سیمای فرهنگ و هنر شمال کرمان در ۴۰۱

کرمان - ایرنا - حوزه فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱ روزهای موفق و درخشانی را گذراند و دستاوردها و رخدادهای مهمی نظیر افتتاح پروژه فاخر تالار فرهنگ و هنر و سه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان سیمای درخشانی را برای این حوزه رقم زد.

به گزارش ایرنا، استان کرمان در سال ۱۴۰۱ در حوزه فرهنگی و هنری سال پر باری را از سر گذراند و رویدادهای بسیاری را در عرصه فرهنگ و هنر تجربه کرد.

رویدادهایی که به اذعان سکانداران بخش فرهنگ و هنر کرمان این رویدادها با هدف توسعه، تقویت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری استان و با رویکرد تحقق عدالت فرهنگی انجام می شود.

پس از تغییر منصب مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادارات شمال و جنوب استان در ابتدای سال ۱۴۰۱، فصل جدیدی از فعالیت ها و برنامه ها در حوزه فرهنگی و هنری دیار کریمان گشوده شد که ثمرات و موفقیت های چشمگیری به همراه داشت که مهمترین آنها را مرور می کنیم.

انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان

انتصاب جدید در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، روحی تازه در فضای فرهنگی این استان دمید و محسن روحی خردادماه ۱۴۰۱ مسئولیت یکی از حساس‌ترین دستگاه‌های اجرایی کرمان را برعهده گرفت. او در آیین تودیع و معارفه خود، گسترش تعامل و همکاری با نهادها و فعالان‌های فرهنگی را از اولویت‌های کاری دانست و اعلام کرد: از انتقادهای همراه با تفکر و ارائه راهکار استقبال می‌کند.

سه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کرمان

سیمای درخشان فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی پس از انتصاب محسن روحی به عنوان مدیرکل این نهاد در کرمان سه مرتبه به استان دعوت شد که نتیجه سفرهای وی رونق بهتر و بیشتر در برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری استان به جا گذاشت.

محمدمهدی اسماعیلی برای نخستین مرتبه ۲۰ مردادماه وارد کرمان شد و از مراکز فرهنگی هنری آن بازدید کرد، وی در بازدید از بخش‌های مختلف موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، استفاده از ظرفیت‌های این موزه برای ارتقا فعالیت‌های فرهنگی استان را قابل توجه خواند و از تکمیل و تجهیز فاز دوم موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان خبر داد.

اسماعیلی هشتم دی‌ماه در دومین سفر خود به کرمان و به شهرستان بم، پای درد و دل هنرمندان شرق این استان نشست و با اشاره به دغدغه دولت برای رفع مشکلات هنرمندان و تحقق عدالت فرهنگی بیان کرد: شهرستان بم و شرق کرمان یک منطقه حاصلخیز فرهنگی و هنری است.

برای این منطقه اعتبارات ویژه‌ای در نظر می‌گیریم و تلاش داریم تا تعدادی از مطالبات عالی و فوری اهالی فرهنگ و هنر در همین سفر برآورده و تخصیص بودجه آن نیز انجام شود.

تخصیص بودجه برای تکمیل و تجهیز سینماها و مجتمع‌های فرهنگی هنری، تماشاخانه شهرستان و همچنین درخواست‌های حوزه تئاتر و ایجاد استودیو از جمله دیگر قول‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بم بود.

همچنین در این سفر ضمن بازدید از سینمای شهرستان بم مقدمات افتتاح این سینما در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ فراهم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین سفر به کرمان در سال جاری، ۱۵ بهمن‌ماه در مراسم افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان شرکت کرد.

این سفر دستاوردهای بسیار خوبی برای اهالی دیار کریمان داشت که اصلی‌ترین آن ماندگاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان بود.

سفرهای استانی معاونان و مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمان

سیمای درخشان فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم اجرای عدالت به ویژه عدالت فرهنگی در سراسر کشور و تمرکز زدایی از پایتخت است در همین راستا کرمان در سالی که گذشت میزبان مسئولان زیادی از وزراتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا مشکلات و دغدغه‌ها را بررسی کرده و برای حل آنها اقدام کنند.

محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور ۹ تیرماه در جریان سفر به کرمان و در نشست با استاندار کرمان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های اکرام فیلم تاکید کرد و گفت: به سینمای جوان تکلیف کردیم شرایط تولید پنج فیلم اولی را در استان‌ها فراهم کند و استان کرمان در زیر ساخت‌های فرهنگی مشکلات جدی دارد و مطالبه عمومی است که بتوانند فضای فرهنگی مناسبی ایجاد شود.

وی همچنین در نشست صمیمی با صنوف و فعالان حوزه سینما در استان کرمان و همچنین دیدار با سینماگران برای حل مشکلات، بهسازی و تجهیز سینماهای کرمان، حمایت از ساخت تولیدات سینمایی استان، تجهیز دفاتر انجمن‌های سینمای جوان به سیستم‌های جدید، فراهم کردن امکانات حداقلی فیلمسازی در استان‌ و غیره قول پیگیری داد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ۲۳ تیرماه در نشست صمیمی مدیران و اصحاب رسانه استان کرمان اعلام کرد: در حال تدوین بسته حمایتی از رسانه‌ها هستیم. همچنین نگاه ما مانند تمام دنیا به رسانه‌های استانی و محلی است و به این سمت حرکت می‌کنیم و این کار تکلیف ما است.

پیش از این نشست، ایمان شمسایی در جلسه با هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمان ضمن اعلام حمایت از خانه‌های مطبوعات استانی، بیان کرد: خانه‌های مطبوعات برای حمایت باید طرح ارائه دهند و برنامه‌های خود را با توجه به اساس‌نامه ارائه کنند.

وی همچنین بر تمرکززدایی تاکید کرد و گفت: شوق ما برای سپردن کار به خانه مطبوعات استان‌ها وجود دارد البته در صورتی این امر محقق می‌شود که یک صدای واحد از خانه‌های مطبوعات استانی شنیده و اختلافات مرتفع شود.

افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان

سیمای درخشان فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱

یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین رویدادهای کرمان در ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ رقم خورد، افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان به عنوان بزرگترین پروژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بزرگترین پروژه فرهنگی هنری پس از انقلاب در کرمان بود و این پروژه بزرگ پس از ۱۵ سال انتظار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

احداث این تالار در زمینی به مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای بیش از ۱۵ هزار مترمربع در قالب طرح احداث ۱۵ مجتمع فرهنگی و هنری در سطح کشور از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود و شامل سالن تخصصی موسیقی با ظرفیت ۶۵۰ نفر، سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت ۳۲۰ نفر و سالن همایش با ظرفیت ۱۶۰ نفر است.

در تالار فرهنگ و هنر کرمان سالن کتابخانه، فضای آموزشی و کارگاهی، پلاتوهای تمرین تئاتر و اتاق‌های آکوستیک موسیقی، نمازخانه، گالری‌های تخصصی و نیز سه سالن کافی شاپ پیش بینی شده است و این مجتمع بر اساس نظر کارشناسان فنی این تالار در بین تالارهای احداث شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ طراحی و ساخت و امکانات فنی بهترین تالار کشور محسوب می شود.

بازگشایی مجدد سنمای ریحان شهر زرند

۱۷ بهمن‌ماه و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی سالن سینمای شهر ریحانشهر پس از گذشت حدود ۲۰ سال طی بازسازی مجدد، مورد بازگشایی قرار گرفت، این سینما در زلزله سال ۱۳۸۳ زرند دچار آسیب و خسارت فراوان شده بود.

بهره‌مندی بیش از چهار هزار نفر از آموزش‌های طرح رایگان هنر در کرمان

طرح رایگان هنر در کرمان از مهمترین طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق عدالت فرهنگی و اشتغالزایی در مناطق محروم اجرا می‌شود. و در استان کرمان در طی برگزاری ۲ دوره موفق این طرح چهار هزار و ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

این طرح در شهرهای ریگان، ارزوئیه، کوهبنان، بافت، فهرج، نرماشیر، رابر، راور، شهداد، گلباف و اندهجرد اجرا شد.

برگزاری بیش از ۶۰ برنامه فرهنگی هنری در سومین سالگرد شهادت سردار دلها

سیمای درخشان فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱

همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار دلها بیش از ۶۰ برنامه فرهنگی هنری در استان کرمان اجرا شد که تولید نماهنگ "همین مردم" و پخش آن از شبکه‌های مختلف رسانه ملی، برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی، برپایی بیش از ۲۰ کرسی تلاوت قرآن در سراسر استان از جمله مهمترین این برنامه‌ها بود.

دهبکری؛ روستای برگزیده دوستدار کتاب ایران

از اتقافات خوشایند سال ۱۴۰۱ انتخاب روستای دهبکری از توابع شهرستان بم به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران بود.

به پاس قدردانی از فعالان کتاب و کتابخوانی، آیین اختتامیه‌ هشتمین جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب با حضور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مسئولان، ۱۲ آبان ماه در دهبکری برگزار شد و در حاشیه این مراسم و در بازدید از کتابخانه روستا برای تجهیز و بهسازی این کتابخانه توسط مسئولان قول مساعد داده شد.

درخشش اهالی فرهنگ و هنر کرمان در مسابقات و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی

سالی که گذشت، سال درخشش هنرمندان کرمانی بود و دیار کرمان موفق به کسب عنوان پرتال برتر و فعال کشوری تئاتر شد.

همچنین کرمان در سال گذشته چندین جایزه برتر در جشنواره‌های تئاتر به دست آورد، از جمله نمایش تاکسیدرمی در پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در بخش‌های طراحی لباس، نمایشنامه نویسی و کارگردانی موفق به کسب رتبه‌های برتر شد.

همچنین در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور نیز هنرمندان کرمانی موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند و جوایز جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور را درو کردند.

در این جشنواره نمایش "ساختمان رز" از کرمان به عنوان اولین نمایش راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر فجر تهران معرفی و رتبه اول بازیگری به آرزو جعفری برای نمایش ساختمان رز رتبه دوم بازیگری مرد از کرمان به علی صادقی، رسد در بخش کارگردانی، علی صادقی موفق به کسب رتبه اول کارگردانی نیز از آن هنرمندان کرمان شد و در بخش نویسندگی نیز علی صادقی رتبه اول را کسب کرد.

در حوزه قرآنی نیز فهیمه اصغرزاده از کشکوئیه رفسنجان مقام اول رشته قرائت ترتیل را در مسابقات بین‌المللی قرآن به دست آورد و رضا فتحی‌زاده رییس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان موفق به کسب رتبه برتر قرآن و عترت شد.

کتاب "شاید پیش از اذان صبح" برگزیده بخش مستندنگاری و مهرداد نصرتی برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد شدند.

و در جشنواره مهارت جویی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، صفی تاج مقام اول و خانم هدی رضایی مقام دوم را کسب کردند.

برگزاری موفق چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در کرمان

جشنواره ۴۱ فیلم فجر در کرمان از ۱۷ تا ۲۴ بهمن با نمایش ۲۰ فیلم در ۲ سالن سینما شهر تماشا و آسیا کرمان برگزار شد.

استقال علاقه مندان سینما از فیلم های جشنواره چهل و یکم خوب بود و فیلم‌های سرهنگ ثریا، عطرآلود و شماره ۱۰ جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های جشنواره بودند.

برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های متعدد از جمله جشنواره شعر آن، کلید در گنج حکیم و نماز، جشنواره قرآنی مدهامتان، جشنواره هنرهای‌ تجسمی، نشست‌های تخصصی با اهالی فرهنگ و هنر و برگزاری پنج جلسه شورای فرهنگ عمومی و ۱۰ جلسه سیاست گذاری شورای فرهنگ عمومی، برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی هنری و قرآنی در دهه فجر انقلاب اسلامی، برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان از جمله برنامه‌هایی بود که با هدف غنای بیشتر فرهنگ و هنر استان انجام شد.

در سال ۱۴۰۱، علاوه بر برنامه‌های مناسبتی، اجرای برنامه‌هایی در راستای نشاط اجتماعی در قالب جُنگ‌های شادی در شهرستان‌های محروم از جمله فهرج، ریگان نرماشیر و غیره مورد توجه قرار گرفت.

برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب سیرجان نیز از جمله اقدامات انجام شده بود که با حضور حدود ۱۰۰ ناشر در این شهرستان برگزار شد.

در سال ۱۴۰۱ با کوشش مسئولان فرهنگ و ارشادداسلامی جنوب و شمال کرمان، زمینه نمایش فیلم در مناطق دورافتاده و کم برخوردار فراهم شد و در همین زمینه چند دستگاه پخش فیلم سیار برای نمایش فیلم آماده شده است.

سفر وزیر فرهنگ کشور لبنان به کرمان

سیمای درخشان فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱

کرمان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، میزبان محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ کشور لبنان بود، وی در ابتدای سفر خود با حضور در گلزار شهدای کرمان به مقام شامخ شهدا و سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادای احترام کرد.

هنچنین در دیدار وزیر فرهنگ لبنان با استاندار کرمان بر خواهر خواندگی کرمان و یکی از شهرهای لبنان تاکید شد.

بازدید از موزه دفاع مقدس کرمان، گنجینه استاد مودب‌پور و باغ شاهزاده ماهان از جمله برنامه‌های وزیر فرهنگ لبنان در کرمان بود.

افتخارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در هشتمین اجلاسیه نماز کرمان به دلیل عملکرد و اقدامات خوب در حوزه نماز در سال ۱۴۰۰، رتبه برتر را کسب کرد.

همچنین کمیته فرهنگ و هنر استان با مسئولیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در همایش تجلیل از دست‌اندرکاران ستاد دهه فجر استان کرمان در چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل شد.

«لوپتو» مهر تاییدی بر خاستگاه انیمیشنی کرمان

درخشش در حوزه انیمیشن دستاورد دیگر کرمانی‌ها در سال ۱۴۰۱ بود و انیمیشن بلند سینمایی «لوپتو» مهر تاییدی بر خاستگاه انیمیشنی کرمان زد و نشان داد کرمان به زودی به قطب انیمیشن کشور تبدیل می‌شود.

اثر سینمایی" لوپتو" نخستین اثر از هنرمندان انیمیشن کرمان است که در جدول اکران عمومی سینماهای سراسر کشور قرار گرفت و با استقبال خوبی مواجه شد.

این انیمیشن با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید شده و پروانه ساخت و پروانه نمایش آن هم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

قول تثبیت دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان

سیمای درخشان فرهنگ و هنر کرمان در سال ۱۴۰۱

برگزاری ۱۴ دوره موفق موسیقی نواحی ایران به میزبانی استان کرمان، مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر استان را بر آن داشت تا برای ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره عزم خود را جزم کنند، اما برگزاری جشنواره پانزدهم در گلستان حواشی را به دنبال داشت و استاندار کرمان در واکنش به این حواشی اعلام کرد: کرمان میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌ماند.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تصمیم گرفت این دوره از جشنواره در استان دیگری برگزار شود که این مسأله قطعا به معنای انتقال میزبانی و دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی نیست.

در نتیجه درخواست‌های مکرر مردم، مسئولان و هنرمندان کرمان برای ماندگار شدن جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان بار دیگر امید را در دل هنرمندان خطه کریمان زنده کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از سخنانش به برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان اشاره کرد و گفت: با این موضوع حتماً موافق هستم و امسال به دلیل مشکلات موجود جشنواره در گلستان برگزار شد اما سال آینده این جشنواره را در چند منطقه خواهیم داشت که یکی از مناطق اصلی آن کرمان است.

تشکیل دبیرخانه جشنواره‌های فرهنگی هنری حوزه مقاومت در کرمان

کرمان به عنوان جهانشهر مقاومت، مهد پرورش بزرگ‌مردی به نام‌سرادر شهید حاج قاسم سلیمانی است، که توانست در جنگ سخت، شیطان بزرگ را در منطقه به زانو درآورد و بی‌شک کرمان در جنگ نرم دشمن و در مقابله با تهاجم فرهنگی نیز یکی از سنگرهای اصلی دفاع از میهن است.

ظرفیت‌های استان کرمان، مسئولان را برآن داشت تا برای ایجاد دبیرخانه جشنواره فرهنگی هنری مقاومت در کرمان تلاش کنند و این تلاش‌ها به ثمر نشست و یکی دیگر از قول‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه تالار فرهنگ و هنر کرمان تشکیل دبیرخانه جشنواره‌های فرهنگی هنری حوزه مقاومت در کرمان بود.

زیرا کرمان علاوه بر پیشینه تمدنی و فرهنگی غنی، به دلیل وجود مرقد مطهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان جهانشهر مقاومت شناخته می‌شود و نام کرمان با فرهنگ مقاومت گره‌ خورده، گره‌ای ناگسستنی که رسالت دولت‌مردان و هنرمندان را در تبیین و ترویج این فرهنگ مضاعف می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha