۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۱
کد خبر: 85070214
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پارادوکس غروب در کشتی یونانی کیش

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۱
کد خبر: 85070214
پارادوکس غروب در کشتی یونانی کیش

کیش - ایرنا - کشتی یونانی که این روزها به بخشی از هویت جزیره کیش تبدیل شده و با بسیاری از گردشگران و مردم خونگرم این جزیره شاهد طلوع و غروب خورشید کیش بوده این روزها خود شاهد حسی متناقض در واژه دل انگیز غروب شده است.

به گزارش ایرنا، کشتی یونانی یکی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری کیش است که طی سال های گذشته پس زمینه عکس های یادگاری بسیاری از گردشگران این جزیره به هنگام غروب خورشید در یکی از جنوبی ترین نقاط ایران پهانور بوده اما این روزها غروب در کنار آن معنای دیگری پیدا می کند.

این کشتی خارجی که حدود ۵۷ سال قبل بر اثر اتفاقی در ساحل غربی جزیره کیش به گل نشست امروز پس از سال ها حضور در جزیره کیش خود به یکی از میزبانان اصلی جزیره تبدیل شده تا نقش ویژه ای در ثبت خاطره های گردشگران این جزیره داشته باشد.

سال ۱۹۴۰ میلادی مصادف با ۱۳۲۲ شمسی در اسکاتلند ساخته شد و ۲۳ سالی که سرپا بود مالکان ایرانی، انگلیسی و یونانیش نام هایی همچون نچرالیست، کورش پارسی و همدان را بر روی آن گذاشتند و در نهایت کولاف آخرین نامی بود که صاحب آخر آن که تاجری یونانی بود از آن برایش استفاده می کند.

یکسال پس از آنکه به یونانی ها فروخته شد در یک روز گرم تابستان سال ۱۳۴۵ هنگام خروج از ایران با باری از نفت به گل نشست و پس از ۸۰ روز تلاش بی نتیجه برای رهاسازی، دنیایی جدید را آغاز کرد.

پارادوکس غروب در کشتی یونانی کیش

عشق نافرجام تا خرابی فانوس دریایی

از عشق نافرجام ناخدای کشتی به دختر زیبا روی ایرانی و بهانه صاحبان ورشکسته اش برای دریافت خسارت از شرکت بیمه تا هوای مه آلود و خرابی فانوس دریایی سواحلل کیش علت های نقل شده برای به گل نشستن کشتی یونانی است که همگی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اما آنچه اهمیت دارد امروز در محوطه ۶ هکتاری خود با امکاناتی همچون ایستگاه دوچرخه، کافی شاپ و فضای دل انگیز غروب برای گردشگران و کیشوندان خاطره سازی می کند.

تنهایی و کمر شکسته

صاحب کشتی از زمان به گل نشستن تا کنون سراغی از آن نگرفته و گویا اختلاف حقوقی میان مالک و بیمه، آن را در یک بلاتکلیفی ۶ دهه ای قرار داده و همین مساله و نداشتن توجیه اقتصادی اکنون از دلایل عدم توجه کافی به مرمت و نگهداری آن شده و این تنهایی کمرش را شکسته است.

هرچند تلاش هایی برای بیرون کشیدن آن انجام گرفت اما بی نتیجه بود و سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار آن نیز تخلیه شد، شاید یکی از دلایلی که بیرون کشیدن آن انجام نگرفت این بود که اینکار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

گفته می شود وقتی تلاش های صاحبان کشتی برای بیرون کشیدن آن بی نتیجه ماند ، آنها برای دریافت خسارت از بیمه، این کشتی را آتش زدند تا هویت آن سالها در پس ابهام باقی بماند .

برخی کارشناسان معتقدند سال ها از عمر کشتی یونانی سپری شده و روز به روز در حال پوسیده شدن است و شاید در چند سال آینده حتی اثری از این پیکر نیمه جان نیز نباشد.

پارادوکس غروب در کشتی یونانی کیش

جایی در آلبوم خانوادگی

شاید این کشتی به لحاظ تاریخی و قدمت، اهمیت بالایی نداشته باشد اما گذر زمان و ماندن در آب بخش زیادی از آن را دچار فرسودگی کرده است، برخورد امواج دریا با بدنه ، شرجی بودن هوا و خوردگی فلزات سبب پوسیدگی بدنه آن شده و ممکن است در آینده ای نه چندان دور عمر استقرار آن در این جزیره نیلگون و قصه هایی که از آن گفته می شد، پایان یابد و عکس های یادگاری گرفته شده از آن برای همیشه در قاب تصویر تاریخ و آلبوم گردشگران بماند.

جزیره کیش که در گذشته به نام قیس خوانده می شد، با حدود ۹۱ کیلومتر مربع مساحت، از توابع بخش کیش و شهرستان بندر لنگه در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران در استان هرمزگان واقع شده و ۵۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

این جزیره به عنوان یکی از مقاصد پر تردد گردشگری سالانه پذیرای حدود 2میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

گردشگرانی که با خودرو از مسیر دریا و یا هواپیما به کیش سفر می کنند، می توانند علاوه بر کشتی یونانی از سایر جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی همچون شهر تاریخی حریره، بندرگاه و مسجد جامع حریره، درخت سبز، شهر زیرزمینی کیش (کاریز)، آب انبار سنتی، کلبه هور، اسکله تفریحی و ماهیگیری و منطقه قدیمی سفین بازدید کنند.

پارک دلفین ها، باغ پرندگان و پارک آهوان، پارک های ساحلی ماهیگیر، مرجان و میرمهنا از دیگر جاذبه های کیش است که گردشگران می توانند از دیدن آنها لذت ببرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha