۷ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵
کد خبر: 85067728
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آیین سنتی گنبد طلا در مروست یزد برگزار شد+فیلم

۷ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵
کد خبر: 85067728
کاظم سبحان زاده
آیین سنتی گنبد طلا در مروست یزد برگزار شد+فیلم

یزد- ایرنا- بر اساس یک سنت دیرینه آیین فرهنگی گنبد طلا (گم طلا) که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده با حضور اقشار مختلف مردم در روستای گردشگری هرابرجان شهرستان مروست یزد برگزار شد.

فرماندار شهرستان مروست گفت: این آیین همه ساله در روز هفتم فروردین‌ماه همزمان با روز بزرگداشت مروست همراه با برنامه‌های متنوع به صورت خودجوش با حضور پرشور مردم و مسئولان برگزار می‌شود.

محمد جواد دانشور در گفت و گو با ایرنا افزود: این مراسم مانند سال‌های قبل با حضور پرشور مردم روستای هرابرجان برای احیای فرهنگ معنوی روستا برگزار شد و انجام بازی‌های محلی، نی و آواز محلی، دید و بازدید، پخت غذاهای سنتی و برگزاری مسابقات ورزشی از عمده برنامه‌های مردم روستا بود.

مراسم گنبد طلای هرابرجان با شماره ۱۳۰۹ در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

در هفتمین روز از بهار مردم روستای هرابرجان شهرستان مروست هر سال به منطقه ای که در کنار قنات کهن سرو واقع شده است می‌روند و مراسم گنبد طلا را برگزار می‌کنند و به یمن این روز بزرگ هر خانواده اجاقی در دل خاک درست و آتشی برپا می‌کند، بر روی آن اجاق، آش می پزند و بعد از صرف آش با نواختن ساز و نقاره و رقص چوب ( ترکه بازی ) به شادی می‌پردازند.

کودکان با تخم مرغ هایی که با ریشه گیاه روناس رنگ شده است با هم بازی می‌کنند، هر ۲ نفر تخم مرغ های رنگی شان را از قسمت سر به هم می‌زنند و تخم مرغ هر کس که شکست بازنده محسوب می‌شود و باید تخم مرغش را به برنده بازی که تخم مرغ سالم دارد تحویل دهد .

در کنار قنات کهن سرو اتاقکی قرار دارد که به گنبد طلا یا در اصطلاح محلی گم طلا که از خشت و گل ساخته شده که اهالی بعد از جشن و پایکوبی در آن آتش روشن می‌کنند و به نیت سلامتی افراد خانواده شان ریسمان هایی آغشته به نفت را که به زبان محلی هرابرجان به آن پوزه گفته می شود را در آتش می‌سوزانند

مرکز شهرستان مروست دارای مجموعه بناهای تاریخی متعددی است که قلعه تاریخی، مسجد شاه حسین (متعلق به دوران قاجاریان و ثبت شده در فهرست آثار ملی)، مسجد حاج قاسم، مسجد جامع، بقعهٔ شیخ عبدالله، بقعهٔ شیخ بهاءالدین و کاروانسرای شعبه از جمله این آثار محسوب می شوند.

نام مروست در متون تاریخی به خاطر وجود قلعه‌های فراوان و وجود آثار تاریخی بسیار زیاد که نشان از وسعت و آبادانی آن در گذشته بوده‌ است به نام دارالکلات معروف بوده‌ است به طوری‌که در دور تا دور مروست بیش از ۱۸ قلعه هنوز پابرجا باقی مانده‌ است که هر کدام زادگاه و محل زندگی افراد و طوایف بسیاری بوده‌ و در برخی از آن‌ها تا دههٔ ۷۰ نیز هنوز سکونت وجود داشت، برخی روستاها نیز اکنون برای نگهداری دام از آن‌ها استفاده می‌شود.

مروست دارای ۳ بافت ارزشمند تاریخی شامل بافت تاریخی فرهنگی مروست، بافت تاریخی و فرهنگی ترکان و بافت تاریخی و فرهنگی هرابرجان است که در مجموع حدود ۲۰۰ هکتار وسعت دارند، وجود ۲ روستای هدف گردشگری شامل کرخنگان و چنارناز در بخش مروست که در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان واقع شده و روستای تاریخی مبارکه در پنج کیلومتری شهر مروست قرار دارد و دارای دریاچهٔ زیبا و سفیدپوش نمک است.

استان یزد با یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت ۱۲ شهرستان دارد که ۸۷ درصد جمعیت در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می‌کنند.

شهر مروست مرکز شهرستانی به همین نام در فاصله ۱۹۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha