۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 1240
کد خبر: 85069739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 موزه‌های تاریخی آبادان پذیرای گردشگران از سراسر کشور

آبادان - ایرنا - این روزها آبادان بواسط شرایط آب و هوایی خاص و بهاری شاهد حضور هزاران نفر از میهمان نوروزی است که تعدادی از آنها وقت خود را در موزه‌ها و اماکن دیدنی این شهرستان سپری می‌کنند.

به گزارش ایرنا موزه‌های مختلفی در آبادان خودنمایی می‌کنند که بازدید وگردشگری در این موزه‌ها دیدگاهی ارزشمند از این سرزمین در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

مسجد رنگوری‌ها

یکی از جاهای دیدنی آبادان که به حق تماشایی است و دیدن دارد با نام مسجد رنگوری‌ها شناخته می‌شود در واقع این مسجد علاوه بر جذابیت بسیار در امر گردشگری از لحاظ معماری نیز متفاوت، منحصر به فرد و یگانه است و شاید در هیچ یک از شهرهای ایران مثل و مانند یا حتی مشابه این سبک معماری قابل مشاهده نباشد.

 موزه‌های تاریخی آبادان پذیرای گردشگران از سراسر کشور

نقش و نگارهای منحصر به فردی که بر دیوارهای این بنا نشسته‌اند، همه و همه تداعی‌کنندۀ سبک معماری و همچنین فرهنگ و آداب و رسوم هندوستان تماشایی و هزاررنگ هستند.

شاید به دلیل معماری ویژه و خاص این بنا بوده که هم‌اکنون موزۀ شهر آبادان نیز در دل همین مسجد جای گرفته است.

این بنای تاریخی مسجد رنگوری‌ها در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید؛ این مسجد به موزه اسناد ملی تبدیل شده و هر ساله میزبان هزاران از گردشگران است.

موزۀ آبادان

موزه آبادان یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر بوده که در سراسر ایران زیبا یگانه است؛ این موزه در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی احداث و افتتاح شد و در آن اشیای نفیس و گرانقدری گردآوری شده‌اند که شاید دیدن هر کدام از آنها بسیار ارزشمند و جالب باشد.

مرمت و ساماندهی ساختمان موزه آبادان

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان خوزستان درخصوص مرمت و ساماندهی ساختمان موزه آبادان و محوطه پیرامون آن گفت: در ماه‌های اخیر نسبت به اصلاح و مرمت جداره‌ها، ترمیم و اصلاح سقف، عایق بام، اصلاح و تکمیل تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، روشنایی و نورپردازی اقدام شده است.

غلام‌رضا سلمان‌پور با بیان اینکه موزه آبادان در حال حاضر پذیرای گردشگران نوروزی است، افزود: به دلیل استقبال مجموعه‌داران آبادان، به طور موقت آثار گردآوری‌شده از سوی مجموعه‌داران شهرستان، در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای ساماندهی موزه آبادان یک طرح مصوب وجود دارد که با به سرانجام رسیدن این طرح، تکمیل موزه و رسیدن به شاخص‌های لازم، اشیای تاریخی موزه آبادان نیز بار دیگر در ویترین جانمایی خواهند شد تا به یاری خدا بتوانیم با کیفیت بیشتر پذیرای گردشگران باشیم.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: موزه آبادان یکی از موزه‌های قدیمی و شاخص ایران است که بنیان این ساختمان در دهه ۳۰ شمسی شکل گرفته و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب‌غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی یکهزار و ۸۰۰ مترمربع در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید و در دوران دفاع‌مقدس تعطیل و دوباره از پنجم مهرماه ۱۳۸۲ در سالروز شکست حصر آبادان بازگشایی شد.

هفت هزار نفر از گردشگر از موزه‌های آبادان دیدن کردند

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان نیز گفت: هفت هزار نفر گردشگر از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون از موزه، مسجد رنگوری‌ها و جاذبه‌های گردشگری آبادان دیدن کرده‌اند.

سید شمس‌الدین نوربخش غفاری افزود: حضور گردشگران و مسافران در موزه‌ها، کانون‌ها و جاذبه‌های گردشگری آبادان از ابتدای آغاز سفر شهروندان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha