نگاه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن به بخش مشاوره اصلاح شود

تهران- ایرنا- معاون بخش مشاوره قرآن‌بنیان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به ایجاد غرفه‌های جدید این بخش، خواستار اصلاح نگاه برخی بازدیدکنندگان به بخش مشاوره شد.

به گزارش ایرنا، سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از شنبه ۱۲ فروردین همزمان با روز جمهوری اسلامی ایران در مصلای امام خمینی (ره) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می شود و یکی از بخش هایی که سال گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفت و امسال هم قرار است با اضافه کردن بخش هایی به ارائه خدمات مشاوره ای بپردازد، بخش مشاوره قرآن بنیان است.

معاون بخش مشاوره قرآن بنیان نمایشگاه امسال در پاسخ به سوال خبرنگار معارف ایرنا مبنی بر این که برخی بازدیدکنندگان از کم بودن زمان مشاوره انتقاد داشته و آن را کافی ندانسته و در عمل نتیجه ای نمی گرفتند، آب پاکی را بر روی دستان همه بازدیدکنندگان مشتاق این بخش ریخت که مبادا با یکی دو ساعت مشاوره به دنبال نتیجه گیری مطلوب و رسیدن به خواسته هایشان باشند.

فاطمه سادات رازقی گفت: این نگاه نادرست به مشاوره نمایشگاهی است. چون با ارائه مشاوره در نمایشگاه قطعا نمی تونیم بحث درمان را داشته باشیم. مثلا کسی که وسواس دارد یا مشکلات زناشویی حاد دارد، چگونه ممکن است در ۴۰ دقیقه یا یک ساعت به درمان منجر شود. آنچه که رسالت اصلی در مشاوره است، بحث اعتمادسازی خانواده ها و شناخت اساتید و متخصصان و در نهایت این مساله که بازدیدکنندگان متوجه شوند برای مساله می توان کاری کرد و به دنبال درمان بود.

وی افزود: انتظار درمان داشتن در یک زمان کوتاه ممکن نیست و از طرف دیگر چون این خدمات به صورت رایگان ارائه می شود، تاکید داریم که تعداد بسیاری از افراد در نمایشگاه بتوانند از مشاوره استفاده کنند ولی سال گذشته دیدیم که بیشتر مردم انتظار داشتند که چندین ساعت بنشینند و از مشاوره های یک درمانگر استفاده کنند؛ به ویژه این که رایگان هم بود در حالی که این مساله با شیوه نامه بخش مشاوره منافات دارد و هر خانواده ای فقط نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه فرصت دارد با درمانگر صحبت کند. یعنی همان زمانی که در کلینیک خدمتشان هستیم.

نگاه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن به بخش مشاوره اصلاح شود

قائم مقام موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی تاکید کرد: با یک جلسه مشاوره هیچ مشکلی به صورت ریشه ای حل نمی شود. در نمایشگاه قرآن قرار است خانواده ها ببینند که مساله هست و می توان کاری کرد و بدانند چه اقداماتی باید داشته باشند و قطعا پیگیری در ادامه و خارج از نمایشگاه قرآن صورت می گیرد.

روانسجی به بخش مشاوره اضافه شد

رازقی با اشاره به تفاوت نمایشگاه امسال با نمایشگاه سال گذشته در بخش مشاوره های قرآن بنیان گفت: یکی از ویژگی های نمایشگاه سی ام، افزایش ظرفیت است. یعنی هم ظرفیت مشاوره ای را اضافه کردیم و هم میزهای تخصصی را افزایش دادیم.

وی افزود: در بخش نوجوان چند کار ویژه داریم که یکی کارگاه های گروهی ویژه نوجوانان است تا به شبهات آنان پاسخ دهیم و از طرف دیگر استعدادیابی و مشاوره تحصیلی را جداگانه درنظر گرفته ایم و بسته های ارزیابی ارائه می دهیم که بعد از برپایی نمایشگاه نیز برای خانواده ها قابل استفاده باشد. البته مدارس نیز می توانند از این بسته ها استفاده کنند.

به گفته این استاد دانشگاه این بسته ها شامل جلسات تشخیصی است. یعنی استعدادیابی انجام می شود و به دنبال آن چند جلسه هدایت و راهبرد برای نوجوانان برگزار خواهد شد. سپس جلسات مشاوره خانواده را برای هدایت پدر و مادرها در راستای استعداد فرزندانشان خواهیم داشت و تابلوی برنامه های آموزشی نیز ارائه می شود که می تواند راهنمایی برای گام برداشتن در آن مسیر باشد.

نگاه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن به بخش مشاوره اصلاح شود

رازقی با اشاره به فرصت کوتاه در نمایشگاه قرآن برای این کارها گفت: در نمایشگاه بحث تشخیص انجام می شود و آزمون های تشخیصی هم گرفته می شود و اگر مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت، می توانند بعد از برگزاری نمایشگاه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: اضافه شدن بحث روانسنجی یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه سی ام است و روانسنجی به نوعی بازوی همه بخش های مشاوره ای است و حتی امسال تست های تشخیصی مشاوره پیش از ازدواج گرفته می شود که انجام این تست ها در کلینیک ها بسیار هزینه بر است ولی تست های تشخیصی به صورت رایگان در نمایشگاه ارائه می شود.

معاون بخش مشاوره قرآن بنیان نمایشگاه قرآن گفت: درمانگران در حوزه مشاوره پیش از ازدواج و زوجین در کنار آنها هنگام زدن این تست ها حضور دارند که بر اساس این تست ها می توانند کمک کنند و به مردم خدمات دهند.

وی اضافه کرد: امسال حوزه کودک را هم اضافه کردیم. یعنی علاوه بر مشاوره با والدین به ارزیابی حضوری کودک می پردازیم تا این امکان برای. خانواده هایی فراهم شود که می خواهند کودکان خود را به صورت حضوری ارزیابی کنند و هنجاریابی رشد آنان را داشته باشند.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار می خوانمت از شنبه ۱۲ فروردین برابر با دهم ماه مبارک رمضان تا ۲۶ فروردین مصادف با ۲۴ ماه صیام در مصلای امام خمینی (ره) از ساعت ۱۷ تا یک بامداد برگزار خواهد شد، به جز شب های احیا که نمایشگاه تا ساعت ۲۲ فعالیت خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha