لاوروف: هیچ کشوری از حملات خصمانه آمریکا مصون نیست

تهران- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مقاله‌ای که در مجله «رازودچیک» منتشر شد، گفت: در حال حاضر هیچ کشوری از حملات خصمانه آمریکا و متحدانش مصون نیست.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه در مجموع امروزه هیچ‌کس از حملات خصمانه آمریکایی‌ها و متحدان آنها در ناتو مصون نیست، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر روسیه، بسیاری از کشورها در معرض تهدید و باج‌گیری قرار دارند.

وی افزود: وضعیت کنونی در اوکراین و کشورهای اطراف آن، مظهر یک درگیری گسترده است که شامل تلاش گروه کوچکی از کشورهای غربی است که به دنبال تسلط بر جهان و معکوس کردن ظهور طبیعی یک معماری نوین چند قطبی هستند.

لاوروف خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که این کشورهای غربی، طرح راهبردی مهار همه‌‎جانبه چین از جمله در چارچوب راهبردهای به‌ اصطلاح «هند و اقیانوس آرام» را برای خود تعیین کرده‌اند.

وی همچنین با انتقاد از مداخله بدخواهانه غرب در امور داخلی کشورهای مستقل از جمله بلاروس، محاصره اقتصادی که چندین دهه علیه کوبا اعمال شده را نیز محکوم کرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و حامیان آنها با اعمال بدترین سنت‌های استعماری تلاش می‌کنند جهان را به «کشورهای دموکراتیک» و «رژیم‌های استبدادی» تقسیم کنند.

وی همچنین از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل اظهارات نژادپرستانه‌ای که طی آن، «اروپا را به یک باغ» و «بقیه جهان را به یک جنگل» تشبیه کرده است، انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین، حمایت شی جین پینگ رئیس جمهور چین از ولادیمیر پوتین همتای روس خود، راه را برای آمریکا و متحدانش در اقیانوس آرام باز کرده تا به ضرر پکن عمل کنند.

در همین چند ماه گذشته ژاپن متعهد شده تا بودجه دفاعی خود را دو برابر کرده و از واشنگتن تسلیحات دوربرد خریداری کند. کره جنوبی ثبات در تنگه تایوان را برای امنیت خود ضروری دانسته، فیلیپین از حق دسترسی‌های تازه به آمریکا به پایگاه های جدید خبر داده و همزمان در مورد گشت‌زنی مشترک با استرالیا، ژاپن و آمریکا در دریای چین جنوبی صحبت می‌کند.

این موارد، جدیدترین و بزرگترین گام‌هایی است که آمریکا با همراهی متحدانش برداشته و توانسته چین را به طور فزاینده‌ای در حیاط خلوت خود منزوی کند، آن هم به دلیل محکوم نکردن تهاجم روسیه به یک کشور مستقل و افزایش فشار نظامی بر تایوان.

از سوی دیگر حکایت «باغ و جنگل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تبعیض قائل شدن میان اروپا و سایر کشورها، بار دیگر نشان داد که سیاستمداران اروپایی از صحبت در چارچوب گفتمان‌ برتری‌طلب ابایی ندارند اما آیا تکرار گزاره‌های نژادپرستانه، نقش سیاه اروپا در ایجاد هرج‌ومرج در جهان را تطهیر می‌کند؟

«اروپا مانند باغ می‌ماند و سایر کشورهای جهان مانند جنگل است و جنگلی‌های وحشی به باغ‌های زیبا حمله می‌کنند. جنگل رشد بالایی دارد و دیوار نمی‌تواند از باغ محافظت کند پس باغداران باید به سراغ جنگل بروند.»

آنچه خواندیم اظهارات جنجالی «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم افتتاحیه دانشگاهی در بلژیک است که بیش از هر چیز ایده استثناگرایی اروپایی، تحریک و دامن زدن به احساس اروپا محوری، خودبرتربینی و حتی نژادپرستی اروپایی و تحقیر ملت‌ها را به ذهن متبادر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha