۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85070454
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نگرانی اسرائیل از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبر: 85070454
نگرانی اسرائیل از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

تهران - ایرنا - اجرایی شدن توقف صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق به ترکیه باعث نگرانی رژیم اسرائیل شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در پی رای دادگاه بین المللی داوری به نفع دولت مرکزی عراق و به تبع آن توقف صادرات نفت خام از اقلیم کردستان این کشور به ترکیه، تل آویو با ضررهای بزرگی مواجه خواهد شد.

شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل اعلام کرد که این رژیم سال‌ها نفت تامین شده توسط حکومت کردستان عراق را از طریق خط لوله‌ای که به بندر جیهان در ترکیه می‌رسد، از شمال عراق وارد کرده است.

این شبکه صهیونیستی اشاره کرد که این خط لوله از روز شنبه بسته خواهد شد زیرا دولت مرکزی در بغداد تاکید کرده که کردستان عراق حق فروش مستقل نفت را ندارند و این امر به وضوح منجر به قطع تجارت با رژیم اسرائیل خواهد شد.

صادرات نفت کردستان عراق از طریق ترکیه پس از آن که دادگاه بین المللی داوری وابسته به اتاق بین المللی بازرگانی که مقر آن در پاریس قرار دارد - پس از اختلافات ۹ساله بین دو کشور- به نفع عراق رای داد، متوقف شده است.

بر اساس حکم دادگاه، ترکیه پایبندی خود به حکم دادگاه و عدم اجازه صادرات نفت کردستان عراق بدون اجازه بغداد را اعلام کرد.

ترکیه اولین منبع برای محموله‌های نفت خام رژیم اسرائیل از طریق خطوط لوله از جمهوری آذربایجان و عراق به ویژه از منطقه کردستان عراق است.

حکومت محلی اقلیم کردستان عراق، صادرات نفت خود به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تکذیب می‌کند و می‌گوید که مالکیت محموله‌های نفت، قبل از رسیدن به مقصد نهایی چندین تغییر می‌کنند.

براساس گزارش های رسانه ای، رژیم اسرائیل از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ درصد نفت اقلیم کردستان عراق را وارد کرده است.

پیشتر احزاب سیاسی عراق این موضوع را مطرح و فاش کرده بودند که نفت اقلیم کردستان عراق ۷۰ درصد نیازهای رژیم اسرائیل را با قیمت‌های بسیار پایین در ازای حمایت لابی صهیونیستی در آمریکا از مسائل این اقلیم تامین می‌کند.

در سال ۲۰۲۲، پارلمان عراق قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن عادی‌سازی و برقراری روابط با رژیم اسرائیل جرم است.

پیشتر « غالب محمود» عضو سابق کمیسیون پارلمانی «نفت و گاز» عراق و از اعضای جنبش تغییر اقلیم کردستان این کشور، در یک گفت و گوی تلویزیونی رژیم صهونیستی را عامل اصلی جلوگیری از هرگونه توافق بین بغداد و اربیل و تحویل نفت به شرکت بازاریایی نفت عراق «سومو» وابسته به دولت مرکزی این کشور دانسته بود.

وی گفته بود که «تصمیمات دادگاه فدرال عراق در مورد نفت قاچاق بر اساس قانون اساسی است، اما اقلیم کردستان عراق نمی‌خواهد نفت تحت مدیریت شرکت سومو باشد».

چند ماه پیش، دادگاه عالی فدرال عراق به اقلیم کردستان این کشور دستور داد تا نفت تولید شده خود را در اختیار دولت فدرال عراق قرار دهد.

بر اساس حکمی که توسط دادگاه فدرال عراق صادر شد، همچنین از اقلیم کردستان این کشور خواسته شده است تا به مقامات بغداد اجازه دهد «تمام قراردادهای نفتی اقلیم برای صادرات و فروش نفت و گاز را بررسی کنند».

فروش نفت کردستان عراق بدون رضایت دولت مرکزی در بغداد از مشکلات بغرنج سال‌های اخیر در عراق بوده است. اقلیم کردستان عراق روزانه دستکم ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید و بخش عمده آن را از طریق خط لوله کرکوک به بندر «جیهان» ترکیه صادر می کند. در واکنش به این حکم، دولت محلی اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل که تا پیش از این نفت اقلیم کردستان عراق را راسا صادر می کرد، رای دادگاه فدرال را ناعادلانه، خلاف قانون و غیرقابل قبول خوانده است.

اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۰۷ میلادی، مستقل از دولت مرکزی بغداد مدیریت منابع نفتی این منطقه شامل عملیات فروش، صادرت و توسعه منابع نفتی را انجام می دهد، این در حالی است که طبق رای دادگاه فدرال عراق، دولت محلی اربیل باید تمام نفت اقلیم و مناطق همجوار را به دولت فدرال در بغداد تحویل دهد.

در حکم دادگاه آمده است که قراردادهای نفتی دولت محلی اقلیم کردستان عراق با شرکت های نفتی و طرف ها و کشورهای خارجی و همچنین قراردادهای اکتشاف، استخراج، صادرات و فروش باطل است. مطابق رای دادگاه، به وزارت نفت عراق اجازه داده شده تا کلیه قراردادهایی منعقده شده بین دولت محلی اربیل در بخش نفت و گاز با شرکت‌ها خارجی را حسابرسی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha