۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۱
کد خبر: 85069486
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قیام دهم فروردین مردم یزد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۱
کد خبر: 85069486
کاظم سبحان زاده
قیام دهم فروردین مردم یزد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

یزد- ایرنا- قیام تاریخ ساز مردم مومن و ولایتمدار یزد در دهم فروردین سال ۱۳۵۷ به مناسبت چهلم شهدای قم و تبریز در تاریخ انقلاب، ماندگار و نقطه عطفی در تحولات نظام اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، در صبح روز دهم فروردین همه مردم انقلابی یزد در مسجد روضه محمدیه مراسم بزرگداشت شهدای تبریز و قم برگزار کردند که سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی بود و بعد از سخنرانی جمعیت دو هزار و ۵۰۰ نفری با شعار دادن از مسجد خارج شدند.

مردم انقلابی با شعارهای کوبنده علیه رژیم ستم شاهی به طرف چهار راه شهدا حرکت کردند و در این مکان نیروهای رژیم شاه به مردم تیراندازی کردند و در این قیام رضا نامداری، شهریار مرادی، مهدی قدک فروشان و محمد حسین پارسائیان توسط ماموران رژیم به شهادت رسیدند.

در این خصوص جمعی از مردم و مسئولان در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا ) مرکز یزد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و قیام دهم فروردین به اهمیت زنده نگه داشتن آن و انتقال آن به نسل جوان تاکید کردند.

ابعاد قیام دهم فروردین بیان و به نسل جوان منتقل شود

یکی از اساتید دانشگاه و عضو بسیج اساتید یزد گفت: در روز دهم فروردین سال ۱۳۵۷ مردم ولایتمدار یزد به رهبری روحانیت مبارز و انقلابی و برای تحقق اوامر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پا در میدان مبارزه علیه رژیم ستم شاهی گذاشته و قیام کردند.

مهدی اسلام‌زاده افزود: این قیام در ادامه قیام مردم قهرمان قم و تبریز و بزرگداشت چهلم شهدای آن دیار در شهر یزد برگزار شد و مردم مومن و همشه در صحنه نشان دادند که برای دفاع از دین و اسلام ناب محمدی (ص) در صحنه حضوری فعال و آگاهانه دارند.

همچنین یکی از فرهنگیان یزد با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای قیام دهم فروردین گفت: خون شهدای انقلاب اسلامی موجب شکست رژیم طاغوت شد و انقلاب اسلامی با حضور مردم در صحنه به پیروزی رسید و باید برای حفظ آن همه تلاش کنند.

قیام دهم فروردین مردم یزد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

مهدی دهقان افزود: نقش مردم یزد و روحانیت در پیروزی انقلاب بر هیچ فردی پوشیده نیست و همچنان در صحنه حضور دارند و باید این مناسبت ها در گذر زمان به بوته فراموشی سپرده نشود و رسانه‌ها و نخبگان به ابعاد آن بپردازند و به نسل جوان منتقل کنند.

فاطمه ترابی از بانوان فعال فرهنگی یزد نیز در خصوص قیام دهم فروردین مردم یزد گفت: این روز تبلور بصیرت و آگاهی مردم یزد است که نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند و رسالت خود را در اطاعت از ولایت فقیه نشان دادند .

وی اظهار کرد: دشمنان که چشم دیدن عزت و اقتدار ایران اسلامی را ندارند با جنگ ترکیبی و فرهنگی به دنبال تحریف واقعیات و حوادث هستند و این روزهای تاریخی و سرنوشت ساز فرصت خوبی است که بیش از گذشته به آن پرداخته شود و مردم و نسل جوان در جریان فداکاری‌ها قرار گیرند.

دهم فروردین تداعی کننده نقش بی‌بدیل فداکاری و جانفشانی سروهای آزادی، کرامت و عزیزترین فرزندان این سرزمین در تحقق آرمان‌های الهی ملت رشید ایران اسلامی استرییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد نیز گفت: روز دهم فروردین یادآور قیام سرنوشت ساز و تاریخ ساز مردم این دیار مومن پرور در ادامه قیام مردم تبریز و سایر مناطق برای شکست طاغوت بود و باید شایسته برگزار و نقش آن برای مردم بیان شود.

حجت‌الاسلام محمد حسین متوسل با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و قیام دهم فروردین بیان کرد: به همین مناسبت در سطح استان برنامه‌های بصیرتی و اطلاع رسانی به خصوص جهاد تبیین برای این مناسبت صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: به مناسبت بزرگداشت قیام دهم فروردین مردم ولایتمدار یزد دهم فروردین از ساعت ۲۰ در مسجد روضه محمدیه (حظیره) مراسمی با اقشار مختلف مردم قدرشناس برگزار و به ابعاد موضوع پرداخته می‌شود.

امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه نیز گفت: مردم انقلابی استان یزد در قیام دهم فروردین ۱۳۵۷ خورشیدی نقطه عطفی در تاریخ درخشان استان یزد ثبت کردند و با رهبری شهید آیت الله صدوقی با حضور در خیابان ها چهلم قیام مردم تبریر را گرامی داشتند و چهار شهید و تعدادی مجروح نیز به انقلاب تقدیم کردند.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: مردم انقلابی یزد با این حرکت، طلایه دار حرکتی عظیم در نواحی مرکزی و جنوبی کشور شدند که آتش بر خرمن حکومت ستم شاهی زد و آغازگر قیام فراگیر کشور علیه حکومت ستم شاهی و طاغوت شدند .

وی تصریح کرد: رسانه ها باید قیام و حماسه انقلابی مردم یزد و جانفشانی شهدای گرانقدر فروردین ۵۷ که جانانه در مقابل رژیم پهلوی ایستادند را برای نسل امروز تبیین کنند.

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در پیامی سالروز قیام خونین مردم یزد در دهم فروردین را گرامیداشت و یادآور شد: تاریخ انقلاب اسلامی به روزهای حماسه و ایثار مزین است و در این رهگذر کتاب پر افتخار مردم دارالعباده یزد سرشار از حضور منسجم، پایمردی و جانبازی در راه اسلام عزیز و آرمان‌های امام راحل (ره) است.

محمد صالح جوکار ادامه داد: دهم فروردین سال ۱۳۵۷ یادآور قیام خونین مردم یزد علیه رژیم پهلوی در صبحدم پیروزی انقلاب اسلامی است که در اربعین شهدای قیام مردم تبریز رخ داد و می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران علیه طاغوت زمان یاد کرد.

وی در این پیام افزوده است: امید است به فضل الهی مردم متدین چون سال‌های گذشته در مسیر حفظ ارزش‌ها، خلق سرآمدی و عزت برای ایران اسلامی، هوشیاری، توانمندسازی و ایستادگی در مقابل دشمن را پیشه ساخته و در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی ثابت قدم و استوار باشند.

فرماندار شهرستان یزد ضمن گرامیداشت سالروز قیام دهم فروردین مردم یزد از عموم مردم دعوت کرد تا در مراسم بزرگداشت شهدای دهم فروردین شرکت‌ نمایند و گفت: دهم فروردین سال ۱۳۵۷ یادآور قیام خونین مردم یزد علیه رژیم پهلوی درصبح دم پیروزی انقلاب اسلامی است.

سیدمحمد رضا مدرسی اظهار کرد: روز دهم فروردین یزد، روز شهادت جوانان عزیز محمد رضا نامدار، علی اصغر شهریار مرادی، محمدحسین پارسائیان و محمد مهدی قدک فروشان است که جان خود را برای حمایت از دین خدا در طبق اخلاص نهادند.

قیام دهم فروردین مردم یزد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت همان سال به مناسبت قیام مردم یزد پیامی صادر کردند و در آن فرمودند: «سلام و تحیت بر مومنین محترم یزد و سایر شهرهایی که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامی داشتند.

امام راحل در این رابطه افزودند: "در منطق شاه و مزدوران وابسته اش ‍ اهالی محترم تبریز که یکپارچه به پا خاستند و با فریاد مرگ بر شاه، زمین را لرزاندند، تعدادی بیگانه بودند که از خارج مرز به طور قاچاق وارد شده بودند و شما اهالی محترم یزد که دلاورانه قیام نمودند و با تعطیل عمومی و شعار متداول مرگ بر شاه، عامل آمریکا را دیوانه‌تر کردید، معدودی هستید که از آن طرف مرز به صورت غیرقانونی وارد یزد شدید! اهالی ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب که یکپارچه از شاه متنفرند، ایرانی نیستند! اینان همگی به صورت قاچاق وارد ایران شده اند! در این منطق، ایرانی خلاصه می شود در شاه و دار و دسته اش و مستشاران و کارمندان آمریکایی و انگلیسی و روسی و صهیونیستی و غارتگران بین المللی که اقتصاد ایران را قبضه کرده اند. ما که با این منطق‌ها روبرو هستیم به خواست خداوند تعالی تا بر چیده شدن بساط ارتجاعی شاهنشاهی و برپا کردن حکومت عدالت گستر اسلامی دست از مبارزه برنمی داریم، تا حکومت دموکراسی به معنی واقعی جایگزین دیکتاتوری و خونریزی‌ها شود".

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، چهار هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha