قطع نیاز به خارج با بومی سازی در صنعت کلرآکالی

تبریز - ایرنا - مدیرعامل شرکت کلر پارس تبریز گفت : این مجموعه با هدف قطع نیازهای تولیدات خود به خارج از کشور اقدام به بومی سازی بخش های مختلف اعم از قطعات و دستگاه های وارداتی در صنایع کلرا کالی( فرآیند صنعتی برای الکترولیز نمک ) کرده است.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل باباپور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی کارکنان و متخصصان داخل شرکت در ماه های گذشته موفق شدیم در شرایط تحریمی، برخی از قطعات را در داخل کشور بومی سازی کنیم و در این زمینه به خودکفائی برسیم که صرقه جوئی ارزی بالایی داشته است.

وی بومی سازی خط تولید کلرین را یکی از دستاوردهای مهم این شرکت در سال گذشته کرد و افزود : این ماده به عنوان عامل گندزدا در صنعت آب و فاضلاب ، سفید کننده در صنعت نساجی ، عامل اکسیداسیون در واکنش های شیمیایی کاربرد وسیع داشته و در فرآیند تولید بیش از ۳۰ هزار ماده شیمیایی نیز کاربرد دارد.

باباپور سرب کاری با استفاده از دانش بومی مهندسان شرکت کلرپارس را یکی دیگر از فعالیت های مهم در راستای بومی سازی صنعت کلرآکالی کشور برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه مساله سرب یکی از مشکلات مهم زیست محیطی این صنایع به شمار می رود، با تلاش های صورت گرفته این موضوع برای اولین بار در خطوط تولید حذف شد.

وی ادامه داد: اکنون رسوب زدایی از خطوط مختلف تولیدی در قالب مخزن های شیشه ای که توسط مهندسان بومی استان طراجی و اجرا شده است، صورت می گیرد که علاوه بر حفظ محیط زیست، به کیفیت محصولات تولیدی نیز کمک شایان توجهی کرده است.

باباپور با اشاره به اینکه با داخلی سازی قطعات و برخی از ماشین آلات خط تولید، علاوه برخودکفایی و صرفه جویی ارزی، میزان تولید و راندمان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، یادآور شد: موفقیت‌های روز افزون کلرپارس مدیون تلاش های شبانه روزی متخصصین و کارگران است و در این روزهای تحریم تمام فکر دست اندرکاران شرکت، پویایی، رونق تولید و اشتغال پایدار است تا در مقابل تحریم ها دست بسته نباشیم.

وی افتتاح پروژه تولید کلرمایع از ۵۰ تن در روز به ۸۵ تن، سود مایع از ۱۸۶ تن در روز به ۳۱۶ تن، پارافین کلره از ۱۰ تن در روز به ۱۵ تن و اسید کلریدریک از ۱۲ تن در روز به ۱۵۰ تن در روز را از دستاوردهای مهم کلرپارس طی سال گذشته اعلام کرد و با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های خوبی در این حوزه ها به انجام رسیده است، گفت: میزان سرمایه گذاری در طرح‌های افـزایـش ظـرفیت کـلر، سود، هیدروژن، اسیدسازی و پارافین بیش ۱۸ میلیون دلار به‌ صورت ارزی و ۴۰۰ میلیارد ریال به‌ صورت ریالی بوده است.

باباپور با اشاره به اینکه کلرپارس از حدود سه سال قبل تاکنون روند پیشرفت و توسعه را طی کرده و آمار و ارقام نشان می دهد که سیر این تحولات روز به روز شدت گرفته است، از اجرای چندین طرح توسعه ای در این مجموعه خبر داد و افزود: بر همین اساس اجرای آزمایشی پروژه افزایش ظرفیت BM و سود ۳۰ به ۵۰ از تابستان پارسال شروع شده است و در همین امتداد تکمیل و تحویل پروژه به واحد بهره برداری در سال ۱۴۰۰ و سپس در تیر ماه پارسال بهره برداری از آن شروع شد.

وی راه اندازی پروژه حذف سیلیس از آب را از دیگر طرح های اجرایی برای توسعه فعالیت ها و کاهش هزینه های شرکت کلرپارس یاد کرد و ادامه داد: نصب و راه اندازی سیستم کلرزدایی جهت کاهش مصرف مواد اولیه وارداتی ، افزایش ظرفیت تولید محصول آب اکسیژنه ۵۰ درصد از ۲۲ تن به ۳۰ تن در روز به سال ۱۳۹۸ که این رقم در سال گذشته به ۴۶ تن در روز رسید و راه اندازی تولید محلول ضدعفونی سطوح و ژل ضدعفونی کننده دست بر پایه آب اکسیژنه در ایام همه گیری کرونا را نمونه ای از موفقیت های سال های اخیر کلرپارس برشمرد.

قطع نیاز به خارج با بومی سازی در صنعت کلرآکالی
"ابوالفضل باباپور" مدیرعامل کلرپارس

مدیرعامل شرکت کلرپارس تبریز افزود: تمامی این موفقیت های طی سه سال اخیر در حالی صورت گرفته است که به دلیل زیان ده بودن شرکت، شستا در سال ۱۳۹۶ قصد فروش و واگذاری آن به هر قیمت را داشت و حتی مزایده آن نیز برگزار شد اما با تغییر مدیریت، تحولات چشم گیری در این مجموعه آغاز شد و به همت پرسنل خدوم و بهره مندی از توان متخصصان و دانشمندان بومی، موفقیت های بی نظیری طی این مدت حاصل شده است.

باباپور با بیان انیکه افتخار کلرپارس این است که گوشه‌ای از توانایی دانش فنی ایرانی را به نمایش می گذارد، یادآور شد: استفاده از آخرین تکنولوژی دوستار محیط زیست (تکنولوژی ممبرانی) در تولید کلر و سود سوزآور باعث شده تولیدات شرکت عاری از هرگونه ناخالصی جیوه و دوستدار محیط زیست باشد که این مزیت بسیار ارزشمندی برای محصولات این شرکت محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، شرکت کلرپارس از شرکت‌های وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در تبریز است که یکی از عمده تولیدکنندگان مواد مهم پاک‌کننده، کلر، پرکلرین، آب اکسیژنه، آب ژاول، پارافین کلره، سود سوزآور بوده که علاوه بر تامین نیازهای کشور، محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر می‌ کند.

محصولات کلرپارس در صنایعی نظیر آب و فاضلاب، شوینده و بهداشتی، نیروگاه ها، دارویی و غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه نفت و گاز، رنگ سازی، کاغذ سازی و نساجی کاربرد دارد.

شرکت کلرپارس در سال ۱۳۶۶ توسط وزارت نیرو برای تامین کلر شرکت های آب و فاضلاب در تبریز طراحی و عملیات اجرایی آن با همکاری شرکت دنورا از ایتالیا از سال ۱۳۷۲ با ساخت و ساز و نصب تجهیزات آغاز شد و در نهایت در نیمه دوم سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha