۶ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۲۲
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85066168
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رئیس دوما خواستار ممنوعیت فعالیت دادگاه کیفری بین‌المللی در روسیه شد

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو وولودین» رئیس دومای دولتی روسیه پیشنهاد کرد تا فعالیت دادگاه کیفری بین‌المللی در کشورش بدلیل صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین ممنوع شود.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، وولودین شنبه همچنین گفت که باید برای همکاری با این دادگاه مجازات تعیین شود.

وی در صفحه شخصی خود در تلگرام نوشت: رئیس دیوان عالی روسیه باید حق اقدام برای حفاظت از شهروندان روسیه در برابر تصمیم‌های سازمان‌های بین‌المللی را که با هنجارهای قانون اساسی ما تضاد دارند، داشته باشد.

وولودین با اشاره به قانون مصوب سال ۲۰۰۲ آمریکا که اقدام دادگاه کیفری بین‌المللی علیه پرسنل نظامی ایالات متحده را منع کرده است، گفت که روسیه نیز باید تصمیم مشابهی اتخاذ کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را به اتهام جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد اما مسکو صدور چنین حکمی را بی ارزش خواند.

دادگاه کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حکم به دلیل مشارکت مشکوک پوتین در «اخراج غیرقانونی و انتقال کودکان» از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه صادر شده است.

دیوان کیفری بین‌المللی همچنین حکم بازداشت «ماریا آلکسی‌یونا لووا-بلوا» کمیسر حقوق کودکان در دفتر رئیس‌جمهوری روسیه را به اتهامات مشابه صادر کرد.

در واکنش به صدور این حکم از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این حکم را بی ارزش خواند. ماریازاخاروا، تاکید کرد: دستورالعمل‌های احتمالی دستگیری، صادر شده توسط دادگاه کیفری بین‌المللی از نظر قانونی برای روسیه هیچ اهمیتی ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha