منابع انسانی بخش دریایی باید به علوم روز مجهز شوند

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد تجارت خارجی کشور «دریابرد» است، گفت: با این وزن بسیار بالا از خلاء آموزشیِ به روز در حوزه مدیریت دریایی و بندری در رنج هستیم و لازم است تا منابع انسانی بخش دریایی به علوم روز مجهز شوند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، مسعود پل مِه درباره چالش‌ها و مشکلات عمده کسب و کار دریایی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که حوزه کسب‌وکارمان با آن درگیر است حاصل فقدان شناخت یا نبود امکان تطابق نیازهای بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد تعامل بیشتر است.

وی مهم ترین چالش‌ بخش خصوصی دریایی را «منابع انسانی» عنوان کرد و افزود: منابع انسانی همچنان که برای ما یک فرصت هست، از سویی یک تهدید بالفعل است یعنی دیگر از آن چرخه بالقوه بودن خارج گشته است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران توضیح داد: به واسطه مشکلاتی که درحوزه بین المللی حاصل از تحریم داریم، بسیاری از ارتباطات ما تحت تاثیر محدودیت‌های تحریمی قرار گرفته؛ از جمله اینکه از طریق «بیمکو» نتوانستیم امکانات آموزشی را برای اعضای انجمن به دست بیاوریم. اخیرا نیز موضوع آموزشی را با «فوناسپا» داشتیم که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است و البته از تمام ظرفیت‌های ممکن بین‌المللی برای رفع این موانع بهره خواهیم جست.

پل مه درباره تهدیدات منابع انسانی کارآمد در حوزه دریایی و بندری بیان کرد: اگر نتوانیم منابع انسانی را به علوم روز مجهز کنیم؛ نمی‌توانیم علم و آگاهی را توسعه و نشر بدهیم و بیش از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، آسیب پذیر می شویم و در نهایت به اقتصاد کشور و جامعه جوانی که بسیار متمایل برای حضور در این حوزه کسب و کاری هستند، آسیب بزند.

وی درباره وضعیت آموزش منابع انسانی دریا محور هم اظهار داشت: بیش از ۹۰درصد تجارت خارجی کشور دریابرد است. حمل و نقل دریایی پاشنه آشیل اقتصاد کشور شناخته می‌شود و تنها مفر نجات کشور از تهدیدات تحریمی است. با این وزن بسیار بالا، ما از خلا آموزشی در حوزه مدیریت دریایی و بندری در رنج هستیم و آن بخش آموزش موجود نیز با رویکردهای دولتی هدایت می‌شود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درخصوص کیفیت مباحث آموزشی دولتی گفت: هرچند که ما اعتقاد داریم آموزش‌های موجود، آموزش‌های حداقلی هستند ولی کاربردی نیستند. به مفهوم واقع اگر کسی این آموزش‌ها را طی کند نمی‌تواند در عرصه کسب وکار قابلیت لازم برای مدیریت اجرایی را به دست بیاورد.

پل مه درباره اهداف آموزشی سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: یکی از اهداف ما این است که بتوانیم درسال ۱۴۰۲ آموزش‌های کاربردی که از افراد مدیر اجرائی بسازند را تدارک ببینیم. سعی ما بر این است که بتوانیم جهانی نگاه کنیم و ایرانی عمل کنیم. به واقع الگویی را بار رویکرد و تجارب بین المللی در کشور بوجود بیاوریم؛ هرچند امکان اینکه ارتباط آموزشی به شیوه رسمی را از ما سلب می‌کنند بتوانیم در ایران این قاعده را اجرا کنیم.

وی درباره اهمیت نقش سرمایه‌های انسانی پیشکسوت و باسابقه دریایی و بندری، افزود: با شکل گیری چنین چیزی ما امکان انتقال تجارب را در اشکال مختلف به نیروهای جوان بی تجربه، به صورت آکادمیکی بدست می آوریم و این سرمایه عظیم تحت قالب پیشکسوتان و ستون‌های اصلی این حوزه کسب وکاری را قدر شناخته و علم و دانش آنان را مستند می‌کنیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره مهاجرت نخبگان این صنعت هشدار داد: از طرفی مشکلات اقتصادی باعث می‌شود که دریایی‌ها را به خارج از ایران گسیل کند؛ اگر این تهدید از دید دورنگهداشته شود، تبدیل به یک مشکل بزرگ می‌شود و به طور قطع باعث آسیب خواهد شد.

پل مه درباره چالش‌های آموزش فعلی منابع انسانی دریامحور اذعان داشت: به این موضوع باید توجه کنیم که تا به امروز آنچه که به عنوان آموزش حتی در انجمن وجود داشته، سبک و سیاق سنتی داشته که شمایل آن را تغییر دادیم ولی درعین حال دارای همان ریشه سنتی بوده است.

وی درباره کم و کیف برنامه‌های آموزشی منابع انسانی حوزه دریا و بندر اظهار کرد: بسیاری از آموزش‌هایی که الآن موجود هست نگاه تجاری کشتی پایه ندارد؛ عمده فعالیت‌هایی که در دریا متمرکز شده مبتنی بر فعالیت کانتینری است. در حالی که بیشترین حجم فعالیت تجاری دریایی ما کالاهای فله خشک و فله مایع هستند و اساسا فعالیت در این حوزه مبتنی بر مدیریت کشتی است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به مشکلات و تهدیدات «بروکری» و «چارترینگ دریایی» در کشور اشاره کرد و یادآور شد: ما در خصوص بروکری یا چارترینگ نقطه ضعف بسیار بزرگی در کشور داریم که تا به امروز خود ما هم نتوانستیم آنطور که شایسته امر و کشور ما است به این موضوع بپردازیم.

پل مه افزود: در نتیجه وقتی می‌بینیم در سال ده‌ها میلیون و بعضا چندصد میلیون تن کالا به کشور ما توسط کشتی‌های خارجی وارد می‌شود و بیش از ۹۵ درصد این کشتی‌ها توسط بروکرهای خارجی تدارک دیده می‌شود و عملیات چارترینگ آن منتهی به قراردادهای یکطرفه می‌شود، به مفهوم این است که ما از محل این عملیات عظیم و بسیط یک سنت/ یک ریال درآمد نداریم درحالیکه افراد بسیار شایسته‌ای در این حوزه داریم.

وی همچنین گفت: ضرورت دارد ما توانمندی‌هایی را برای مدیریت‌های اجاره کشتی که تامین کننده بسیاری از اقلام به ویژه مایحتاجی که تحت عنوان کالاهای اساسی مدیریت می‌شوند کشور بوجود بیاوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha