۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85068980
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

اهدای خون در گیلان پارسال ۸ درصد افزایش یافت

۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبر: 85068980
اهدای خون در گیلان پارسال ۸ درصد افزایش یافت

رشت _ ایرنا _ مدیرکل انتقال خون گیلان از افزایش ۸ درصدی اهدای خون در سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن خبر داد.

دکتر بابک پاکدل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۱ هزار و۶۷۷ نفر به پایگاه های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که از این تعداد نزدیک ۸۷ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با سال ماقبل آن ۸.۰۹ درصد (هشت و ٩ صدم درصد) افزایش دارد.

وی اضافه کرد: از مجموع اهداکنندگان یکسال گذشته ۴۹ هزار و ۳۶۲ نفر مستمر، ۲۴ هزار و ۸۳۶ نفر باسابقه هستند و بیش از ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر برای اولین بار به چرخه اهدای خون پیوستند.

مدیرکل انتقال خون گیلان بیان کرد: با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیازی مداوم و همیشگی است و تهیه فرآورده‌ هایی مانند پلاکت تنها از خون تازه امکان ‌پذیر است، از عموم هم استانی ها دعوت می‌ شود تا با اهدای خون زندگی را به بیماران نیازمند هدیه کنند.

وی با اشاره به آمار بالای سالمندان و مبتلایان به بیمارهای قلبی، سرطان، تالاسمی، هموفیلی در گیلان اظهار کرد: تزریق خون تازه و کمتر از ۱۰ روز به بیماران خاص بر روند کیفیت درمان و نقاهت آنان اثرگذار است.

مدیرکل انتقال خون گیلان به اهمیت پلاکت و مزیت تهیه سینگل پلاکت در درمان بیماران سرطانی اشاره و عنوان کرد: اهداکنندگان که همواره در صف کمک به همنوع حضور دارند می توانند برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان هم نسبت به اهدای پلاکت اقدام کنند.

وی مدارک معتبر لازم برای پذیرش را کارت ملی یا شناسنامه و یا گواهینامه عنوان کرد و افزود: علاقمندان برای هماهنگی اهدای خون گروهی و واحد سیار انتقال خون می توانند با شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ واحد جذب تماس بگیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha