رایزنی انگلیس و اردن درباره تشدید سطح خشونت‌ها در فلسطین اشغالی

لندن- ایرنا- وزرای امور خارجه انگلیس و اردن در ملاقاتی که در لندن برگزار شد، درباره تشدید سطح خشونت‌ها در فلسطین اشغالی و کرانه باختری گفت‌ وگو و ابراز نگرانی کردند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس نگرانی شدید خود را از افزایش سطح خشونت‌های اخیر در (رژیم) اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی ابراز و بر حمایت فعال انگلیس از اقدامات تنش‌زدا تاکید کرد.

دو طرف همچنین درباره وضعیت سوریه پس از زلزله ششم فوریه گفت وگو کردند و کلورلی مدعی ضرورت دسترسی بلامانع این کشور به کمک‌های بشردوستانه شد و بر حمایت انگلیس از حل و فصل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کرد.

جنگ اوکراین از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف درباره آن گفت‌ وگو و وزیر امور خارجه انگلیس با تکرار موضع لندن بر لزوم خروج فوری، کامل و بدون قید و شرط روسیه از اوکراین تاکید کرد.

«ایمن صفدی» وزیر امورز خارجه اردن پیش از سفر به لندن گفته بود که در دیدار با همتای انگلیسی خود درباره اظهارات افراطی و نژادپرستانه وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت‌ وگو خواهد کرد.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به تازگی در مراسمی در پاریس مدعی شد که «چیزی به اسم مردم فلسطین وجود ندارد». وی ادعا کرد که مردم فلسطین اختراعی از قرن گذشته است و مردمی مانند وی و اجدادش، فلسطینی‌های واقعی هستند. بتسلئیل سموتریتش پیشتر هم از حملات شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در منطقه حواره در جنوب نابلس حمایت کرده و خواستار پاکسازی قومی در منطقه شده بود.

تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا اظهارات نژادپرستانه و تحریک آمیز وزیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کرده‌ و غیر قابل تحمل خوانده‌اند.

با این وجود، رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس روز سه‌شنبه میزبان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در لندن بود و ضمن ستایش و تمجید از عمق روابط میان لندن-تل‌آویو، سند نقشه راه توسعه همه‌جانبه روابط دو طرف را امضاء کرد.

این اقدام با واکنش گروه‌های مدافع حقوق بشری مواجه شده و آن را اقدامی بحث‌برانگیز خوانده‌اند.

نشریه گاردین روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: زمان انعقاد این توافق بحث برانگیز است زیرا به عنوان نشانه‌ای برای تائید دولت راست افراطی (رژیم) اسرائیل تلقی می‌شود که شهرک سازی در کرانه باختری را در دستور کار خود قرار داده و در داخل هم با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است.

«کریس دویل» مدیر شورای تفاهم عرب و بریتانیا هم، زمان توافق لندن - تل‌آویو را با توجه به ادامه روند گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری عمیقاً ناامیدکننده توصیف کرد. وی تصریح کرد: همکاری با دولت (رژیمی) که وزیر دارایی آن وجود فلسطینی‌ها را انکار می‌کند، توهین آمیز است.

معاون نماینده دائم انگلیس نزد سازمان ملل متحد سرانجام پس از چند روز سکوت مقام‌های لندن، سخنان نژادپرستانه وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی را محکوم و تصریح کرد که این اظهارات تنها باعث تشدید سطح خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha