۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85067487
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چین: توافق دیپلماتیک با هندوراس «تصمیم سیاسی» بدون قیدوشرط بود

تهران- ایرنا- وزارت خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد: برقراری روابط دیپلماتیک این کشور با هندوراس یک «تصمیم سیاسی» بدون قید و شرط بود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری عادی خود در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است پکن حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را که هندوراس پیشتر از تایوان درخواست کرده بود، ارائه دهد، گفت: روابط دیپلماتیک برای داد و ستد نیست.

بر اساس نسخه ای از نامه ادواردو اندریکه رینا وزیر خارجه هندوراس به تایوان در ماه جاری که به رویت رویترز رسیده است، این کشور کمک ۲ میلیارد دلاری برای بازپرداخت بدهی هایش و نیز تامین مالی ساخت بیمارستان و سد را خواستار شده بود.

تایوان در روزهای قبل از اعلام آغاز روابط دیپلماتیک چین و هندوراس گفت که دخالت چین روشن است و تایوان وارد دیپلماسی «بی معنای» دلار با چین نخواهد شد.

تایوان اکنون فقط با ۱۳ کشور روابط دیپلماتیک رسمی دارد که بیشتر آنها کشورهای فقیر و در حال توسعه در آمریکای مرکزی، کارائیب و اقیانوس آرام هستند. تایپه و پکن یکدیگر را به استفاده از «دیپلماسی دلار» در رقابت با متحدان‌شان متهم می کنند.

مائو نینگ گفت: می خواهم تاکید کنم که مقام های تایوان به دیپلماسی دلار عادت کرده اند. ما می خواهیم به مقامات تایوان بگوییم که استقلال تایوان یک بن بست است، دیپلماسی دلار راهی ندارد، هر توطئه ای که خلاف جریان تاریخ باشد محکوم به شکست است.

هندوراس به تازگی اعلام کرد که روابط رسمی با پکن را آغاز کرده و به روابط چند دهه ای خود با تایوان پایان داده است.

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و به این کشور اجازه برقراری روابط با کشورهای دیگر را نمی دهد؛ این موضع بشدت مورد اعتراض تاپیه است.

به گزارش ایرنا، واشنگتن، روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد اما می‌گوید که این جزیره یکی از شرکای آمریکا در منطقه هندواقیانوسیه است.

کشورهای بلیز، پاراگوئه و گواتمالا در آمریکای لاتین، اسواتینی در جنوب آفریقا و واتیکان و برخی کشورهای جزیره‌ای در دریای کارائیب و جنوب اقیانوسیه همچنان با تایوان ارتباط دارند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha