۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85060470
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود زمین و آب در صدر مشکلات سرمایه‌گذاری در کردستان

سنندج- ایرنا- زمین، آب و تسهیلات بانکی همچنان جزو مهمترین مشکلات پیش روی طرح های سرمایه گذاری در کردستان است موضوعاتی که استاندار کردستان بر رفع آنها و مشخص کردن تکلیف سرمایه گذاران از همان ابتدای کار تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، یکصدونود و سومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان روز شنبه در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان و به ریاست استاندار تشکیل شد در این جلسه بار دیگر مهمترین مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری در استان زمین، آب و تسهیلات بانکی اعلام شد.

هشت طرح در این جلسه مورد بررسی قرار داده شد که یکی از آنها طرح سرمایه گذاری تولید کاشی و سرامیک بود که این طرح از سال ۱۴۰۰ به اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام و استعلام های لازم و جواز تاسیس برای آن هم صادر شده ولی تاکنون زمین به آن اختصاص داده نشده است.

طی این ۲ سال این طرح افزون بر استان در معاونت ریاست جمهوری و وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران هم مطرح شده است و مصوبه این نهادها را هم دارد.

استاندار کردستان در این جلسه به بحث های مطرح شده در ارتباط با طرح های سرمایه گذاری به ویژه طرح تولید کاشی و سرامیک و برخورد مدیران استان با آن واکنش نشان داد و گفت: بحث هایی که بیان شد باید در کمیته های کارشناسی مورد بررسی قرار می گرفت و سپس در این جلسه برای تصویب آن تصمیم گرفته می شد.

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: قبل از ورود هر طرحی به این کارگروه باید اهلیت سرمایه گذار و زیرساخت های موجود در استان برای اجرای آن بررسی شود چراکه این جلسه مکانی برای ارائه و بیان مقدمات کار نیست.

وی تاکید کرد: اگر با اجرای طرح سرمایه گذاری مخالفت می شود باید همان ابتدا اعلام تا تکلیف سرمایه گذار مشخص شود.

به دستور استاندار کردستان تقاضای تعدیل نحوه محاسبه قیمت گذاری زمین و دادن تنفس یک سال در پرداخت و قبول پیش پرداخت ۱۰ درصد و اقساط ۶۰ ماهه برای شرکت سرامیک کارو مشروط به رفع مشکلات تامین آب آن در این جلسه مصوب شد.

افزایش هزینه های زمین اجرای طرح های سرمایه گذاری را با مشکل مواجه می کند

سرمایه گذار طرح تولید کاشی و سرامیک کارو هم در این جلسه اظهار کرد: آنچه برای هیات مدیره ما حائز اهمیت است تمایل مدیران دستگاه های اجرایی کردستان به این سرمایه گذاری و وجود زیرساخت های لازم در استان است.

عباسی ادامه داد: سالی که جواز تاسیس برای طرح ما صادر شد قیمت زمین در شهرک صنعتی دهگلان ۲۷ میلیارد تومان بود ولی اکنون به ۱۳۸ میلیارد تومان رسیده است و اگر زمین مورد نظر امسال هم در اختیار ما قرارداده نشود مشمول افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی سال آینده می شود.

وی اضافه کرد: در مطالعات اولیه انجام شده این طرح میزان هزینه مورد نظر برای اجرای فاز نخست به عبارتی ایجاد ۳۶ هزار مترمربع سوله، ۱۱۰ میلیارد تومان بود.

این سرمایه گذار یادآور شد: مشکل و مخالفتی با بررسی بیشتر طرح نداریم ولی اینکه گذشت زمان موجب افزایش هزینه ها به ویژه در بحث زمین می شود توجیه اقتصادی طرح را زیر سوال خواهد برد.

در جواز تاسیس صادر شده برای این طرح اختصاص ۲۵ هکتار زمین در شهرک صنعتی دهگلان و تامین آب، برق و گاز آن مصوب شده است و در این جلسه افزون بر مخالفت تعدادی از مدیران با این میزان سطح؛ بحث نبود آب و مخالفت شرکت آب منطقه ای استان هم مطرح شد.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی کردستان در این جلسه اظهار کرد: پنج چاه آب در شهرک صنعتی دهگلان وجود دارد که از این تعداد یک چاه ویژه کارخانه بارز، یک چاه کارخانه خرمدشت و سه چاه هم متعلق به سایر واحدهای موجود است.

حمیدرضا امانی با اشاره به اینکه بیش از میزان نیاز واحدها برای آنها آب تامین کردیم، افزود: شرکت آب منطقه ای استان به صراحت اعلام کرده است آبی برای اختصاص به واحد جدید در این شهرک وجود ندارد مگر اینکه اقدام به خرید چاه کشاورزی و تغییر کاربری آن کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرک های صنعتی یک، سه و چهار سنندج دیگر زمینی برای اعطا به سرمایه گذاران وجود ندارد، بیان کرد: در شهرک صنعتی دهگلان ۲۵ هکتار زمین داریم که اگر به یک واحد واگذار کنیم دیگر زمینی برای واگذاری نخواهیم داشت.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی کردستان ادامه داد: براساس بررسی های که انجام دادیم به طور معمول برای ساخت واحد تولید کاشی و سرامیک به چهار تا هشت هکتار زمین نیاز است.

افزون بر ۲ هزار مصوبه کارگروه تسهیل استان انجام شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پرداخت و گفت: از ابتدای تشکیل این کارگروه تاکنون ۱۹۲ جلسه با طرح یک هزار و ۵۸۶ فقره پرونده تشکیل شده است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه این تعداد جلسه منجر به تصویب ۲ هزار و ۸۴۹ مصوب شده است، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۴۴ مصوبه معادل ۷۲ درصد آن انجام شده و مابقی در دست اقدام و پیگیری است.

وی یادآور شد: در جلسه امروز هم اعطای تسهیلات ۷.۵ میلیارد تومانی از محل اعتبارات رونق تولید برای اجرای چند طرح صنعتی و معدنی و امهال تسهیلات سه طرح کشاورزی به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان مصوب شد.

در این جلسه باردیگر مقرر شد دستگاه های اجرایی و بانک های استان نسبت به برطرف کردن مشکلات سرمایه گذاران و تسهیل در اعطای تسهیلات بانکی اقدامات لازم را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha