۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85071102
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۹۴ هزار مسافر از گالیکش و پارک ملی گلستان دیدن کردند

۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبر: 85071102
۳۹۴ هزار مسافر از گالیکش و پارک ملی گلستان دیدن کردند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر گالیکش از حضور و اتراق ۳۹۴ هزار مسافر و گردشگر نوروزی در جاذبه‌های طبیعی این شهرستان بالاخص پارک ملی گلستان، آبشارها و موزه حیات وحش آن از ابتدای اجرای طرح تعطیلات نوروزی (۲۵ اسفند پارسال تا دیروز ۱۱ فروردین خبر داد.

محمد رزاقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از آغاز تعطیلات نوروزی امسال تا پایان دیروز جمعه ۱۱ فروردین در مجموع ۴۰۷ هزار و ۶۶۶ مسافر و گردشگر از اماکن تاریخی، فرهنگی - مذهبی، طبیعی و تفریحی گالیکش دیدن کردند.

وی افزود: از مجموع شمار حضور مسافران و گردشگران نوروزی در گالیکش، ۳۹۳ هزار و ۵۰۹ نفر آنها از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان دیدن نمودند که ۲۵۰ هزار نفر در پارک ملی گلستان اتراق کردند.

رزاقی اضافه کرد: پارک ملی گلستان به‌عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی زمین مشهورترین جاذبه طبیعی گالیکش است و همواره بیشتر گردشگران و مسافران نوروزی این شهرستان اولویت نخست خود را به گردش و پیاده‌روی در طبیعت بکر این پارک اختصاص می‌دهند.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در حوزه جغرافیایی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

اگرچه بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد اما وجود جنگل‌های هیرکانی با انواع درختان کهن سربه فلک کشیده، تردد حیوانات وحشی مانند گراز، آهو و مرال یا همان گوزن قرمز، رودخانه‌ها و آبشارهای متنوع در ارتفاعات و مناطق پایین دست که شاخص‌ترین آن میرزابایلو، سولگرد و لهندور، تنگه گل و دشت است، خیلی از گردشگران و مسافران را تشویق به حضور در قدیمی‌ترین پارک ملی ایران می‌کند.

۳۹۴ هزار مسافر از گالیکش و پارک ملی گلستان دیدن کردند
نمایی از پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان با داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری برای نسل قدیم و جدید نامی آشناست و خیلی از گردشگران که شمال کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند یکی از اولویت‌ها خود را پیاده روی در فضای جنگلی بکر آن و بازدید از جاذبه‌های متنوع این پارک از جمله آبشار آدم چاغران، تنگه گل، آبشار آق سو، بازدید از تالاب کوهستانی سولوکلی و آبشار گلستان قرار می‌دهند.

دبیر ستاد خدمات سفر گالیکش همچنین شمار مسافران بازدیدکننده از جاذبه‌های تاریخی این شهرستان در مدت اشاره شده را هشت هزار و ۷۷۸ نفر و آمار بازدید از جاذبه‌های مذهبی گالیکش را نیز پنج هزار و ۳۷۹ نفر اعلام کرد.

رزاقی از اقامت ۲۷ هزار و ۸۸ مسافر و گردشگر نوروزی در اماکن اقامتی گالیکش از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان روز گذشته خبر داد و بیان داشت: امسال ۲۷ اقامتگاه بوم‌گری، هشت خانه مسافر، ۲ هتل و متل، ۲ مهمانپذیر، ۱۲ مدرسه و ۲۸ زائرسرا با مجموع ظرفیت حدود ۲ هزار نفر تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۶ محوطه تاریخی و یک بنا (حمام فارسیان)، هشت اثر طبیعی شامل پارک ملی گلستان، درخت گردوی فارسیان، دریاچه و آبشار فارسیان، آبشار لوه، آبشار کرنگ کفتر، منطقه گرو و درخت چنارلیرو و هشت اثر معنوی شامل آیین حسن و حسین، دوفر بازی، مکان رخداد ۱۲ دی، پخت نان آقاندو، نان الزویی، نان کماج، نان قرقروتی و نان کاک" گالیکش ثبت ملی شده است.

رزاقی بابیان اینکه غار کیارام یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در شمال کشور با قدمت ۱۰۰ هزار سال در پادلدل، حمام تاریخی فارسیان و تخت سلیمان تنگراه از مهمترین آثار تاریخی گالیکش هستند، گفت: آبشار لووه، آق سو و گلستان، مرداب نیلکوه، موزه حیات وحش میرزابایلو، مرتع بادیانلی روستای آق قمیش، روستاهای قوشه چشمه، تنگراه، لووه، کرنگ کفتر، کندوس کوه، فارسیان، پنو، کیارام، پادلدل، لیرو و فرنگ را از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر گالیکش همچنین با اشاره به موزه حیات وحش پارک ملی گلستان (میرزا بایلو) افزود: این موزه واقع در منتهی الیه شرقی محدوده پارک ملی گلستان شامل مجموعه‌ای غنی و متنوع از جوامع گیاهی و جانوری است و گیاهان و حیوانات وحشی و منحصر به فرد در آن قرار دارد.

به گفته وی، این مجموعه در سال ۱۳۶۲ موزه حیات وحش کوچکی بوده که بعدها به دلیل استقبال و علاقمندی مردم در بازدید از آن توسعه یافته است.

شهرستان ۶۵ هزار نفری گالیکش در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد مقدس واقع است.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

اتراق ۱۷۰ هزار مسافر نوروزی در پارک ملی گلستان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha