۶ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۵۶
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85066201
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

کرج - ایرنا - خط ۲ قطار شهری کرج نخستین تجربه استان البرز در ساخت مترو به شمار می رود ، پروژه ای که در ابتدا با شور و هیجان کلید خورد اما در میانه اجرا مشمول زمان شد تا جائیکه شهروندان کرجی نیز امید چندانی به راه اندازی آن نداشتند.

به گزارش ایرنا، سال ۱۳۷۹ با افتتاح خط ریلی صادقیه تهران – کرج، پای اولین قطار شهری به استان البرز باز شد، وسیله نقلیه ای که ارزانی و راحتی آن موجب شد تا مسافران برای سوار شدن بر این مرکب آهنین صف های طولانی تشکیل دهند و بین ۲ کلانشهر تهران و کرج رفت وآمد کنند.

این خط ریلی که ذوق و شوق فراوان برای مردم و مسوولان به همراه داشت در نهایت با احداث حدود ۱۰ کیلومتر ریل از میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی کرج به چهار راه گلشهر در هسته جنوبی این کلانشهرمتصل شد و ادامه این مسیر به نام خط یک قطار شهری کرج شناخته شد.

اجرای این پروژه مدیران شهری کرج از شورا و شهرداری تا فرمانداری وقت را به تعریف پنج خط ریلی جدید برای این کلانشهر وا داشت ، پروژه هایی که هر کدام دارای ویژگی خاص خود بود؛ از منوریل (خط هوایی ) گرفته تا طولانی ترین متروی خاورمیانه یعنی خط ۲ قطار شهری در لوح و قلم گنجانده شد.

اواخر دهه ۷۰ بود که سازمان قطار شهری پیوست مجموعه های اداری شهرداری کرج شد و در سال ۱۳۸۵ ساخت خط ۲ قطار شهری به عنوان نخستین پروژه با ۲۷ کیلومتر طول و ۲۷ ایستگاه بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار در استان تهران کلید خورد.

پروژه خط ۲ قطار شهری در ابتدای کار چشم انداز پنج ساله برآن ترسیم شد و قرار بود در سال ۱۳۹۰ بهره برداری شود اما این پروژه که با مشارکت مدیریت شهری و دولت آغاز شد هر از چند گاهی به بهانه های مختلف مانند اختلاف بین کارفرما و پیمانکار و کمبود بودجه به تعطیلی کشید.

گذر قطعه نخست خط ۲ قطار شهری از سد اجرایی سه دولت

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۶.۵ کیلومتر که قرار بود در پایان کار دولت دهم بهره برداری شود به دولت های یازدهم و دوازدهم رسید و هر بار به بهانه یک تا چند مشکل پروژه متوقف شد. این پروژه در سال ۹۵ دارای ۲ رام قطار شد که به دلیل عدم آماده سازی مسیر ریلی ، قطارها یا به خدمت خطوط ریلی تهران درآمدند و یا در پارکینگ ها خاک خوردند.

دولت دوازدهم و شورای پنجم کرج که در پایان کار خود چشم انداز تکمیلی برای قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج ترسیم کرده بودند نتوانستند به وعده خود عمل کنند و پروژه نیمه تمام به دولت بعدی یعنی سیزدهم رسید.

نبود اراده قطعی برای تکمیل پروژه خط ۲ قطار شهری کرج ، چهار خط دیگر متروی این کلانشهر را به باد فراموشی سپرد و نه تنها خط ۲ بلکه سایر خطوط بر روی کاغذ و نقشه جا خشک کردند.

با این وجود از کل ۲۷ کیلومتر تونل خط ۲ قطار شهری کرج تا پایان دولت دوازدهم ۱۵ کیلومتر آن حفاری شد و این خط با ۱۳ ایستگاه نیمه کاره به سیزدهمین دولت ایران رسید.

سفر هیات دولت به البرز و کمک به گشایش پروژه

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

رییس جمهور ۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به البرز آمد و این سفر با گشایش در پروژه های نیمه تمام استان البرز از جمله قطار شهری کرج همراه شد ، تصویب ۲۵ هکتار زمین برای ساخت انبارهای نگهداری تجهیزات مترو و دستور لازم برای تکمیل خط ۲ قطار شهری از نکات حایز اهمیت در این سفر به شما می رود.

هیات دولت سیزدهم در این سفر مصمم شد تا قطار شهری کرج را به سرانجام برساند و مدیریت شهری کرج و استانداری البرز را تا پایان کار همراهی کند.

به دنبال این سفر و بازدید رییس جمهور از قطار شهری کرج ، فعالیت های جهادی برای تکمیل قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج و توسعه آن آغاز شد و جنب و جوش خاصی در کارگاه های آن به وجود آمد.

۱۴۰۱ سال تغییر سرنوشت قطار شهری کرج

سال ۱۴۰۱ سالی سرنوشت ساز در تاریخ قطار شهری کرج به شمار می رود، عزم جهادی با وجود محدودیت مالی دولت و مدیریت شهری کرج کار ساز شد و این بار تمام دست اندرکاران استانی و شهری کرج پای کارآمدند تا گردو غبار را از تن پروژه زیست محیطی و سالخورده متروی کرج بزدایند و گره های ریز و درشت مانع کار را بگشایند.

متولیان امر از استاندار مجتبی عبداللهی تا اعضای شورا و شهردار کرج با نظارت های هفتگی و روزانه این پروژه خفته در خاک را بیدار و آن را از حاشیه به متن اجرا آوردند. تامین برق ، نصب تجهیزات الکترونیکی و تکمیل ۲ ایستگاه در کنار تکمیل زیر ساخت ها از فروردین تا بهمن ماه ۱۴۰۱ حکایت از شتاب کار برای رسیدن به موعد مقرر این گشایش پروژه داشت.

سوار شدن اولین لوکوموتیو

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

سرانجام در ۱۸ دیماه ۱۴۰۱ اولین لوکوموتیو با هفت واگن وارد تونل خط ۲ قطار شهری کرج شد و بر روی ریل قرار گرفت. دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز با حضور اعضای شورای شهر و شهردار کرج تست گرم قطار شهری کرج با موفقیت انجام شد .

هشتم اسفند ۱۴۰۱ حرکت آزمایشی قطار کرج

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

قطار شهری کرج که تصور گشایش آن برای مردم به یک رویا تبدیل شده بود با اهتمام دولت سیزدهم و مدیریت شهری کرج روز هشتم استفدماه ۱۴۰۱ با حضور احمد وحیدی وزیر کشور به صورت آزمایشی به حرکت درآمد و اولین مسافران قطعه نخست خط ۲ ریلی شهر کرج سوار بر قطار شدند و مسیر چهار راه طالقانی تا گلشهر کرج را با وسیله نقلیه دوستدار محیط زیست پیمودند.

قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۶.۵ کیلومتر بین ایستگاه های گلشهر و طالقانی کرج احداث شده است. اکنون یک رام قطار با هفت واگن در حال جابه جایی مسافران شهری در خط ۲ قطار شهری کرج است که در آینده نزدیک یک رام قطار دیگر به این خط افزوده می شود.

فعالیت رسمی قطار شهری کرج طبق برنامه اعلامی قرار است قطارهای خط ۲ متروی کرج از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کنند و سوت امید آفرینی را به صدا درآورند.

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

۲ رام قطار خط ۲ قطار شهری پس از گشایش رسمی مسافران را بین ایستگاه های گلشهر و طالقانی کرج جابجا خواهند کرد. عزم جدی برای تکمیل خط ۲ ریلی کرج اکنون نیز مهندسان و تیم های اجرایی در فضای کار و امید در حال تکمیل ۱۰ ایستگاه قطار شهری و توسعه خط ۲ متروی کرج هستند و پیش بینی می شود تمام ۱۵ کیلومتر تونل حفاری شده این خط در دولت سیزدهم آماده خدمات رسانی به مردم کرج شود.

اینک مهندسان در تلاش هستند تا در گام بعدی ایستگاه چهار راه طالقانی را به ایستگاه شهید سلطانی – صادقیه متصل کنند. از سوی دیگر پروژه قطار شهری در ضلع غربی شهر به سمت دانشگاه خوارزمی در حال توسعه و تجهیز قرار دارد.

احمد وحیدی وزیر کشور در آیین حرکت آزمایشی قطار شهری کرج از اقدام جهادی دست اندرکاران و متولیان این خط ریلی برای سرعت بخشی به آن تشکر و قدردانی کرد و از حمایت دولت سیزدهم برای توسعه خطوط ریلی در کرج و سایر مناطق کشور خبر داد.

سال سرنوشت ساز  برای پروژه خاک خورده متروی کرج + فیلم

همچنین به گفته خلیل کوزه کنانی مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج در گام نخست یک رام قطار به صورت رایگان مسافران را در ساعاتی از روز در کرج جابه جا می کند و پس از آمدن رام دوم ، این خط ریلی تجاری سازی شده و به طور کامل خدمات رسانی خواهد داشت.

وی بیان کرد: اتصال ایستگاه چهارراه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی به عنوان گام بعدی برای انجام بخش دیگر از خط ۲ قطار شهری کرج هدفگذاری شده و در دست اقدام قرار گرفته است.

کوزه کنانی گفت : رام نخست قطار شهری کرج دارای هفت واگن به ظرفیت یک هزارو۴۰۰ مسافر است .

تکمیل قطار شهری کرج طبق استانداردها

شهردار کرج در حاشیه گشایش آزمایشی خط ۲ قطار شهری کرج گفت : تکمیل مراحل مختلف این خط طبق موازین فنی و مطابق با شاخص های استاندارد پیش خواهد رفت.

مهرداد کیانی با عذرخواهی از شهروندان کرجی به خاطر تاخیر در راه اندازی پروژه قطار شهری، یادآور شد: اراده مدیریت شهری بر این است که هر چه سریع تر توسعه مترو را به سرانجام برساند و شهروندان شاهد یک مترو با کیفیت و استاندارد باشند.

این مسوول با اشاره به سفر۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به استان البرز و اهتمام دولت در حمایت از تکمیل فاز نخست خط ۲ قطار شهری کرج افزود: خوشبختانه به تعهدات اعلام شده در این سفر عمل شده است .

کیانی ادامه داد: احداث هر کیلومتر متروی کرج یک هزارو۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که بودجه سال ۱۴۰۱ ِ شهرداری کرج ۶ هزار میلیارد تومان بود.

وی گفت : مترو پروژه بسیار پر هزینه‌ای است و قریب به ۲۰ سال است که منتظر بهره برداری از آن هستیم.

اینک با حرکت آزمایشی قطار در قطعه نخست خط ۲ قطار شهری ، فعالیت ها برای تکمیل این خط در ۲ ضلغ شرقی و غربی ایستگاه های گلشهر و چهار راه طالقانی کرج آغاز شده است و طبق برنامه ریزی قرار است تمام ۱۵ کیلومتر تونل حفاری شده این خط تا پایان دولت سیزدهم وارد عرصه خدمات رسانی به مردم شود.

حرکت قطار شهری کرج نیز در این روزها موجی از رضایتمندی و خوشحالی در بین مردم کرج به وجود آورده است و شهروندان به توسعه این پروژه زیست محیطی و خدمات عمومی امیدوار شده اند.

همچنین تکمیل مابقی خط ۲ قطار شهری و خطوط دیگر متروی کرج برای دولت بعدی هدفگذاری شده است.

افتتاح رسمی قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج به اردیبهشت ماه امسال موکول شده است ضمن آنکه اکنون یک رام قطار در طول ساعاتی از روز مسافران را به صورت رایگان بین ایستگاه های گلشهر و طالقانی کرج جابجا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha