۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85061509
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برخی شهروندان گچسارانی خواستار تکمیل طرح احداث تونل دیل شدند

گچساران - ایرنا-برخی از شهروندان شهرستان گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار تکمیل طرح احداث تونل دیل شدند.

به گزارش ایرنا، این افراد روز یکشنبه با حضور در دفتر نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خواستار از سرگیری این طرح بزرگ عمرانی شدند.

این شهروندان با اشاره به اینکه طرح ساخت تونل دیل از سال ۱۳۹۸ تاکنون نیمه تمام رها باقی مانده از استاندار کهگیلویه و بویراحمد تقاضا کردند تا نسبت به از سرگیری این طرح مهم اقدام شود.

کلنگ پروژه تونل دیل در قالب طرح جاده چرام به باباکلان، بندر گناوه سال ۱۳۹۷ به زمین زده شد اما یک سال بعد به دلیل پیدا شدن گاز در این تونل، پروژه تعطیل شد و پس از آن این طرح از پروژه های ملی به استانی منتقل شد تا ساختش کاملا متوقف شود.

برخی شهروندان گچسارانی خواستار تکمیل طرح احداث تونل دیل شدند

این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار احداث شود.

قرار بود با احداث این تونل محور دهدشت به پاتاوه به بنادر جنوبی کشورمان متصل شود که اجرای این طرح افزون بر ایمن شدن راه ارتباطی با حذف پیچ های خطرناک، خروج تعداد پرشماری از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی و رونق گردشگری روستایی را امکان پذیر کند.

تا تابستان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۳۰متر از ورودی و ۶۰۰متر هم از قسمت خروجی تونل ایجاد شده بود، یعنی حفاری حدود یک هزارو ۲۳۰متر از دو سمت تونل اجرا شد،اما در آن زمان به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت نکات ایمنی طرح متوقف شد.

ضرورت احداث تونل دیل برای رونق گردشگری

در زمان حاضر دسترسی اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر و مسافرانی که از طریق جاده شهر دوگنبدان برای دیدن جاذبه های گردشگری روستاهای این دهستان سفر می کنند در مسیری سختگذر به طول ۲۷ کیلومتر انجام می گیرد که در صورت تحقق ساخت تونل دیل ضمن ایجاد جاده ایمن طول مسیر نیز ۱۰ کیلومتر کاهش می یابد.

از آنجا که وجود جاده ایمن نخستین نیاز رونق گردشگری روستایی است و روستای دیل یکی از مهمترین مناطق دیدنی گچساران است شهروندان این شهرستان از مسوولان انتظار دارند تا با تکمیل این طرح ضمن ایجاد رفاه گردشگران زمینه ایجاد زیرساخت های اقامتی و خلق فرصت های شغلی جدید را فراهم کنند.

برخی شهروندان گچسارانی خواستار تکمیل طرح احداث تونل دیل شدند

روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است این روستا که با طبیعتی بکر، جنگل های بلوط در میان ۲ کوه قرار گرفته سالیانه میزبان هزاران نفر گردشگر در تفرجگاه دشتک دیل و دیگر جاذبه های آن است.

این روستا همچنین با آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن و آستانه های مقدس امامزاده بی بی کریمه (س)،امامزاده علی (ع) ، امامزاده بی بی رشیده (س) ،بی بی کیهانه (س) ، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا جاذبه های دیگری هم برای میزبانی از مسافران دارد که به دلیل جاده ناهموار ناشناخته باقی مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha