۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی و آورده‌های انقلاب مردمی برای بوشهری‌ها

بوشهر - ایرنا – آنچه در ۱۲ فروردین ۵۸ رخ داد بیش از هر چیز نمایانگر جلوه مردمی انقلابی است که با نقش‌آفرینی ملت اوج گرفت و به سرانجام رسید؛ حالا با گذشت بیش از چهل و چهار سال حتی با نگاهی گذرا می‌توان دستاوردهای شگرف این انقلاب مردمی را برای مردم دریافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون ۴۴ سال از فروردینی که ملت ایران با رای قاطع "جمهوری اسلامی" را نه یک کلام کمتر و نه بیشتر به عنوان ساختار و نظام کشورشان برگزیدند، می‌گذرد و همین مردم تا کنون در برهه‌های تاریخی مختلف بارها در برابر هجمه‌های سخت و نرم، از رای بیش از ۹۸ درصدی خود و پدران و مادرانشان دفاع کرده‌اند.

بدون اغراق این ریشه جمهوریت نظامی اسلامی ایران است که همواره برای آن پشتوانه مردمی ملت مسلمان را حفظ کرده و گوش به فرمان رهبر خود کشور را به سوی مسیرهای پیشرفت و ترقی به پیش برده است.

اما در سال‌های اخیر هجمه‌های نرم دشمن ذهن و فکر جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را نشانه گرفت تا این پشتوانه مردمی مستحکم را از انقلاب اسلامی ایران بستاند؛ از این رو رهبر فرزانه انقلاب مفهوم جهاد تبیین را مطرح و بر آن تاکید کرد .

بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی برای عزت و رفاه مردم یکی از نمونه‌های بارز جهاد تبیین است که می‌تواند برای جوانانی که روزهای پیش از انقلاب اسلامی را ندیده‌اند و امروز با موجی از تلاش‌ها برای تطهیر رژیم پهلوی مواجهند، روشنگر و پاسخگوی بسیاری از هجمه‌ها علیه نظام اسلامی ایران باشد.

خیابان‌های بوشهر هم مانند سرتاسر ایران در روزهای اوج انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی صحنه حضور پرشکوه مردم دریا دل بوده است و اکنون نگاهی به ابعاد مختلف زندگی مردم در استان بوشهر و مقایسه آن با پیش از سال ۵۷ می‌تواند نشانگر دستاوردهای این انقلاب مردمی برای ساحل نشینان خلیج فارس باشد.

جمعیت استان بوشهر در هنگامه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ کمی بیش از ۳۴۷ هزار نفر بوده و امروز به بیش از یک میلیون و۲۳۰ نفر رسیده یعنی جمعیت ایرانی‌های ساکن در بوشهر بر اساس آخرین آمار حدود ۳.۵ برابر افزایش یافته است و این در حالی است که آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان حاکی از افزایش گاه تا بیش از ۱۰ برابری امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی در این استان است.

آورده‌های انقلاب مردمی برای مردم بوشهر

خدمت‌رسانی به بوشهری‌ها در سایه انقلاب اسلامی

آمارهای رسمی دستگاه‌های آب و فاضلاب، توزیع نیروی برق و گاز استان بوشهر نشان دهنده افزایش هفت تا چندصد برابری دسترسی به این امکانات است که رفاه و آسایش را به زندگی مردم این استان کرانه‌ای هدیه می‌کند.

بر این اساس طول خطوط شبکه انتقال برق در استان بوشهر رشدی بیش از هفت برابری را تجربه کرده و به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق این است، شمار مشترکان خانگی از ۲۸ هزار و ۸۰۰ به ۴۲۲ هزار مشترک رسیده که نشان دهنده افزایش حدود ۲۰ برابری است.

علاوه بر این در حالی که پیش از انقلاب اسلامی تنها ۹۰ روستای پر جمعیت بوشهر برق داشته‌اند اکنون همه ۶۲۲ روستای دارای ۱۰ خانوار آن از نعمت روشنایی برق برخوردارند و این یعنی به همین میزان رفاه و کیفیت زندگی عموم مردم بهبود یافته است.

آمارها در گاز رسانی به خانه‌ها صنایع بوشهر نیز حکایتی مشابه دارد و نشان دهنده رشدی چشمگیر است؛ گاز رسانی به روستاهای بوشهر در این مدت ۳۹۰ برابر شده و می‌رود تا در آینده نزدیک دستیابی روستاهای این استان به نعمت گاز ۱۰۰ درصدی شود.

نگاهی به خطوط لوله انتقال آب نیز به روشنی بیانگر ثمره‌های انقلاب اسلامی برای رفاه و آسایش مردمی است که ولی نعمت‌های آن هستند.

بر اساس آمارها تعداد انشعابات آب در این استان از نزدیک به ۱۴ هزار به نزدیک به ۴۳ هزار انشعاب رسیده و با افزایش ۴۷ برابری خطوط انتقال آب روستای، جمعیت روستایی تحت پوشش آب سالم آشامیدنی در این استان از ۱۵ به ۹۷ درصد رسیده است.

امروز ایران اسلامی در شیرین کردن آب دریا تا اندازه زیادی خودکفا شده و این مسیر تا خوداتکایی کامل ادامه دارد؛ امروز استفاده از این تکنولوژی مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته و ظرفیت آبشیرین کن‌های استان بوشهر به ۱۰۰ هزار متر مکعب رسیده است.

شمار تلفن‌های منصوبه ثابت در استان بوشهر پیش از انقلاب اسلامی حدود ۴ هزار خط بوده که اکنون افزایشی نزدیک به ۱۰ برابری یافته و بر اساس آمارهای رسمی نقاط روستایی دارای تلفن ثابت نیز ۶۴ برابر شده است.

انقلاب اسلامی و تحقق آموزش برای همه در استان بوشهر

فراهم شدن امکانات آموزش همگانی در شهرها و روستاهای استان بوشهر یکی دیگر از ثمره‌های آینده ساز انقلاب اسلامی است که به پشتوانه قانون اساس در ۴۴ سال اخیر در دستورکار جدی قرار گرفته و استان بوشهر نیز از این نعمت برخوردار شده است.

یکی از نمونه‌های آن رشد چشمگیر فصای آموزشی است؛ در حالی که پیش از انقلاب اسلامی ۳۶۱ مدرسه با ۸۰۶ کلاس درس در استان فعال بود امروز این رقم به هشت هزار و ۱۷۰ کلاس درس دولتی رسیده است که رشدی حدود ۱۰ برابری را نشان می‌دهد و سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز نیز بیش از ۲ برابر شده است.

آموزش عالی نیز همپای آموزش مدرسه‌ای رشد یافته و آمارها نشان می‌دهد که شمار دانشجویان آموزش عالی بوشهر نسبت به پیش از سال ۵۷ به میزان ۴۲ برابر افزایش یافته که این خود نویدبخش فردایی خودکفاتر و روشن‌تر برای ایران اسلامی است.

گاه فراغت بوشهری‌ها در سایه انقلاب اسلامی

بوستان ها، سالن‌های ورزشی و ورزشگاه ها از امکانات تفریحی هستند که اثری واضح و مستقیم بر سلامت جسم و روان مردم دارند و نگاهی سرانه این فضاها نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی در این حوزه‌ها نیز برای مردم بوشهر پر ثمر بوده است.

سرانه ورزش استان بوشهر با رشدی بیش از ۱۱ برابری نسبت به سال ۵۷، امروز به ۱۲۰ سانتی متر مربع به ازای هر ۱۰ نفر رسیده است.

دستیابی به چنین امکاناتی محدود به شهرهای ۴۰ گانه بوشهر نمانده و دامن ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی تا دل روستاهای این استان کرانه‌ای کشیده شده است؛ بر اساس آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، طی ۴۴ سال استقرار جممهوری اسلامی ۲۶۵ بوستان روستایی در استان بوشهر احداث شده، ۱۷۱ زمین چمن مصنوعی نیز ایجاد و در اختیار جوانان روستایی قرار گرفته است.

آورده‌های انقلاب مردمی برای مردم بوشهر

کار و تولید بی وقفه در ۴۴ سال انقلاب مردمی

نگاهی به آمار کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان بوشهر و رشد آن نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، نشان دهنده کار و تولید بی وقفه برای دستیابی به خود اتکایی و استقلال اقتصادی است.

آنطور که آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت حکایت می‌کند، شمار کارگاه‌های صنعتی دارای ۱۰ تا ۵۰ نفر شاغل در استان بوشهر نسبت به ۴۴ سال گذشته ۱۱۳ برابر شده و کارگاه‌هایی که شمار شاغلان آن بیش از ۵۰ نفر است تا ۴۲ برابر افزایش یافته است،همچنین آمارها نشان دهنده رشد ۱۱۶ برابری تعاونی‌های صنعتی است.

جنوب استان بوشهر میزبان منطقه صنعتی پارس جنوبی است که خود نمادی برای توان اقتصادی ایران به شمار می‌رود و امروز با ایرانی تر شدن ساخت و تجهیز واحدهای صنعتی و پالایشگاه‌ها در این منطقه، به سمبلی برای " ما می‌توانیم" ایرانی تبدیل شده است.

ایجاد این منطقه ویژه انرژی از سال ۷۷ کلید خورد و فازهای ۱۳ گانه پارس جنوبی امروز ۷۰۵ میلیون متر مکعب تولید گاز دارند که نیمی از نیاز کشور را تامین می‌کند و فرآوردههای حاصل از آن نقشی کلیدی در صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.

پارس جنوبی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با سرمایه گذاری بیش از سه هزار میلیارد دلار، امروز ۹۵ هزار نیروی انسانی را به صورت دائم و شناور در این منطقه به کار گمارده است.

کشاورزی و شیلات بوشهر نیز از قافله پیشرفت انقلابی ایران اسلامی عقب نمانده و در حالی که پیش از انقلاب اسلامی ظرفیت آبزی پروری بوشهر به کلی مغفول مانده بود امروز نزدیک به سه هزار تن آبزیان از مزارع پرورشی بوشهر برداشت می‌شود.

علاوه بر این تولید محصولات کشاوری در این استان بیش از ۴.۵ برابر شده، تولید محصولات باغی ۵.۵ و تولید محصولات زراعی آن ۱.۵ برابر شده است.

ایجاد گلخانه‌ها راهی برای فائق آمدن بر آب و هوای گرم بوشهر است که قبل از انقلاب چندان مورد توجه قرار نگرفته بود اما امروز مساحت گلخانه‌های بوشهر بیش از ۴۳۳ برابر شده و به نزدیک به بیش از ۴۰۰ هکتار رسیده است.

بیان این دستاوردها هر چند نافی کمبودها و نیاز به تلاش مضاعف و مسئولانه مدیران نیست اما می‌تواند در روشنگری و پاسخگویی بر برخی از شبهه‌های دشمنان اثرگذار باشد، شبهه‌هایی که به تیغ تبلیغ و دروغ مسلح شده تا پشتوانه مردمی جوانان را از انقلاب مردمی ایران بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha