گره به گره فرش ایرانی صبوری می‌آموزد/ فرش ایرانی نیازمند روایت‌های تازه است

تهران- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه جهان در برابر فرش ایرانی سرخم کرده است، گفت: فرش ریشه فرهنگ ایرانی است که گره به گره‌اش صبوری می‌آموزد و نقش آن سراسر زیبایی‌شناسی است.

به گزارش خبرنگار صنایع‌دستی ایرنا، مریم جلالی روز چهارشنبه - ۹ فروردین ۱۴۰۱ - در اختتامیه سلسله رویداد نمایش فرش‌های اصیل ایرانی در موزه فرش ایران گفت: فرش فقط یک محصول نیست، بلکه یک فرهنگ است و به عنوان صنعت مادر حاصل سلیقه، دانش، قصه‌گویی، اسطوره و روایت‌هایی است که فرهنگ ما برای ما به ارمغان آورده است، باید همه تلاش‌مان را انجام دهیم و بتوانیم از این داشته، گنجینه غنی و میراث‌فرهنگی کشورمان حفاظت و حراست کنیم.

بیشتر بخوانید

حال فرش ایرانی خوب نیست

گره بر گره فرش ایرانی صبوری می‌آموزد/ فرش ایرانی نیازمند روایت‌های تازه است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: از خود محصول گرفته تا میراث ناملموسی که تولیدش، رنگرزی و آواهای کاری زنان با سلیقه این سرزمین گره به گره فرش ایرانی گذاشتند تا امروز به دست ما رسیده است. جهان در برابر فرش ایرانی سرخم کرده است و این مسئولیت ما را بسیار سنگین‌تر می‌کند.

جلالی گفت: فرش با سایر محصولات صنایع‌دستی پیوند دارد، آن نقشی که در فرش به کار گرفته شده است همان نقش نیز در کاسه سفالی، گنبد، پارچه‌ها، دست‌بافته‌ها، گل‌دوزی‌ها و رودوزی‌ها نیز استفاده شده است. باید این پیوستار فرهنگی را حفظ کنیم.

گره بر گره فرش ایرانی صبوری می‌آموزد/ فرش ایرانی نیازمند روایت‌های تازه است

جهان در برابر فرش ایرانی سرخم کرده است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تأکید کرد: فرش ریشه فرهنگ ایرانی است که گره به گره‌اش صبوری می‌آموزد و با ترکیب‌بندی و نقشش زیباشناسی دارد. همچنین سلامت فرش با ساختار طبیعی (ارگانیک) و برخاسته از محصولات بومی‌اش بوده، بنابراین یک بسته کامل فرهنگی است که حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاست را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جهان در برابر فرش ایرانی سرخم کرده است، افزود: روایت‌های تازه ما از فرش باید آن را به مرزهای جهانی که مشتری بالفعل دارد و همچنان مزیت رقابتی‌مان محسوب می‌شود، وصل کند. تمام تلاش‌مان این است بتوانیم همگرایی فرهنگی را بین فرش به عنوان صنعت مادر و صنایع‌دستی به عنوان میوه‌های این فرهنگ برقرار کنیم. صنایع‌دستی می‌تواند از موضوعات، قصه‌ها و نقش‌های فرش‌های ایرانی بهره‌مند شود و آن را به محصولات امروزی متصل کند.

گره بر گره فرش ایرانی صبوری می‌آموزد/ فرش ایرانی نیازمند روایت‌های تازه است

نمایش ۴٠ تخته فرش‌ اصیل ایرانی در ایام نوروز

به گزارش ایرنا، چهل تخته فرش اصیل ایرانی به‌ مناسبت ایام نوروز از ۲۹ اسفند تا ۱۲ فروردین‌ با عنوان «از افسانه تا اصالت» توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارت‌آپ چمروش برگزار شد.

در این رویداد ۴۰ تخته فرش از فرش‌های اصیل ایرانی به همراه پنج تخته فرش دستبافت برتر با مشارکت بازدیدگنندگان (نگاه مردمی) به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین برای نخستین‌بار، مسابقه روایت‌گری فرش (قصه‌گویی از تاریخچه، طرح و نقش) در مراسم اختتامیه، نهم فروردین‌ ۱۴۰۲ برگزار و برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند.

برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی و آشنایی با سیر تاریخی طرح و نقش مکاتب قالی‌بافی در ایران، کاربردهای فناوری‌های دیجیتال از جمله هوش مصنوعی و اقتصاد مالی دیجیتال (بلاکچین) در اصالت‌سنجی فرش دستباف با ارائه گواهینامه ثبت شده در بلاکچین به همراه برگزاری جلسات TED Talk برای شرکت‌کنندگان از دیگر برنامه‌های جانبی این رویداد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha