۱۲ مصوبه شهرسازی/ از بافت تاریخی شیراز تا بلندمرتبه سازی در سرخرود

تهران - ایرنا - شورای عالی معماری شهرسازی زمستان ۱۴۰۱ چند مصوبه داشت که مهمترین آن به بافت تاریخی شیراز، تعیین حریم دریایی شهر بندرعباس و بلندمرتبه سازی در سرخرود مازندران باز می گردد.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی که با امضای فرزانه صادق ‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شده است.

۱- طرح بلندمرتبه سازی شهر سرخرود

این شورا با توجه به لزوم جلوگیری از رشد افقی شهرهای استان های شمالی کشور و سیاست افزایش تراکم ساختمانی به جای افزایش محدوده شهرها در این استانها، طرح بلندمرتبه سازی شهر سرخرود را به عنوان شهر پایلوت مورد بررسی قرار داد و محدوده طرح را به مساحت ۵۵/۷ هکتار و با لحاظ نمودن موارد زیر تصویب کرد و ضمن تأکید بر ضرورت تهیه این پهنه ‌ها در کل استان مازندران مقرر شد در سایر شهرهای استان نیز در صورت نیاز بر اساس این مصوبه اقدامات لازم صورت گیرد.

۱۲ مصوبه شهرسازی/ از بافت تاریخی شیراز تا بلندمرتبه سازی در سرخرود

بر اساس این مصوبه طرح بلند مرتبه ‌سازی شهر سرخرود به عنوان طرح پایلوت در استان مازندران اجرایی می شود و ارائه طرح‌ های بلند مرتبه ‌سازی در سایر شهرهای استان مستلزم مطالعات یکپارچه در استان و مشخص نمودن شهرهایی است که براساس سند توسعه استان و همچنین ملاحظات زیست محیطی، جمعیتی و... نیازمند ساخت ساختمان‌ های بلند مرتبه می ‌باشند. مطالعات مربوط به مشخص کردن پهنه‌ های بلندمرتبه و ضوابط ساخت و ساز در سایر شهرها براساس ضوابط عام ساختمان ‌های بلند شورای عالی معماری و شهرسازی خواهد بود.

۲- بافت تاریخی خرم آباد

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین نظر خود را در خصوص ایجاد معبر جدید در غرب محور حافظ در محدوده بافت تاریخی خرم آباد استان لرستان اعلام و تاکید کرد که با توجه به ویژگی ‌های کالبدی و عملکردی موجود و با تأکید بر ضرورت حفظ آثار تاریخی ثبت ‌شده و واجد ارزش در محدوده، ساماندهی وضعیت موجود از طریق تکمیل احداث خیابان مورد نظر به عرض پوسته حداکثر ۲۰ متر و با رعایت مقررات شهرسازی انجام و در تعیین کاربری‌ ها و فعالیت‌ های واقع در پلاک ‌های جداره خیابان و محدوده ‌های تخریب‌ شده، غلبه کاربری‌ مسکونی و خدمات پشتیبان سکونت در مقیاس محلی و متناسب با بافت تاریخی، مد نظر قرار گیرد.

رعایت ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر خرم ‌آباد و ضوابط حرایم قلعه فلک‌ الافلاک در تهیه طرح و تدوین ضوابط و مقررات آن ضروری است.

۳- حریم گسل های شهر کرج

تصمیم گیری درباره حریم گسل ‌های شهر کرج دیگر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی است که بر اساس آن مقرر شد دبیرخامه این شورا نقشه دقیق حریم گسل کرج و سایر شهرهای واقع در شعاع ۳۰ کیلومتری آن را تهیه و به مراجع ذی ربط ابلاغ کرده و وزارت کشور از طریق استانداری‌ های کشور اتخاذ تدابیر لازم برای رفع خطر از ساختمان‌ های مستقر روی پهنه گسل را در اولویت قرار دهد.

۴- بافت تاریخی شیراز

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین مصوبه "تفویض اختیار تصویب طرح تفصیلی پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ از شورای عالی شهرسازی و معماری به شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان فارس " که در سفر استانی مهر ۱۴۰۱ هیات دولت به استان فارس مصوب شده بود را مورد بازنگری قرار داد.

بر این اساس چنین مقرر شد: «با توجه به مفاد مصوبات پیشین شورای عالی شهرسازی و معماری، شامل مصوبه مورخ ۱۳۹۴/۷/۲۲ (تصویب طرح تفصیلی بافت فرهنگی ـ تاریخی شیراز) و مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۸/۵ (تعیین سیاست ‌های طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم حضرت شاهچراغ) و با توجه به اهمیت طرح مذکور، از باب حفاظت از مصادیق معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی، حفاظت از هویت معنوی و مذهبی محدوده و بافت فرهنگی ـ تاریخی شهر شیراز، مقرر شد دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری پس از انجام بررسی ‌های لازم «ضرورت تجدید نظر در بند ۱۵ مصوبه سفر استانی و لزوم تصویب نهایی طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری» را طی مکاتبه ‌ای به دفتر هیئت محترم دولت اعلام نماید.»

۵- طرح مجموعه شهری اردبیل

با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی و با توجه به عدم تصویب ایجاد شهرک مسکونی در پیرامون شهر اردبیل در این شورا، مقرر شد تا تعیین تکلیف موضوع در شورای عالی مکان یابی شهرک پیشنهادی از اسناد و مدارک این طرح حذف شود.

همچنین مقرر شد فهرست نهایی و موقعیت جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی موجود در سطح مجموعه شهری به همراه حرایم آن‌ها و همچنین مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری مصوب توسط وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اعلام و در ضوابط و مقررات و اسناد طرح به عنوان پهنه میراث طبیعی و تاریخی لحاظ شود.

با توجه به زمان بررسی و تصویب طرح و برآوردهای انجام شده در قالب آن، افق طرح به سال ۱۴۱۵ افزایش یافت و مقرر شد پهنه ‌های نظامی موجود در سطح مجموعه شهری تثبیت شود.

۶- مغایرت طرح تفصیلی مشهد با طرح جامع شهر

مصوبه دیگر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مشهد (ضوابط عام بلندمرتبه‌ سازی طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد) باز می گردد که در آن تاکید شده است: ضروری است جمعیت پیش ‌بینی شده در پهنه مربوط به حوزه جنوب غرب شهر مشهد از جمعیت پیش‌ بینی شده در طرح جامع سوم برای این منطقه یعنی ۶۰۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۵ عدول نکند.

این شورا با تاکید بر رعایت مقررات ملی ساختمان در اجرای طرح های شهرسازی در این محدوده و اعم از ملاحظات پدافند غیرعامل، بهره ‌گیری از تکنولوژی ‌های ساخت مدرن و مقاوم در برابر زلزله و همچنین رعایت ضوابط بهداشتی، ایمنی و بالاخص ضوابط مربوط به سازمان آتش ‌نشانی، بر این نکته تاکید کرد که اختلاط کاربری در پهنه‌ های مستعد، سیستم بازچرخانی آب یا بازیافت آب فاضلابی، تفکیک زباله و همچنین بهره ‌برداری از انرژی ‌های تجدید پذیر مد نظر قرار گیرد.

همچنین در پهنه موسوم به زکریای ۲، هرگونه دخالت در ساختار طبیعی زمین و احداث هرگونه ساختمان در شیب بیش از ۱۵ درصد ممنوع است ضمن آنکه در ارتباط با محدوده اراضی واقع در حاشبه بزرگراه امام علی (دارای طرح مصوب بلندمرتبه‌ سازی از کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد) با توجه به قرارگیری پهنه مذکور در حاشیه محور امام علی از یک طرف و لبه شمالی پارک ملی چهل بازه از طرف دیگری که گسستگی بافت مسکونی بلندمرتبه مذکور را به دنبال داشته، توصیه می‌ گردد با توافق و هماهنگی با آستان قدس رضوی نسبت به جایگزینی اراضی مذکور و تراکم مصوب در سایر بخش‌ های منطقه و یا در سایر مناطق شهر مشهد و تغییر کاربری اراضی مذکور به فضای سبز اقدام مقتضی صورت پذیرد.

این شورا تاکید کرد که بررسی عوامل زمین شناختی و ژئوتکنیکی از جمله عوامل لرزه‌ای، زمین لغزش، فرو نشست زمین، فرو ریزش، رگ آبها و قنوات، پریود طبیعی خاک، خاک نرم و روان گرایی در کلیه پهنه ‌های بلندمرتبه پیشنهادی ضروری است.

همچنین با توجه به حذف کمربند جنوبی شهر مشهد از اسناد طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب این شهر (نظر به تأکید بر ارزش ‌های اکولوژیک ارتفاعات جنوبی شهر مشهد، حفظ بستر طبیعی، ملاحظات محیط زیستی)، ضروری است با امعان نظر مضاعف و نظارت دقیق از هر گونه ساخت و ساز خارج از ضوابط، بلندمرتبه ‌سازی و نظایر آن در محدوده فوق جلوگیری بعمل آمده و اجرای پروژه کمربند سبز در منطقه موصوف مورد اهتمام متولیان قرار گیرد.

۷- افزایش افق طرح جامع شهر مشهد

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با افزایش افق طرح جامع شهر مشهد چنین مقرر کرد: با فرض تداوم نرخ رشد طبیعی سنوات گذشته، عمدتاً ناشی از نرخ رشد طبیعی (با تأکید بر کاهش روند مهاجرت به منطقه کلانشهری مشهد با توجه به احکام سند ملی آمایش) و همچنین میزان منابع آب شرب فعلی با فرض اجرای طرح‌ های جدید انتقال آب به مشهد و تداوم منابع فعلی آب شرب شهر (بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات وزارت نیرو)، افق طرح جامع برای جمعیت ۴/۳ میلیون نفر، سال ۱۴۱۲ تعیین می ‌شود.

بر اساس مستندات ارائه شده، ظرفیت جمعیت ‌پذیری شهر با فرض استفاده تمامی قطعات از ضوابط تراکمی طرح تفصیلی حدود ۵ میلیون نفر خواهد بود که با عنایت به الگوی رایج سکونت زائر ـ مجاور در شهر مشهد و نرخ قابل توجه واحدهای مسکونی خالی یا با استفاده فصلی، مازاد ۱۶درصدی ظرفیت جمعیت‌ پذیری نسبت به جمعیت شهری در افق ۱۴۱۲ قابل انتظار و دارای توجیه کافی فنی و کارشناسی و مورد تائید است.

همچنین با توجه به محدودیت منابع آب به جهت برقراری توازن میان منابع آب شرب فعلی و آتی شهر و جمعیت افق، مدیریت مصرف آب شهری و کاهش سرانه آب خانگی به ۲۰۰ لیتر در شبانه روز ضروری و غیرقابل اجتناب است.

۸- سند میانکار طرح جامع شهر پاکدشت

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با بررسی سند میانکار طرح جامع پاکدشت چنین مقرر کرد: با توجه به احکام مصوب سند آمایش ملی و سند آمایش مصوب استان، مطالعات انجام شده توسط وزارت نیرو درخصوص منابع آب قابل تخصیص، جمعیت مصوب شهر برای افق ۱۴۱۵ با فرض تعدیل رشد برونزای نامتوازن شهر و کاهش نرخ مهاجرت، معادل ۴۱۵ هزار نفر با نرخ رشد متوسط ۲ درصد در بازه زمانی ۱۴۰۰ ـ ۱۴۱۵ برآورد می ‌شود. با توجه به محدودیت منابع آب و مغایرت سقف تخصیص آب شرب در اسناد ابلاغی شرکت مدیریت منابع آب ایران با جمعیت مذکور، لزوم مدیریت مصرف خانگی و کاهش سرانه آب خانگی به ۱۷۰ لیتر در شبانه روز ضروری و مورد تأکید است.

همچنین از نظر جهات و ظرفیت توسعه کالبدی در این مصوبه آمده است: با عنایت به ظرفیت‌های جمعیت ‌پذیری موجود طرح تفصیلی، اراضی لازم جهت توسعه کالبدی و تأمین زمین مورد نیاز جمعیت اضافه شونده به شهر در طی دوره آن، با توجه به محدودیت ‌های توسعه اطراف شهر ناشی از منطقه حفاظت شده جاجرود، منطقه نظامی پارچین، گسل پارچین، اراضی زراعی سمت جنوب و غرب شهر و رودخانه جاجرود از مواضع زیر در چهارچوب مصوبه مرجع استانی قابل تأمین است. بدیهی است با عنایت به این که بخش‌های وسیعی از محدوده موجود و همچنین پیشنهادی جهت توسعه آتی شهر در سمت شمال در داخل منطقه حفاظت شده واقع شده است، هرگونه اقدام در خصوص الحاق این اراضی موقوف و موکول به تائید در شورای عالی محیط زیست است.

این شورا خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد موارد دست‌اندازی به اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود، در صورت موافقت شورای عالی محیط زیست با تغییرخط محدوده منطقه حفاظت شده، کلیه پهنه‌ های حد فاصل شمالی گسل پارچین و محدوده جدید منطقه حفاظت شده تحت پهنه حفاظت در حریم شهر پارچین قرار گرفته و زمینه تشدید نظارت شهرداری بر این عرصه ‌ها و جلوگیری از پیشروی مجدد شهر به طرف منطقه حفاظت شده فراهم شود.

۹- تعیین بستر و حریم قانونی دریا در شهر بندرعباس

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، موضوع تعیین بستر و حریم قانونی دریا در شهر بندر عباس را مورد بحث و بررسی قرار داد و در اجرای بند ۱۳ مصوبات سفر استانی دی ماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان هرمزگان، مقرر نمود شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان هرمزگان بنا بر اختیار مذکور با رعایت مفاد قانون اراضی مستحدث و ساحلی در خصوص حد بستر و حریم دریا در شهر بندرعباس اتخاذ تصمیم نماید.

۱۰ - مغایرت اساسی طرح جامع شهر جدید شیرین شهر

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مغایرت اساسی طرح جامع شهر جدید شیرین شهر در استان خوزستان با الحاق اراضی با مالکیت دولت و انتزاع اراضی زراعی با مالکیت اشخاص در جهت تأمین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

بر این اساس و با توجه به مصوبه کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها در خصوص اراضی الحاقی اگر این زمینه ها درجه ۱ و ۲ تشخیص داده شوند، موضوع الحاق منتفی خواهد بود.

همچنین مقرر شد همسو با مصوبه شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان باقیمانده اراضی زراعی زیر کشت واقع در ضلع غربی معبر موجود در سمت غربی شهر و همچنین جنوب غربی اراضی مد نظر جهت الحاق مطابق نقشه پیوست از محدوده شهر خارج و با درج پهنه غالب در حریم شهر تثبیت و به جهت اعمال مدیریت یکپارچه و اعمال نظم کالبدی، اراضی موسوم به ۷۰ هکتاری درسمت جنوب شهر نیز در قالب توسعه جدید به محدوده شهر الحاق شود.

بر اساس این مصوبه و با توجه به اینکه به تبع این الحاق، محدوده شهر جهت توسعه و نظام محله ‌بندی دچار تغییر گسترده خواهد شد، مقرر شد نقشه کاربری طرح جامع مصوب حداکثر ظرف ۲ ماه با حفظ سقف جمعیت پذیری ۷۵ هزار نفر مورد بازنگری قرار گرفته و پس از بررسی در کمیته فنی توسط دبیر شورای عالی ابلاغ شود.

۱۱- مغایرت طرح جامع سوسنگرد با الحاق اراضی دولتی

دیگر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در استان خوزستان به مغایرت طرح جامع سوسنگرد با الحاق اراضی دولتی برای تأمین اراضی نهضت ملی مسکن باز می گردد که بر اساس آن تاکید شده است که برای این الحاق باید نظر سازمان امور اراضی استان مبنی بر زراعی بودن اراضی از کمیسیون مربوطه اغلب شود.

۱۲- مغایرت اساسی طرح جامع شهر ارومیه

این شورا همچنین مغایرت اساسی طرح جامع شهر ارومیه با احداث خیابان در بافت تاریخی شهر را ابلاغ کرد که ملاحظاتی چون قرارگیری محل مورد نظر جهت احداث خیابان در محدوده بافت تاریخی مصوب شهر، آثار منفی احداث خیابان مورد نظر بر فضای زیست شهری به واسطه برقراری جریان ترافیک عبوری، کاهش نقش حمل و نقل عمومی در نظام دسترسی مرکز شهر ارومیه و ایجاد زمینه تخریب مرفولوژی بافت و انفصال فضایی در ساختار هم پیوند بافت و محلات، تهدید حریم بنای ثبت میراث ملی و تخریب چندین بنای ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس و با توجه به اینکه طرح ویژه حفاظت و احیا محدوده بافت تاریخی شهر ارومیه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در دست تهیه است، موضوع مغایرت اساسی در این طرح با تأکید بر ضرورت طراحی یکپارچه و هماهنگ با ساختار فضایی بافت، آرام ‌سازی ترافیک و اولویت ‌دهی به توسعه حمل و نقل عمومی در محدوده بافت تاریخی و رعایت حقوق مکتسبه (قبل از طرح جامع مصوب ۱۳۸۸/۱۱/۲۰)؛ تعیین تکلیف شده و مطابق رویه مندرج در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌ های تاریخی ـ فرهنگی (مصوب۱۳۹۸/۴/۲) اقدام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha