بلاروس: استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در کشور ما تهدیدی برای اروپا نیست

تهران- ایرنا- وزارت خارجه بلاروس پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در کشور ما تهدیدی برای اروپا نیست بلکه تهدید واقعی برای امنیت اروپا، استقرار نیروهای ناتو در پشت مرزهای بلاروس است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه بلاروس در بیانیه‌ای که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت: استقرار نیروهای جدید ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس و گسترش بیشتر ناتو در شمال اروپا، تشدید غیرمسئولانه و عوامل کلیدی تهدیدکننده امنیت اروپا است.

وزارت خارجه بلاروس این اظهارات را در پاسخ به سخنان جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را «تشدید غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت اروپا» توصیف کرده بود، بیان کرده است.

بورل از مینسک خواسته بود تا این تصمیم را لغو کند و گفت که در غیر این صورت اتحادیه اروپا آماده است تا با تحریم‌های جدید خود به این اقدام پاسخ دهد.

در بیانیه وزارت خارجه بلاروس آمده است: آموزش خلبانان بلاروسی برای پرواز با هواپیمایی که «مهمات خاصی» را حمل می‌کنند و استقرار سلاح‌های هسته‌ای در خاک بلاروس به‌هیچ‌وجه با قوانین بین‌المللی به ویژه مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مغایرت ندارد.

بر اساس این بیانیه، این رویه در زمینه همکاری نظامی بین یک کشور هسته‌ای و غیرهسته‌ای جدید نیست و ناتو از مدت‌ها پیش از شیوه به اشتراک‌گذاری سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) اعلام کرد که به درخواست مینسک، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد، مشابه آنچه که ایالات متحده مدتی است در قلمرو متحدانش انجام داده است.

پوتین افزود: انبار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی باید تا اول جولای (۱۰ تیر) در بلاروس ساخته شود.

به نوشته خبرگزاری تاس، روسیه پیش از این سامانه موشکی اسکندر با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را به بلاروس تحویل داده است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه بلاروس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از سال‌ها فشار از سوی آمریکا و متحدانش با هدف تغییر جهت‌گیری سیاسی و ژئوپلیتیکی این کشور، تصمیم به میزبانی سلاح‌های هسته‌ای میانبرد روسیه گرفته است.

بلاروس در آن بیانیه تاکید کرد: جمهوری بلاروس طی دو سال و نیم گذشته تحت فشار بی‌سابقه سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و متحدانشان در ناتو و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha