تخت مصونیت تبدیل کرده است. امروز، روسیه نه ضامن و نه راه حلی برای هیچ یک از مشکلات جهان نیست. جنگ روسیه باید با شکست واضح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور پایان یابد.

وزیرخارجه اوکراین در پایان گفت: باید یک تجدید نظر اساسی در سیستم امنیتی جهانی و اصلاح ارگانهای بین المللی که وظیفه حمایت و احیای صلح را دارند, انجام شود. روسیه هرگز به طور قانونی عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل را به دست نیاورده است و باید کرسی خود را از دست بدهد.

به گزارش ایرنا, پیش از این ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان آنچه در بوچا مشاهده کرده بود، در مورد حمله روسیه به حومه کی یف گفت که" آن‌ها از ارتکاب هیچ جنایتی در این مناطق رویگردان نبوده اند" و خواستار اخراج مسکو از شورای امنیت شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha