۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85366335
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

خدمات رسانی در شاخص ترین تفرجگاه کهگیلویه و بویراحمد با اخلال مواجه است

یاسوج - ایرنا- خدمات رسانی در دشتک زیبای دیل به عنوان شاخص ترین تفرجگاه کهگیلویه و بویراحمد دستکم در ماه های اسفند و فروردین به علت تخریب و کمبود امکانات با اخلال مواجه است.

به گزارش ایرنا،اگرچه استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود دشت های سرسبز، رودخانه های خروشان، آب و هوای مفرح، بناهای تاریخی به یادگار مانده از ایران کهن و بقاع متبرکه شاخص چون بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) موقعیتی بی نظیر برای گردشگری با سلیقه های مختلف به ویژه در اسفند و فروردین دارد اما دشتک دیل شاهکار این زیبایی هاست که شمار زیاد گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند گویای این مدعاست.

خدمات رسانی به گردشگران در دشتک دیل که با طبیعتی سرسبز، جنگل های بلوط، آب و هوای مطبوع در میان ۲ کوه کاردی جاخوش کرده و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار گرفته به علت کمبود زیرساخت هایی مانند روشنایی و آب آشامیدنی با اخلال مواجه شده است.

این تفرجگاه که به دلیل زیبایی های خیره کننده اش هر ساله پذیرای ایرانگردان و حتی جهانگردان پرشماری است با به سرقت رفتن ترانس برق آن،تخریب سیستم آب آشامیدنی و سرویس های بهداشتی امسال نمی تواند آنچنانکه شایسته است میزبان گردشگران باشد.

خدمات رسانی در شاخص ترین تفرجگاه کهگیلویه و بویراحمد با اخلال مواجه است

گستردن سفره‌های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط،علفزارهای یک دست سبز در هوای مطبوع بهاری، نغمه دلکش پرندگان،عبور گله های گوسفندان با نوای نی چوپانان ، مردان و زنانی که سوار بر چهارپایان از مسیرهای سخت برای جابه جایی مایحتاج خود در تکاپو هستند گوشه ای از زیبایی های وصف ناشدنی دشتک دیل است که از مسوولان انتظار می رود تا با رفع مشکلات موجود به رونق گردشگری در این منطقه کمک کنند.

مشکلات دشتک دیل

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: کمبود آب آشامیدنی از مهمترین مشکلات تفرجگاه دشتک دیل است که روند خدمات رسانی در این منطقه را با دشواری مواجه کرده است .

رحیم خردمند اضافه کرد: تاسیسات آب منطقه گردشگری دشتک دیل که براساس یک تفاهم نامه در اختیار مجریان یک طرح عمرانی این شهرستان قرار گرفته آسیب جدی دیده است.

وی تاکید کرد: به منظور تامین آب مورد نیاز گردشگران نیاز است تا دستگاه های اجرایی گچساران برای اختصاص تانکرهای سیار اقدام کنند.

خردمند تاکید کرد: بدهکاری از شرکت برق، خرابی ترانس برق، تخریب شیرآلات سرویس های بهداشتی و ضعف روشنایی از جمله مشکلات دشتک دیل برای میزبانی شایسته از طیبعت دوستان است.

وی بیان کرد:برای رفع این مشکلات نیاز به اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار است.

زیرساخت های تفرجگاه دیل

وی با یادآوری اینکه منطقه گردشگری دشتک دیل چند سالی است که به بخش خصوصی واگذار شده بیان کرد: از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های این منطقه گردشگری هزینه شده است اما این امکانات پاسخگوی نیاز گردشگران پرشماری که به این منطقه سفر می کنند نیست .

خدمات رسانی در شاخص ترین تفرجگاه کهگیلویه و بویراحمد با اخلال مواجه است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران تصریح کرد: چاه آهکی تامین آب، سرویس های بهداشتی، ۱۸ آلاچیق و ۲۴ سکوی نشیمن از جمله زیرساخت های ایجاد شده در منطقه گردشگری دشتک دیل است.

دیگر جاذبه های گردشگری روستای دیل

روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از سه هزار نفر جمعیت جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن که از ایران باستان به یادگار مانده از جمله این مناطق است.

آستانه مقدس امامزاده بی بی کریمه (س)،امامزاده علی (ع) ، امامزاده بی بی رشیده (س) ،بی بی کیهانه (س) ، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا لطف و صفایی خاص به این روستا بخشیده است .

گردشگران پس از انجام سیاحت و زیارت در روستای دیل می توانند با عبور از پل چوبی در هوایی بهاری، طبیعتی زیبا، به دور از هیاهوی شهر در جاده سلامت روستا پیاده روی دلچسبی داشته باشند.

این منطقه در ۱۸۴کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد۸۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصل بهار مطبوع و دلپذیر ، در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha