۴ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۵۸
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85064731
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نخست وزیر هلند: طرح چین می تواند زمینه صلح میان مسکو و کی یف را فراهم کند

تهران- ایرنا- مارک روته نخست وزیر هلند گفت که طرح پیشنهادی چین درباره جنگ اوکراین عناصر مفیدی دارد و می‌تواند مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف را تسهیل کند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، روته پنجشنبه گفت: ما با دقت زیادی مراودات شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری چین و روسیه را دنبال کرده‌ایم.

وی افزود: بسیار امیدواریم که بزودی تماسی تلفنی میان شی و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین انجام شود.

روته درباره طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای صلح در اوکراین گفت که این طرح عناصر مفیدی دارد و می‌تواند مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین را تسهیل کند.

پوتین هفته جاری در دیدار با شی گفت: ما پیشنهادات شما برای حل بحران اوکراین را به دقت بررسی کردیم، البته این فرصت را خواهیم داشت تا در این مورد گفت‌وگو کنیم.

پوتین با ابراز احترام روسیه به تلاش‌های چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ بین مسکو و کی‌یف اذعان کرد که پکن بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کند.

وی گفت: ما می‌دانیم که شما متکی بر اصول عدالت و رعایت مفاد اساسی حقوق بین‌الملل هستید.

وزارت خارجه چین در بهمن ماه سال گذشته بیانیه‌ای ۱۲ ماده‌ای منتشر کرد که در آن موضع پکن در مورد حل و فصل سیاسی جنگ در اوکراین فهرست شده بود.

چین در این طرح خواستار احترام به حاکمیت همه کشورها، توقف خصومت‌ها، از سرگیری مذاکرات صلح و حل و فصل بحران انسانی در منطقه شد.

ایمن نگه داشتن نیروگاه‌های هسته‌ای، تسهیل صادرات غلات و توقف تحریم‌های یکجانبه نیز در این طرح ذکر و تاکید شده که گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha