ثبت حضور گرگ در ذخیره گاه ارژن پریشان اقدامی برای افزایش ضریب حفاظت + فیلم

شیراز - ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون از اقدامات آن اداره برای ثبت حضور گرگ در ذخیره گاه زیست کره ارژن پریشان خبر داد و بیان داشت : این اقدام به علت کاهش چشمگیر این گونه حیات وحش و در راستای افزایش ضریب حفاظت گونه گرگ انجام شده است.

جمال خدا پرست روز چهارشنبه با تشریح اقدامات انجام شده برای ثبت حضور گرگ در ذخیره گاه ارژن پریشان و با بیان اینکه، با توجه به پیشروی انسان ها در اکثر زیست گاه ها طعمه برای گرگ کم شده است گفت: تعداد موجود این گونه جانوری که به عنوان یک شکارچی راس هرم غذایی محسوب می شود روز به روز کاهش یافته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون افزود: ذ خیره گاه زیست کره ارژن پریشان، به عنوان تنها ذخیره گاه زیست کره استان فارس دارای گونه های کم نظیر حیات وحش از جمله گرگ است و ثبت حضور گرگ در این منطقه اقدامی الزامی و ضروری است.

وی اضافه کرد : منطقه ارژن و پریشان با گستره ۵۹۵ هزارهکتار در سال ۱۳۵۱ به عنوان "پارک ملی" به ثبت رسید و با کاهش گستره در سال ۱۳۵۳ به عنوان "منطقه حفاظت شده" شناخته شد. این منطقه در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره یونسکو با عنوان «ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان» ثبت شده است و تالاب‌های ارژن و پریشان در سال ۱۳۵۵ در فهرست تالاب‌های بین المللی پیمان رامسر نیز ثبت شده‌اند.

خداپرست به برخی از حوادثی که در سالهای مختلف موجب کم شدن جمعیت گرگ در این شهرستان شده است اشاره کرد و گفت: نزدیکی زیست گاه‌ها به مبادی و محورهای جاده ای و کم توجهی برخی از رانندگان موجب بروز برخی تصادفات و تلف شدن این گونه جانوری می شود، همچنین تداوم خشکسالی در سالهای مختلف موجب شده است که برخی از گونه های گرگ و حیات وحش در این مناطق به پهنه های مسکونی نزدیک شوند، این موضوع سبب شد تا با شکار غیر مجاز گونه های جانوری گرگ ها نیز در این منطقه مورد آسیب جدی قرار گیرند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون، ثبت حضور گونه گرگ در منطقه ارژن پریشان را عاملی برای حفاظت بیشتر این گونه جانوری دانست و گفت: برخی از باورهای نادرست نیز به جمعیت گرگ آسیب زده است، باورها و اعتقادات غلطی که جگر گرگ را عاملی برای افزایش شجاعت یا در امان بودن از چشم زخم می داند، این باورهای غلط موجب می شود که شکارچیان تمایل بیشتری برای شکار این گونه جانوری داشته باشند که باید با آگاه سازی و ترویج فرهنگ صحیح محیط زیستی از تداوم و بروز آن جلوگیری کرد.

منطقه ارژن پریشان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز در استان فارس قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha