آمادگی تحویل ۳۰ هزار کلاس درس در سال وجود دارد/ صنعتی سازی مدارس از بهارستان

تهران - ایرنا - رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه صنعتی سازی مدارس امسال در شهرستان بهارستان پیگیری می شود، گفت: پارسال ۲۷۰۰ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی تکمیل و به بهره برداری رسید و آمادگی تحویل سالانه ۳۰ هزار کلاس درس وجود دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان نوسازی مدارس کشور، حمیدرضا خان محمدی با ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱ به ارایه برنامه های سازمان نوسازی مدارس کشور در سال جدید پرداخت.

وی با اشاره به استانداردسازی ۹۱ درصد تجهیزات گرمایشی مدارس گفت: سال گذشته ۷۲۵ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافت اما همچنان ۴۹ هزار کلاس درس نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این برنامه به اتمام برسد.

خان محمدی با یادآوری مدارس در برخی مناطق به سیستم سرمایشی، اظهار داشت: برای تامین تجهیزات سرمایشی در استان های گرمسیری نیز اعتباراتی در نظر گفته شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در بودجه ۱۴۰۲ سهم نوسازی مدارس از عوارض گازرسانی از ۲۰ به ۵۰ درصد افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: اعتبارات این ردیف صرف استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس خواهد شد.

آمادگی تحویل ۳۰ هزار کلاس درس در سال

خان محمدی با ارایه آماری از ساخت و نوسازی مدارس در کشور گفت: اکنون حدود ۱۰۵ هزار مدرسه شامل ۵۴۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد و سال گذشته ۲۷۰۰ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی تحویل نظام تعلیم و تربیت شد.

به گفته وی، از این تعداد ۱۶۰۰ طرح پایان شهریور و ۱۱۰۰ پروژه نیز دهه فجر ۱۴۰۱ با حضور آیت الله رئیسی رییس جمهور به صورت متمرکز به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به وجود نیروهای توانمند و جوانان نخبه و با انگیزه جهادی در سازمان نوسازی مدارس گفت: در صورت تامین اعتبار ظرفیت تحویل ۳۰ هزار کلاس درس در سال وجود دارد.

شروع صنعتی سازی با ۱۵۰ کلاس درس در بهارستان با رعایت کالبد مناسب یادگیری

خان محمدی درباره شیوه‌های جدید ساخت مدارس اظهار داشت: این سازمان چندان به بحث صنعتی سازی مدارس ورود نکرده است اما با توجه به دستور رییس جمهور در شهرستان بهارستان که مقرر شد ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه برای سال تحصیلی آینده در این شهرستان ساخته شود؛ ساخت آنها را به صورت صنعتی سازی در دستورکار داده ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که ۱۵۰ کلاس درس یاد شده تا مهرماه آماده وزارت آموزش و پرورش شود.

۱۹ درصد مدارس دچار فرسودگی هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ایمنی مدارس نیز با ارایه این آمار که ۱۹ درصد مدارس دچار فرسودگی هستند، گفت: از این تعداد ۶ درصد تخریبی بوده و بقیه نیازمند مقاوم سازی هستند.

خان محمدی یادآور شد: برای بازسازی و مقاوم سازی فضاهای آموزشی نیازمند ۱۰۰ هزار کلاس درس هستیم که برای تحقق آن باید الگوی ساخت را تغییر دهیم و از الگوهای جدید با رویکرد سریع سازی، سبک سازی و صنعتی سازی بهره ببریم.

وجود ۷۳۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس ایران

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به وجود بیش از ۷۳۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس ایران اشاره کرد و افزود : با گسترش مهاجرت اتباع همسایه، نیاز به تامین فضای آموزشی نیز بیشتر شده است و با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آموزش آنها در کنار سایر دانش آموزان نیازمند کار جمعی برای حل مشکل آموزشی این قشر هستیم.

خان محمدی یادآور شد که سازمان ها و مجامع بین المللی در حوزه اتباع خارجی نیز باید در این عرصه به ایران کمک کنند و در این رابطه سال گذشته جلسه ای با سفیر قطر برگزار و مقرر شد کمک هایی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: اکنون ساخت ۱۱۰ مدرسه با همکاری سازمان های بین المللی در حال اجراست اما ما به ۲۲ هزار کلاس درس فقط برای اتباع خارجی نیاز داریم.

هر کس می تواند خیر مدرسه ساز شود

معاون وزیر آموزش و پرورش سرانه فضای آموزشی در کشور را ۵.۲ متر مربع برآورد کرد و با یادآوری اینکه این رقم با استاندارد مصرح در سند تحول آموزش و پرورش فاصله دارد،‌ خواستار هم افزایی بیشتر بین دولت و خیرین و بخش خصوصی در این امر شد.

خان محمدی در ادامه یاد مرحوم محمدرضا حافظی بنیانگذار فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور را گرامی داشت و گفت: از ۱۱۰۰ پروژه ای که در دهه فجر سال گذشته به بهره برداری رسید، ۵۱۸ مورد با مشارکت خیرین ساخته شده بود.

وی با ارایه این آمار که امروز از هر ۲ کلاس درس ۱ کلاس با مشارکت خیرین ساخته می شود، به راه‌های مشارکت در مدرسه سازی اشاره کرد و گفت: هر کس با هر آورده مالی و هر ظرفیتی می تواند خیر مدرسه ساز شود طرح «آجر به آجر» با الگوی جمع سپاری با پویش هایی که داشته توانسته مشارکت آحاد مردم را داشته باشد.

وی یادآور شد: سال گذشته در پویش «صحن حرم، مدرسه ام» ۸ مدرسه برای دانش آموزان استثنایی ساخته شد.

وی از اجرای طرح شهید عجمیان باهدف شاداب سازی و بهسازی مدارس با همکاری گروه های جهادی دانشجویی و بسیجی و قرارگاه جهادی در ایام نوروز خبر داد و اعلام کرد که اجرای این طرح در تابستان ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد یافت.

رییس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه الگوی ایرانی اسلامی یک اصل در ساخت و طراحی مدارس است، ابراز کرد: الگوی ایرانی اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است ضمن آنکه دستورالعمل نما و منظر مدرسه نیز در دست آماده سازی است.

مولدسازی یک فرصت طلایی برای مدرسه سازی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به مصوبه سران قوا درباره مولدسازی دارایی های دولت، گفت: قرار است املاکی که قابلیت استفاده ندارند، در جهت تامین نیاز طرح های وزارتخانه ها مورد استفاده قرار گیرند که در این راستا ۵۰۰ ملک شناسایی شده وسعی برآن است املاک وقفی هبه ای و خیرین نباشد.

وی توضیح داد: در این روش املاک بلا استفاده ارزش افزایی و سپس ارزش گذاری می شود که مجری این فرآیند سازمان خصوصی سازی است. خوشبختانه ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش املاک آموزش و پرورش در محل مدرسه سازی با اولویت تکمیل پروژه های خیرین هزینه می شود.

خان محمدی با بیان اینکه مولدسازی نافی اعتبارات دولت نیست، تاکید کرد: مولدسازی فرصت طلایی دوساله‌ای است که تلاش داریم با دقت انجام شود و با ارزش افزایی املاک مازاد و بلا استفاده بخشی از مشکلات تکمیل و تامین فضاهای آموزشی را حل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha