به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی روز پنجشنبه در خصوص جزئیات این خبر اظهار کرد: ایجاد و راهاندازی سالنهای ملاقات الکترونیک، دارای واحد اپراتور نظارت بر ملاقات الکترونیکی و اتاقهای ملاقات زندانیان با تجهیزات انتقال آنلاین صوت و تصویر است.
وی خاطر نشان کرد: این اقدام منطبق با مواد ۱۷۵، ۵۲۸ و ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و در راستای تکریم ارباب رجوع، ارتقای شاخصهای اصلاحی و تربیتی زندان و کاهش مشکلات و هزینههای زندانیان و خانوادههایشان انجام شده است.
رییس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: با راهاندازی سالن ملاقات الکترونیک در زندانهای هرمزگان، ضرورت مراجعه حضوری خانواده زندانیان برای ملاقات با آنها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
قهرمانی ادامه داد: اجرای این طرح از حدود سه سال پیش برای نخستین بار در هرمزگان به عنوان نخستین استان کشور آغاز شد و پیشنویس دستورالعمل اجرایی آن نیز در استان هرمزگان تهیه شده است.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه پیش از این طرح ملاقات در زندانها به صورت حضوری، از طریق کابین و خصوصی انجام میشد، خاطرنشان کرد: اکنون ملاقات الکترونیکی (تصویری) نیز به عنوان مدل جدید ملاقات و در قالب امتیاز به زندانیان تعلق میگیرد.
وی همچنین تاکید کرد: شیوه ملاقات الکترونیک بسیار ساده و کاربردی و در بستر امن سامانههای قوه قضاییه صورت میگیرد و هیچگونه هزینهای برای زندانیان و خانوادههایشان ندارد.
رییس کل دادگستری هرمزگان در خصوص جزئیات این طرح اظهار کرد: پس از هماهنگیهای لازم و احراز هویت، لینک برقراری ارتباط تصویری از طریق پیامک توسط اپراتور و ناظر ملاقات الکترونیکی به گوشی هوشمند یا رایانه شخصی خانواده زندانی ارسال میشود.
قهرمانی گفت: خانواده زندانی با وارد کردن نام کاربری و رمز ورود، وارد پایگاه الکترونیک قوه قضاییه شده و ملاقات تصویری خود را برقرار میکنند و در مدت زمان تعیین شده امکان ملاقات صوتی و تصویری فراهم میشود.
ملاقات بیش از ۲۲ هزار نفر از مردم با مسوولان دادگستری هرمزگان
رییس شورای قضایی هرمزگان گفت: طی یکسال گذشته بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان با مسوولان دادگستری استان ملاقات کردند که در جریان برگزاری این دیدارها اقشار مختلف مردم توانستند درخواستها و نقطه نظرهای خود را مطرح کنند.
وی افزود: در نتیجه برنامهریزیهای انجام شده طی سال ۱۴۰۱ و در جریان برگزاری دیدارهای مردمی در ۱۸ حوزه قضایی استان هرمزگان، ضمن شنیدن درخواستهای مطرح شده از سوی ۲۲ هزار و ۵۷۴ نفر از مردم، در خصوص رسیدگی به مطالبات آنها دستورها لازم صادر شده است.
قهرمانی با اشاره به اینکه روزهای سهشنبه هر هفته نیز به صورت ویژه به دیدار مردم و مسوولان قضایی هرمزگان اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: به طور حتم تداوم این دیدارها موجب افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی میشود و تحقق عدالت آسان را درپی خواهد داشت.
رییس کل دادگستری هرمزگان در ادامه با اشاره به دستور رییس قوه قضاییه مبنی بر لزوم دیدار بدون واسطه مسوولان قضایی با متن مردم به شکلهای مختلف، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ پاسخگویی به مطالبات مردم برخاسته از اعتقاد به جایگاه خدمت و وظیفه مسوولان است.
وی همچنین با اشاره به راهاندازی سامانه جامع نوبت دهی اینترنتی دادگستری هرمزگان به نشانی my.adliran.ir بیان کرد: در این سامانه، بخشهای نوبت دهی دیدارهای مردمی، تعیین وقت مراجعه به شعب اجرای احکام حقوقی و کیفری و همچنین دادسرای عمومی و انقلاب به تفکیک هر یک از حوزههای قضایی استان پیشبینی شده است.
قهرمانی خاطرنشان کرد: تاکنون تمامی درخواستهای مطرح شده از سوی شهروندان هرمزگانی مورد رسیدگی قرار گرفته و دستورهای لازم در ارتباط با آنها صادر شده است.
این مقام قضایی در پایان تاکید کرد: ارتباط مردم با مسوولان در تصمیم سازیهای کاربردی به منظور رفع مشکلات اجتماعی اثربخش بوده و نقش بهسزایی در ارتقای رضایتمندی مردم و جلب اعتماد عمومی به عنوان گرانمایهترین سرمایه دستگاه قضایی خواهد داشت.
نظر شما