۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85060484
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پیش از دوره نیما و شاملو داستان کوتاه و رمان وجود نداشت

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه پیش از دوره نیما و شاملو، داستان کوتاه و رمان وجود نداشت، گفت: پیش از آن قصه داشتیم، مینیمال و داستان کوتاهِ کوتاه نداشتیم، همه اینها تحت تاثیر ادبیات اروپایی وارد زبان شد.

محبوبه مباشری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح و بررسی تاریخی سبک‌های شعری و تغییرات آن در دوره‌های مختلف پرداخت و گفت: پروین اعتصامی ادامه دهنده مکتب خراسانی یعنی نسل پیشین شعر بود، سبک شعری او تلفیقی است از سبک خراسانی و مکتب عراقی که به آن دوران «بازگشت» می‌گویند. در این سبک‌ حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند، تشبیه‌ها، استعاره‌ها و نوع شعری همه ادامه شعر مکتب خراسان و مکتب عراق بود؛ فقط بازنگری مجدد شده بود.

سبک شعری پروین تلفیقی است از سبک خراسانی و مکتب عراقی که به آن دوران بازگشت می‌گویند

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا ادامه داد: شیوه‌ای تازه برای سخن گفتن نبود تا اینکه به شعر معاصر رسیدیم، شعر نو با شعر نیما یوشیج و شعر سپید که با شعر احمد شاملو شروع شد. در این دوره قالب و وزن شعر تغییر کرد، زمانی که باب مراودات ایرانی و اروپایی تغییر کرد، شیوه‌های شعر تحت تاثیر شعر اروپایی شکل گرفت. در همه کشورها این اتفاق می‌افتد، در آن دوره در نثر و رمان هم پیشرفت کردیم.

او با بیان اینکه پیش از دوره نیما و شاملو، داستان کوتاه و رمان وجود نداشت، توضیح داد: پیش از آن قصه داشتیم، مینیمال و داستان کوتاهِ کوتاه نداشتیم. همه اینها تحت تاثیر ادبیات اروپایی وارد زبان شد. به خصوص زنان دراین عرصه خوب درخشیدند. برخی از ناشران هستند که در این دوره کتاب‌های خیلی خوبی چاپ می‌کنند. در دانشکده حلقه نقد کتاب داریم که هربار یکی از آن‌ها را نقد و بررسی می‌کنیم.

پیش از دوره نیما و شاملو داستان کوتاه و رمان وجود نداشت

شاعران هر دوره را باید با شاعران همان دوره سنجید

شاعران هر دوره را باید با شاعران همان دوره سنجید و مقایسه کرد و نه دوره‌های پیشین! زیرا هر عصر اقتضای خاص خود را می‌طلبد

مباشری با تاکید بر تاثیر شرایط اجتماعی بر رشد زنان، بیان کرد: وقتی جامعه شرایط لازم برای پرورش زنان را در اختیار آن‌ها بگذارد می‌بینیم که همپای مردان رقابت می‌کنند و گاهی از آن‌ها پیشی می‌گیرند. گویی زنان می‌خواهند عقب‌افتادگی‌های گذشته را جبران کنند.

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا درباره سبک و نحوه فعالیت شاعران زن توضیح داد: شاعران بزرگ زنی داریم که بیشتر شعرهای احساسی دارند و کمتر عرفانی هستند. البته در مردان هم به همین صورت است. قطعا سعدی، حافظ و مولانای دیگری پیدا نمی‌شود. انصافا مطابق با شیوه جدید شعری که مرسوم شده است، به این دلیل که گفتمان ما تغییر کرده‌است استفاده از استعاره‌های جدید مرسوم شد.

او افزود: در قدیم قد و قامت معشوق به شمشاد و ابروی او به کَمان تشبیه می‌شد. اما در این روزها شاعری مانند مرحوم احمد عزیزی هجوم استعاره‌های متنوعی دارد که مخاطب در می‌ماند که همه اصطلاح‌های جدید اعم از اصطلاح‌های مکانیکی، طب، نجوم و اصطلاح‌های به روز را در شعرش به کار برده است و شعر زیبایی دارند.

به گفته این ادیب، شاعران هر دوره را باید با شاعران همان دوره سنجید و مقایسه کرد و نه دوره‌های پیشین! زیرا هر عصر اقتضای خاص خود را می‌طلبد.

پیش از این ایرنا با محبوبه مباشری مصاحبه تفصیلی درباره پروین اعتصامی انجام داده است، که می‌توانید قسمت نخست آن را اینجا و قسمت دوم را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha