۹ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85068375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آوج، مقصدی جذاب اما کمتر شناخته برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت

قزوین- ایرنا- شهرستان آوج یک مقصد جذاب برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت به شمار می رود، اگرچه این خطه با وجود جاذبه های متعدد برای بسیاری از گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان آوج واقع در جنوب غربی استان قزوین و در همسایگی با استان های زنجان و همدان به دلیل برخورداری از شرایط منحصربه‌فرد آب و هوایی، آثار تاریخی برجسته و جاذبه‌های طبیعی مانند چشمه ها، غارها، آبشار، آبگرم و مناطق روستایی بکر ظرفیت ویژه‌ای برای بازدید گردشگران به‌ویژه علاقمندان به طبیعت‌گردی به‌شمار می‌رود.

زبان اصلی مردم این شهرستان ترکی است و از سوغات این منطقه برای گردشگران شامل گردو، عسل، بادام، نان اگردگ، نان فتیر و محصولات آن شامل آنواع محصولات باغی مانند، آلو، انگور، سیب، زرد آلو، گلابی و صیفی‌جات چون گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، خربزه و از محصولات تبدیلی می‌توان به کشمش، شیره انگور، برگه زرد آلو می‌توان نام برد..

آوج با آثار متنوعی از جمله برج‌های معروف دوگانه خرقان همراه با چشمه‌های آبگرم و آبسرد، آبشارها و مناظر بکر کوهستانی و با آب و هوای خنک و ییلاقی خود سرزمینی کم‌نظیر برای گردشگران به شمار می‌رود.

آب و هوای ییلاقی و خنک آوج در روزهای گرم سال می‌تواند پای بسیاری از مسافران بویژه از پایتخت را بدلیل نزدیکی به این دیار بکشاند.

در این گزارش به بهانه نوروز به معرفی اجمالی برخی از جاذبه های گردشگری این شهرستان که دارای ۲ بخش مرکزی و آبگرم است، پرداخته ایم.

آوج، مقصدی جذاب اما کمتر شناخته برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت

برج‌های دوگانه خرقان با بیش از هزار سال قدمت

خرقان در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب‌غربی استان قزوین و در بخش آبگرم شهرستان آوج قرار دارد.

در این منطقه، ۲ آرامگاه با معماری باشکوه با نمای آجر از دوره سلجوقی بر جای مانده است، این آرامگاه ها مدفن ۲ تن از بزرگان دوره سلجوقی به نام های 'ابو سعید بیجار' پسر سعد و 'ابو منصور ایلتای' پسر تکین هستند.

برج اول هشت ضلعی است و بر هر ضلع آن، طرح‌های متنوع آجری نقش بسته است.

این برج دارای گنبدی دو پوش است که ۲ پلکان مارپیچ به آن منتهی می‌شود.

برج دوم با فاصله حدود ۳۰ متر از برج اول، از نظر شکل و ابعاد تقریباً هم اندازه برج اول است.

این بنا نیز دارای گنبد دو پوش و یک پلکان منتهی به فضای بین این دو پوشش است، برج‌های آرامگاهی خرقان با بیش از پنچاه طرح آجری، جزء شاهکارهای آجرکاری معماری ایران به شمار می‌روند.

دریاچه دریابک

چشمه و مجموعه تفریحی دریابک (دریاوک یا دلاوک) در روستای باستانی پرسپانج واقع شده، این روستا از قدیمی‌ترین مناطق زیبای شهرستان آوج است.

این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی است که تابستان‌ها، خنک و زمستان‌ها، سرد و پوشیده از برف دارد.

دریابک دریاچه ای کوچک در اطراف پرسپانج است که حضور در آن می تواند آرامش و لذت را برای مسافران به ارمغان بیاورد.

آوج، مقصدی جذاب اما کمتر شناخته برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت

غار قلعه کرد و رد پای انسان های اولیه در آن

غار قلعه کرد با بیش از ۲ هزار مرت ارتفاع از سطح دریا در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و زیستگاه انسان های نئاندرتال یا انسان های اولیه با قدمت ۴۵ تا ۱۰۰ هزار سال بوده است.

دندان نئاندرتال غار قلعه‌کرد، قدیمی‌ترین یافته انسانی در ایران به شمار می رود که قدمت نزدیک به 100 هزار ساله آن در آزمایشگاه های سن سنجی اروپا مورد تایید قرار گرفته است.

ورودی دارای پنج متر ارتفاع و ۲۱ متر عرض است اما به دلیل سختی مسیر ورود به غار فعلا امکان بازدید از آن تنها برای غارنوردان و کوهنوردان حرفه ای میسر است.

این غار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آبشار قاران قلوخ

قاران قلوخ دره در زبان آذری به معنی دره تاریک است، دو طرف آبشار را ارتفاعات بلندی احاطه کرده و واقع شدن آبشار در سمت جنوب و عدم تابش خورشید باعث نام گذاری این منطقه به قاران قلوخ شده است.

سمت راست آبشار از روبرو را سنگ‌های صخرهای بلندی تشکیل داده است که به علت صعب العبور بودن آن زیستگاه مناسبی برای عقاب‌ها و کرکس‌ها است همچنین بالادست آبشار در حاشیه رودخانه پوشیده از درختان گردو است.

بازدید از این آبشار به طبیعت گردان و علاقه مندان طبیعت توصیه می شود.

آوج، مقصدی جذاب اما کمتر شناخته برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت

منطقه گردشگری چشمه علی

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیبا در آوج منطقه‌ای بنام چشمه علی است، چشمه علی در شهرستان آوج در فاصله ۱۲۰ کیلومتری قزوین در کنار جاده قزوین- همدان در روستای ارتش آباد و مصر آباد از توابع بخش آبگرم قرار دارد.

از ویژگی‌های بارزی که در این منطقه به وضوح دیده می‌شود، رودخانه‌ای زیبا، استخر طبیعی برای شنا، فضای سبز و کوهستانی برای استراحت در دل طبیعت است.

این منطقه در ایام عید نوروز و فصل تابستان بهترین مکان برای اوقات فراغت مسافرین محسوب می‌شود به طوری که سالانه ۱۵ هزار نفر مسافر از این منطقه بازدید می‌کنند.

آبشار منصور

آبشار منصور آوج در استان قزوین واقع است، این آبشار در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای منصور میان صخره‌های مرتفع در مسیر رودخانه شکل گرفته است.

آبشار روستای منصور از توابع بخش مرکزی شهرستان آوج دارای نمایی زیبا است که دیدن آن برای علاقه مندان خالی از لطف نیست.

ارتفاع تقریبی این آبشار از کف رودخانه در حدود هفت متر بوده و دورتادور آن با صخره‌ها، کوه‌ها و نیز درختان بومی همچون بید در برگرفته شده است.

آوج، مقصدی جذاب اما کمتر شناخته برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی در دل شهر آوج قرار دارد و دارای طرح دو ایوانی است، شالوده کاروانسرا از سنگ‌های لاشه و قلوه سنگ بنا شده و روی آن آجرچینی شده است.

کاروانسرا از داخل دارای ۲ ایوان و ۲۴ ایوانچه است و در پشت اکثر آن‌ها، حجره‌ها واقع شده‌اند که چهار عدد از آن‌ها به شترخان کاروانسرا راه دارند.

شترخان به صورت راهرویی طویل با پوشش طاق و تویزه است و زیر هر طاق نمای آن سکویی جهت باراندازی قرار دارد.

در ایام نوروز نمایشگاه های صنایع دستی در کاروانسرای شاه عباسی برپا می شود که بازدید از این بنای تاریخی را جذاب تر می کند.

چشمه‌ آبگرم خرقان

این چشمه در شهر آبگرم و در فاصله ۹۵ کیلومتری قزوین در کنار جاده قزوین-همدان قرار دارد، رسوب‌های دوران چهارم زمین شناسی اطراف چشمه را پوشانده‌اند.

آب چشمه خرقان از میان رسوب‌های کربناته که بر روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته‌اند، بیرون می‌آید.

آب این چشمه‌ها در درمان دردهای عصبی، سیاتیک و رماتیسم مؤثر است و در عفونت‌های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برنشیت مزمن به صورت استنشاق، بخار و دوش بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشامیدن این آبها در عفونت‌های دستگاه گوارش از قبیل سوء هاضمه ناشی از ضعف قوا توأم با یبوست، احتقان و تشمع کبدی نیز مفید است.

آوج، مقصدی جذاب اما کمتر شناخته برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت

پل معلق آوج سازه ای زیبا بر روی شاه دره

پل معلق آوج دومین پل معلق ایران است که در سال ۱۳۹۸ در شهرستان آوج مورد بهره برداری قرار گرفت.

طول این پل ۱۷۰ متر و برفراز دره‌ای به نام شاه دره قرار دارد، سازه آن کابلی است و قدرت تحمل ۲۰ تن وزن را دارد.

پهنای پل معلق آوج یک و نیم متر و بلندی آن از سطح زمین ۱۰۵ متر است.

شاه دره آوج دره‌ای با صخره‌های بلند به شمار می رود که وجود این پل تماشای آن را برای همگان آسان کرده است.

آبشار شاه دره در غرب شهرستان آوج واقع شده و از میان صخره‌هایی بسیار بلند به پایین می‌ریزد.

با توجه به کوهستانی بودن منطقه، افرادی که قصد کوهنوردی و بازدید از آبشار شاه دره را دارند نیازمند مهارت‌های کوهنوردی و تجهیزات فنی هستند.

از دیگر دیدنی‌های آوج می توان به امامزاده منصور، درخت کهنسال روستای پروان، غار قلعه کرد، کوه بلند آق داغ، طبیعت روستای مشانه، روستاهای دیدنی کامشکان، اسماعیل آباد، نیریج، شهیدآباد، قهوج، هرائین، قرخ بلاغ (چهل چشمه)، توآباد و منصور را می‌توان نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha