۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۸
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85061125
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی گذرا بر گیلان ۱۴۰۱

۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۸
کد خبر: 85061125
 نگاهی گذرا بر گیلان ۱۴۰۱

رشت - ایرنا - سال ۱۴۰۱ با همه فراز و فرودهایش رو به اتمام است و این گزارش بنا دارد تا نمایی گذرا از اتفاق های برجسته این سال را در حوزه های متعدد اعم از صنعت، کشاورزی، تجارت، اجتماعی، فرهنگی به مخاطبانش ارائه دهد.

بر خلاف معمول به جای آنکه به ابتدای سال برویم از آخر شروع می کنیم؛ هفته اخیر استاندار دوبار به سراوان رفت آنجا که مساله ای دیرینه با قدمتی ۴۰ ساله و مزمن شده را در خود دارد.

یکسال قبل در پی اعتراضات مردم منطقه اسدالله عباسی استاندار گیلان قول داد موضوع را پیگیری و ازاین مساله با کمک بخش های مختلف راه گشایی کند.

معضلی که کوهی از یک میلیون تن زباله تلنبار شده بر روی هم است که ارتفاع آن امروز به بیش از ۱۰۰ متر رسیده و آرزوهای مردم منطقه برای حل این بحران طی دهه ها در زیر وعده های مسئولان مختلف مدفون شد و کسی را جرات و یارای ورود به این بحران دیرینه نبود.

اما استاندار گیلان از اوایل امسال که در بین مردم منطقه حاضر شده و وعده پیگیری و تعیین تکلیف آن را داده بود و در طول این مدت مستمر پیگیر مساله بود اینک در پایان سال طی هفته اخیر بازدیدی از روند اقدامات انجام شده در ساماندهی این بحران بازدیدی داشت و ۲۷ اسفندماه دوباره ضمن حضور در منطقه و آغاز درختکاری در این محدوده؛ گزارشی از آنچه انجام گرفته ارائه داد و گفت که فروردین ماه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار با دستور وزیر کشوربرای رفع مشکل سراوان به حساب شهرداری واریز شد و ۴۰ میلیارد تومان هم برای تسریع در پروژه بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت اختصاص می یابد.

اسدالله عباسی عنوان کرد که از سال ۱۳۶۳ در پی تصمیمات غیرکارشناسی برای دفن زباله در منطقه سراوان رشت این مکان تبدیل به محل دفن زباله شد، اصلا قرار نبود زباله‌ای در این مکان دفن شود بلکه مقرر بود که زباله در این محل مدیریت شود.

وی با اشاره به پی‌گیری‌ شخصی خود از محل دفن زباله در سراوان رشت افزود: روزی که با حضور وزیر کشور به عنوان استاندار گیلان معرفی شدم مساله و مشکلات دفن زباله در سراوان رشت را به وزیر اعلام کردم و موضوع برای رئیس جمهور هم تشریح شد و حل این ابر بحران از سوی دکتر رئیسی برمن تکلیف شد.

عباسی در ادامه با تشریح اقدامات مربوط به مناقصه برای بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت اظهار کرد: در نهایت قرارداد پروژه بهسازی در دفنگاه زباله آبان ماه امسال به ۱۰۶ میلیارد تومان منعقد و کار آغاز شد و قرار بر این است که طی یک سال به پایان برسد.

وی با اشاره به پیشرفت ۲۷ درصدی بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت و پنج درصد بیشتر از برنامه زمانبندی اظهار کرد: اقدمات و کار این پروژه دانش بنیان بوده و متناسب با دانش روز کار می شود، اکنون هم در بخش‌هایی بهسازی و برنامه درختکاری آغاز شده است و شیرابه در محل دفن زباله در سراوان در حال کنترل است، حوضچه‌هایی در حال تهویه است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تفکیک زباله از مبدا و با بیان اینکه این مهم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در حال انجام است، اظهار کرد: بخشی از زباله‌ها در حال تفکیک است، بخشی مربوط به شهرستان‌های اقماری بوده که باید فکری برای آن شود، ضمن آنکه تا پایان ۱۴۰۲ در هیچ پهنه ای نباید زباله دفن شود.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش ۲ خط سه و چهار شرکت کودآلی در منطقه لاکان رشت و با بیان اینکه بهره برداری آزمایشی آن انجام شده است، گفت: اما تاکید شد تا بعد ازتکمیل شروع به کار کند، اظهار کرد: بر اساس اعلام دادستان اگر این ۲ خطر تا چند روز آینده به طور کامل بهره برداری نشود با تشکیل پرونده قضایی مسببان تاخیر در کار معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ زباله به دفنگاه در سراوان رشت منتقل نخواهد شد، تصریح کرد: من دغدغه های شما را را شنیدم، دیدم و لمس کردم، اینطور نبوده که پشت میز تصمیم بگیریم، پیشرفت کار را روزانه و هفتگی رصد کردم‌ومی کنیم.

وی با بیان اینکه به موضوع ساماندهی محیط زیست در گیلان اهتمام جدی است، افزود: دفنگاه سراوان رشت را با وضعیت خوب تحویل شما می‌دهیم، مسئولان مربوطه پای کار هستند، کارها با دقت در حال انجام است، قرارداد زباله سوز هم منعقد شده کار سرعت می‌یابد.

خوش و ناخوش محیط زیست گیلان؛ تالابی که روند نابودی طی می کرد

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص رندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند.

تالابی که با ورود سنبل آبی بدان رفته رفته روند نابودی را طی می کرد و ورودی آب بدان کاسته شده و سموم و فاضلاب وارد می شد و در کنار آن سودجویان از هر فرصتی برای ضربه بر این تالاب بی نظیر و گونه های جانوری وسیع آن بهره می گرفتند.

اما این روند با اقدامات انجام شده برای پاکسازی آن از سنبل آبی و تخصیص اعتبار مناسبی برای کار و ...تا حدودی تثبیت شده است.

لهیب سودجویی بر اراضی تالابی گیلان

اولین آتش سوزی در تالاب انزلی در سال ۱۴۰۱ در ۳۱ تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای «کوچک‌محله» طعمه حریق کرد و این دومین آتش سوزی در سال جاری در تالاب انزلی است. تالاب بین المللی انزلی در محدوده چراغ پشتان از بامداد روز جمعه اسیر شعله‌های آتش شد و نداشتن دسترسی به محل آتش‌سوزی، اطفاء حریق در این منطقه را با مشکل مواجه کرده بود اما پس از ۲۰ ساعت آتش توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و بالگردهای آبپاشی که از سایر استان‌ها توسط مدیریت بحران کشور تامین شده بودند روبه خاموشی گذاشت و با دستور قضایی عامل آتش افروزی در حدود ۴۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان این شهر بندری دستگیر شد. آتش سودجویی و منفعت طلبی بر جان تالاب های گیلان افتاد و مسئولان متولی خسته و مضطرب یک به یک خبر مهار اتش در تالاب های انزلی امیرکلایه لاهیجان و پارک ملی بوجاق تنها پارک ملی خشکی دریایی کشور را اعلام کردند. مشاهده پلنگ املش، گوزن مینیاتوری، پرستوی سفید و تصویر برداری از خرس قهوه ای در ارتفاعات از موارد زیست محیطی بود که برخی از خبرهای زیست محیطی گیلان در سال ۱۴۰۱ را رقم زد.

احیای ۱۷۲ واحد راکد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان

اما از حوزه اجتماعی و زیست محیطی بگذریم بحث صنعت و تولید و اشتغال، پایه محوری اقتصاد استان در ۱۴۰۱ سال پرمشغله ای را از سر گذراند و طی ۴۷ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و تصویب ۳۹۰ مصوبه در استان عملا حدود ۱۷۲ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگردانده شد. این واحدها در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی گیلان در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های راهبردی دولت مردمی در حمایت از بخش تولید به ویژه تولید دانش بنیان مجدد به چرخه تولید بازگشتند که مهمترین آنها صنایع پوشش است.


افتتاح ۱۴۴ طرح صنعتی در گیلان

افتتاح ۱۴۴ طرح صنعتی با سرمایه گذاری سه هزارمیلیارد تومان و اشتغالزایی بیش از پنج هزار و ۴۳۹ نفر، جایگزینی واردات در راستای نهضت ساخت داخلی به مبلغ ۵۴ میلیون دلار به منظور صرفه جویی ارزی از جمله دستاوردهای حوزه صنعتی ۱۴۰۱ در استان گیلان است.
ایجاد اشتغال ۱۲ هزار ۳۰۰ نفری طی۱۰ ماه امسال در حوزه های صنفی و صنعتی و معدنی از سهم ۱۵ هزار نفری امسال استان، جذب سه سرمایه گذار در حوزه احداث پایانه محصولات کشاورزی در شهرهای انزلی، اسالم و آستارا، اختصاص و صدور شناسه کالا برای بیش از ۲ هزار شرکت تولیدی- صنعتی، صدور بیش از ۲۲۵ فقره جواز تأسیس صنعتی از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون با سرمایه گذاری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان واشتغال هفت هزار نفر از دیگر دستاوردهای این سازمان می باشد.


شناسایی ۲۰۰ شرکت فن‌آور دانش محور

در محدوده زمانی یک ساله تعداد شرکت‌های دانش بنیان گیلان از ۶۸ واحد به ۸۱ شرکت افزایش یافته‌است، در این راستا ۲۰۰ شرکت فناور محور که مستعد دانش‌بنیان شدن هستند شناسایی شده و برنامه‌ریزی برای ارتقای این شرکت‌ها به دانش بنیان در دست اقدام است.

اقتصاد کشاورزی همچنان پویا و رو به رشد

اما وضعیت و آمار و ارقام در حوزه اقتصاد کشاورزی گیلان حاکی است، در این سال نسبت به مدت مشابه سال پیش در زمینه برنج ۲۰ درصد، فندق ۱۵ درصد، کیوی ۱۰ درصد، مرکبات هشت درصد و زیتون تا ۲۰۰ درصد با یاری حق و تلاش کشاورزان و کارشناسان و مسئولان رشد تولید وبه ثبت رسیده است.
برای حمایت از چایکاران استان که بیش از ۹۰ درصد تولید محصول ایران را در اختیار دارند، قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک نسبت به سال قبل ۳۸ درصد و برگ سبز درجه دو ۴۹ درصد افزایش یافت.
مزارع پرورش ماهی‌های خاویاری از ۷۲ مزرعه در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ مزرعه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت به طوری که در بخش تولید گوشت از یک هزار و بیست تن به یک هزار و ۱۵۰ تن و در حوزه تولید خاویار از شش هزارکیلو به هفت هزار کیلوگرم می‌رسد.
گیلان از مناطق مهم تولید مرغ در کشور هم هست و در این زمینه با کسب رتبه سوم در سراسر کشور به ۲۳۰ هزار تن تولید رسید و هم اکنون یکصد واحد مرغداری با ظرفیت بیش از ۲۰ میلیون قطعه در هر دوره دو ماهه در استان فعالیت دارند.
در این زمان اقدام‌های اولیه احداث پایانه صادراتی ۵۵ هکتاری با هدف افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد شهرک صنعتی صنایع تبدیلی کشاورزی به جهت نزدیکی مرزهای هوایی، دریایی و ریلی با همکاری پنج استان گیلان، اردبیل، همدان، قزوین و زنجان با هدف کاهش هزینه های مترتب صادراتی، تکمیل زنجیره ارزش در بخش حضوری انجام گرفت.
کشت قراردادی برنج برای نخستین بار در سال زراعی جاری با اهدافی شامل ارتقای کیفیت محصول، ثبات در تولید و افزایش بهره‌وری به همراه جلوگیری از دست اندازی دلالان در استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان به اجرا درآمد.
۶۰ پروژه عمرانی و تولیدی حوزه کشاورزی گیلان با اعتبار بیش از ۶۳۱ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ملی در حوزه شیلات، ابریشم، آب و خاک و صنایع تبدیلی و طرح‌های گلخانه‌ای با اشتغالزایی مستقیم ۵۵۷ نفر در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید. ۲۹ طرح عمرانی، تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی با بیش از ۱۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دهه مبارک فجر امسال در استان گیلان به بهره برداری رسید، این پروژه‌ها در ۱۱ روستا اجرایی شده و یک هزار و ۱۰۳ خانوار از امتیاز آن بهره‌مند شدند و برای ۸۹ نفر اشتغال ایجاد شد.

چهار پروژه بزرگ برای رفع تنش آبی در گیلان به ثمر نشست

آنچه در این سال شاخص بود و اثر مستقیم بر بخش کشاورزی هم داشت، خشکسالی بود که طی سالهای اخیر در دیار پربار نمودی دیگر یافته و در سال زراعی که گذشت چهره ای پررنگ تر و قوی تر از خود نمایان کرد و با کاهش محسوس ذخیره آب سد سفید رود انتظار می رفت بسیاری از مزارع تحت پوشش سد از بین بروند سدی تامین آب بیش از دو سوم اراضی شالیزاری استان را عهده دار است.

اما به دستور استاندار گیلان، قرارگاه جهادی مدیریت منابع مصرف آب در استان تشکیل شد که حاصل این هماهنگی و مدیریت مطلوب جلوگیری از خشک شدن هزاران هکتار شالیزار استان و از بین رفتن دسترنج کشاورزان بوده است؛ ضمن اینکه با وجود خشکسالی تولید محصول برنج ۲۰ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش یافت.
در عین حال طرح هایی نیز برای کمک به رفع تنش آبی در استان در حال اجراست؛ در همین راستا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از به ثمر نشستن چهار پروژه بزرگ شامل ۲ سد لاستیکی و فاز اضطراری تصفیه خانه طول‌لات رودسر و مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آستانه اشرفیه با اعتباری به ارزش بیش ازیک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

قطع گاز و زمستان سخت

اما در حوزه برق هم همین مدیریت جهادی و مطلوب جواب داد و گذر از پیک گرما بدون قطع برق در گیلان طی شد و زمستان سرد هم که آغاز شد در همان نخستین روز زمستان بدستور استاندار گیلان بدلیل بالارفتن مصرف خانگی و بدلیل صرفه جویی در مصرف گاز تعطیل اعلام شد.

گاز ۲۹۱ اداره پر مصرف قطع شد و استاندار گیلان از مردم خواست همانطور که نجیبانه در تابستان همراهی کردند و مصرف برق مدیریت شد با شروع فصل سرد از سوی شعله های گاز بکاهند تا چرخه صنعت و خانوار از مداز خارج نشود زیرا قطع گاز مانند برق نیست و بسیار تبعات خواهد داشت و با همراهی مردم چنین شد و زمستان سخت نیز به تعامل و تدبیر طی شد.

پیشرفت فیزیکی مسیر ریلی رشت - کاسپین به ۷۵ درصد رسید

اما آنچه که برای اقتصاد، صنعت و کشاورزی محور توسعه فعالیت وتجارت و موجب پیوند همه آنها با هم است مسیر ریلی و اتصال کریدور شمال و جنوب با تکمیل قطعه رشت - آستارا و رشت -کاسپین است.

پروژه راه آهن رشت- کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر ریاست جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان بود که در چند ماه گذشته تامین مالی خوبی برای آن صورت گرفت و به وعده استاندار آخر بهار بهره برداری می شود.

بر این اساس از ۳۶ کیلومتر راه آهن رشت – کاسپین تا کنون ۲۳ کیلومتر آماده شده و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. برای۱۳ کیلومتر باقیمانده که در دو بخش شامل ابنیه مسیر و پل ها تعریف و طراحی شده است هم مقرر گردید که سریعتر کار آن را انجام شود و پروژه سرعت گیرد.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۸۵ کلید خورد اما از ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت فیزیکی داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. در زمان استقرار دولت سیزدهم پیشرفت پروژه ریلی رشت- کاسپین ۶۸ درصد بود که این میزان اکنون به ۹۰ درصد رسیده است.


۸۰۰ میلیون یورو برای پروژه ریلی رشت- آستارا

پروژه ریلی رشت به آستارا با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب برای ارتباط اروپا-آسیا، شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰.۷ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابه‌جایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است.
برای اجرای این طرح ریلی بزرگ که مقامات روسی هم از روند عملیات اجرایی احداث آن بازدید داشتند ۸۰۰ میلیون یورو شامل زیرسازی ۴۸۹ میلیون یورو، روسازی ۶۸ میلیون یورو، ایستگاه‌ها ۲۲ میلیون یورو، علایم ۱۶ میلیون یورو، ارتباطات پنج میلیون یورو در کنار مهندسی ۱۵ میلیون یورو، ارزیابی ۷۶ میلیون یورو، هزینه‌های جانبی ۹۲ میلیون یورو پیش‌بینی شده است. زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی تا کنون در قالب طرح راه‌آهن رشت-کاسپین اجرا شده و زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی نیز توسط موسسه عاشورا در دست اقدام است.

تجارت، خطوط دریایی و هوایی گیلان

علاوه بر ریل در حوزه دریایی هم اقدامات خوبی انجام شد چنانکه گیلان با وجود اینکه از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه بی بهره نبود اما توانست در ایجاد زیر ساختهای بندری، احیای واحدهای صنعتی راکد، اتمام پروژه های ناتمام و سایر بخش ها عملکرد مثبتی داشته باشد.

طی سالی که گذشت (از بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ )یک خط کشتیرانی جدید با نام " لتکا" با استقرار در بندر کاسپین منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی تاسیس شد و با راه اندازی شرکت هواپیمایی باران به مرکزیت فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با اختصاص سه فروند هواپیما در این راستا تحولاتی در گیلان آغاز شد. درهمین راستا برای احداث مرکز پشتیبانی و تعمیرات هواپیما درفرودگاه سردار جنگل رشت (هاب تعمیرگاهی هواپیما) با سرمایه گذاری تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.
برای تحول در حوزه دریایی خرید ۱۳ فروند کشتی توسط شرکت کشتیرانی خزر و بخش خصوصی و تکمیل و ساخت دو پست اسکله به همراه پسکرانه و تحویل یک پست اسکله در بندر اکتائو قزاقستان برنامه ریزی ها در دست انجام است.
ایجاد خانه تجارت روسیه - خاورمیانه به محوریت گیلان در منطقه "اورال" استان "چلیابینسگ" برگزاری سه رویداد دانش بنیان با عنوان های " تانا و تا ثریا"، برگزاری یک نمایشگاه خدمات کسب و کار دانش بنیان و یک همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در استان، هم چنین انجام توافق و تحویل عرصه برای احدث نیروگاه خورشیدی از سوی شرکت "صا ایران " به عنوان مجری ایجاد این نیروگاه ۱۰ مگاواتی از اقدامات ارزشمند در گیلان بوده است.

تهیه۵۰ بسته سرمایه گذاری توسط منطقه آزاد انزلی

به گزارش ایرنا، فعالیت سه بندر بزرگ تجاری انزلی، کاسپین و آستارا، برخورداری از ظرفیت منطقه آزاد انزلی، زیرساختهای صنعتی، تجاری و معدنی و بسیاری موارد دیگر بر اهمیت این استان استراتژیک تاکید دارد؛ در سالی که گذشت باتوجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در کشور روسیه ده ها هیات تجاری به کشورمان وارد شدند که در این میان هفت هیأت در استان گیلان و منطقه آزاد انزلی حضور پیدا کردند.
حضور هیأت های روسی، ایرانی، برگزاری رویدادهای تجاری، نمایشگاهی، فعال سازی سرای تجاری، پیگیری رفع مشکلات بازرگانان دو طرف به ویژه ایرانیان، تلاش به منظور فعال سازی کریدورهای بین المللی به ویژه شمال- جنوب از طریق ترانزیت و گسترش ارتباطات فی مابین مسیرهایی است که گیلان برای توسعه مناسبات تجاری بین المللی و متنوع سازی شرکای تجاری کشورمان می پیماید.

سازمان منطقه آزاد انزلی با اولویت جذب سرمایه گذار خارجی در سال ۱۴۰۱، ۵۰ بسته سرمایه گذاری در بخش‌های گردشگری، خدمات و تجارت تهیه کرد. این مجوزها و بسته‌های سرمایه گذاری بدون نام است تا در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی که سال ۱۴۰۲ برگزار می شود در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. امسال ۶ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی محقق شد همچنین ۴۰۰ متقاضی نیز آماده سرمایه گذاری در این منطقه هستند که در لیست انتظار واگذاری زمین قرار دارند.


بهره برداری از ۱۷ پروژه سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی

شهریور سالی که گذشت ۱۱ طرح سرمایه گذاری با اعتبار سه هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۶۵۱ نفر به بهره برداری رسید وعملیات اجرایی ۶ پروژه سرمایه گذاری با اعتبار چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷۹۵ نفر آغاز شد. این طرحها زمینه اشتغالزایی هزار و ۴۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم را فراهم کرد. منطقه آزاد انزلی همچنین در سال ۱۴۰۱ ۷.۵ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرد که در صورت اجرای طرح توسعه منطقه آزادانزلی این رقم در سال آتی می تواند به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

واریز ۵۴ میلیارد تومان به خزانه دولت

با وجود تنگناهای مالی پروژه های عمرانی و توسعه به حال خود رها نشد و دولت از همه ظرفیت ها برای تامین مالی این طرح ها استفاده کرده است چنانکه در روزهای باقی مانده سال اعلام شد ۵۴ میلیارد تومان از محل فروش هفت ملک به خزانه دولت واریز شده است. در استان گیلان ۳۵ ملک در طرح مولدسازی دارایی‌های دولت شناسایی شده بود که از این تعداد هفت ملک به مبلغ ۶۴ میلیارد تومان به فروش رفته و ۵۴ میلیارد تومان آن به حساب خزانه دولت واریز شده است. گیلان از استان‌های برتر در اجرای طرح مولدسازی دارایی های دولت بود بخش اعظمی از ۵۴ میلیارد تومان واریز شده به خزانه دولت به استان بازگشت.

تامین زمین ۲۷هزار واحدمسکن ملی و احداث ۱۲ هزار واحد در گیلان

نهضت ملی مسکن گیلان از طرح های ملی است که سهمیه گیلان از آن ۹۲ هزار واحد پیش بینی شده است؛ باوجود اینکه تامین زمین یکی از چالش ها در استان های شمالی به شمار می‌آید اما با اهتمام دولتمردان تقریبا به تعداد افراد واجد شرایط متقاضی نهضت ملی مسکن زمین هم تامین شده است. تا کنون زمین برای ساخت ۲۷ هزار واحد نهضت ملیب مسکن در استان تامین شده و در حال حاضر حدود ۱۲ هزار واحد در قالب این طرح در حال ساخت است.
۶۹۸ مسکن به مددجویان کمیته امداد گیلان واگذار شد
مسکن محرومان برای کسانی که توانایی ساخت هیچ سر پناهی را برای خود ندارند، در نظر گرفته شده که با تلاش های دولت؛ اخیرا همزمان با سراسر کشور ۶۹۸ واحد مسکن محرومان استان گیلان تکمیل و به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور به مددجویان تحت حمایت واگذار شد. ۹۳۰واحد دیگر نیز در حال حاضر در دست اجراست.

افزایش ظرفیت بهداشت و سلامت در گیلان

از این بخش های اقتصادی و صنعتی که بگذریم باید گفت در این سال در حوزه سلامت هم اقداماتی انجام شد که افتتاح ۲۷ پروژه حوزه سلامت گیلان با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان گیلان یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در سال گذشته بوده که فاز دوم بیمارستان ۱۷ شهریور رشت، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شهدای سلامت رشت، کلینیک شهرستان‌های لنگرود و آستانه اشرفیه، سه پروژه در مرکز آموزشی، درمانی پورسینا " ایجاد بخش آنژیو محیطی - توسعه اتاق‌های عمل و ایجاد بخش تصویربرداری‌ MRI و سی تی اسکن" و بخش NICU بیمارستان الزهرا (س) به بهره برداری رسید.
بیمه سلامت گیلان نیز طی سال ۱۴۰۱ با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کشوری برای خدمات رسانی بیشتر به مردم استان اقداماتی را به ثبت رساند که قرارگرفتن هزینه های درمانی زوج‌های نابارور تحت پوشش بیمه، اجرای ۱۰۰ درصد نسخه پیچی الکترونیک، طرح دارویار، پوشش بیمه‌ای افراد در محلات کم برخوردار و حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از جمله این اقدامات است.
فراهم‌ شدن خدمات بیمه‌ای برای خدمات توانبخشی معلولان و مددجویان بهزیستی از دیگر اقدامات انجام شده سال جاری در گیلان بود که بر این اساس بیش از ۱۲ هزار نفر از معلولان و مددجویان بهزیستی تحت پوشش بسته‌های خدمتی جدید سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند، در این اقدام ۷۰ درصد تعرفه خصوصی در بخش خصوصی و ۷۰ درصد تعرفه دولتی در بخش دولتی تحت پوشش قرار گرفته‌است.

رشد ۵۰ درصدی میزان هزینه های تعهداتی پرداختی تامین اجتماعی گیلان

در سال ۱۴۰۰ متوسط پرداخت تعهدات بخش بیمه‌ای تامین اجتماعی گیلان در هر ماه ۶۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۰۵۰ میلیارد تومان رسید. مبلغ مقرری بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ میلیارد تومان و در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان بوده، مبلغ مستمری در سال ۱۴۰۰ معادل ماهانه ۶۰۰ میلیارد بود که در سالجاری به هزار میلیارد تومان رسید.
عبور تعداد بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد از ۱۰۰ هزار نفر با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از آبان سال گذشته در زیرگروه‌های زنان خانه دار، اختیاری، دانشجویان و مشاغل آزاد و استقبال خوب گیلانیان از آن "تعداد افراد تحت پوشش این گروه طی یکسال از ۹۷ هزار نفر به ۱۱۰ هزار نفر رسیده است.

همه اینها شمه ای از تلاش های مسئولان، تحولات و وقایع شاخص استان و فراز و فرودهایی بود که طی سال ۱۴۰۱ بر این خطه سبز گذشت و باشد در روزگار نو شاهد تحولاتی بهتر و بیشتر به سمت بهبود و رونق و آبادانی بیش از پیش این خطه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha