۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85071512
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفره افطاری در دامان طبیعت؛ حسن ختام تعطیلات نوروزی

۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 85071512
سفره افطاری در دامان طبیعت؛ حسن ختام تعطیلات نوروزی

شهرری - ایرنا - امسال به خاطر تقارن روز طبیعت و ماه رمضان برپایی این آیین سنتی(سیرده بدر) رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، مومنان و روزه‌داران با پهن کردن سفره افطاری در دامان طبیعت، بوستانها و تفرجگاه‌ها ضمن رعایت شعائر اسلامی و حرمت ماه میهمانی خدا این روز را جشن می گیرند.

به گزارش ایرنا، امسال روز طبیعت با سال های گذشته یک فرق دارد و قرار است آش را بعد از اذان مغرب و ناهار را شام بخوریم و بازی‌ها از ظهر به بعد برقرار باشد؛ چون امسال ماه رمضان هم مهمان نوروز است.

با وجود آنکه ۱۳ فروردین روز پاسداری و صیانت از طبیعت نامیده شده اما بسیاری از افراد با سهل‌انگاری و ریختن زباله در طبیعت، سبب از بین رفتن بافت گیاهی می‌شوند.

سیزده بدر (روز طبیعت) در نظر ایرانیان باستان، جشنی برای احیا کردن طبیعت بوده است و برهمین اساس وجوه فرهنگی این آیین و سنت را از یاد نبریم.

خنده و شادی در این روز به معنی فروریختن اندیشه‌های تیره، پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه روح، خوردن غذا در دشت نشانه فدیه گوسفند بریان و گره زدن سبزه تمثیلی برای پیوند خانواده و تسلسل نسل‌ها است.

میزبانی ۲۳۶۰ بوستان از شهروندان تهرانی در روز طبیعت

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز گفته است که  ۲ هزار و ۳۶۰ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و جنگلی آماده میزبانی از شهروندان در روز طبیعت است و همچنین روزه‌ داران می‌توانند در بوستان‌ها افطار کنند.

به گفته وی بوستان‌ها در روز طبیعت تا ساعت ۲۳ پذیرایی شهروندان هستند و همشهریان و روزه‌ داران می‌توانند در روز طبیعت، روزه خود را در بوستان‌ها افطار کنند همچنین در روز طبیعت نماز جماعت در بوستان‌های شهر تهران اقامه خواهد شد.

فرماندهی انتظامی شهرستان ری نیز در گزارشی اعلام کرده است که در تمام نقاط پارکهای تفریحی و جنگلی بر افروختن آتش ممنوع است مگر در قسمت هایی که تحت عنوان اجاق خانه با تجهیزات لازم ایجاد شده است.

در این گزازرش آمده است: محوطه اجاق خانه بدون درخت با کف سازی شن شسته شده و اجاقها آماده و برهمین اساس در سایر نقاط پارک بر افروختن آتش ممنوع است.

این گزارش می افزاید: مکان استقرار در پارکهای تفریحی و پارکهای جنگلی و محل کمپها با راهنما مشخص و تجهیزات لازم جهت استقرار طولانی مدت و کوتاه مدت برای مراجعه کنندگان موجوداست و به همراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز آتش نشانی و کیف محتوی لوازم و کمکهای اولیه جهت استفاده در مواقع ضروری الزامی است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: به تابلوهای هشدار دهنده آموزشی در مناطق پارکهای تفریحی و پارکهای جنگلی توجه داشته باشید.

معاون منابع طبیعی استان تهران: مردم ۱۳ فروردین همیار طبیعت باشند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: مردم در روز ۱۳ فروردین خود را نگهبان طبیعت و محیط زیست بدانند و مانع از تخریب مراتع، بوته‌ و جنگل‌ها شوند.

نقی عزیزی افزود: با توجه به ۱۳ فروردین روز طبیعت، توصیه می شود مردم به گونه ای در این روز حضور یابند و از آن لذت ببرند که در پایان آن، فقط رد پایشان در طبیعت باقی بماند.

وی یادآور شد: به همه مردم توصیه می شود که از روشن کردن آتش، کندن بوته ها، و قطع درختان و ریختن زباله در طبیعت به جد خودداری کنند و در صورت مشاهده از اقدامات از سوی دیگران نیز، تذکر دهند.

عزیزی از مردم خواست که در روز طبیعت ضمن رعایت نکات ضروری برای حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، مانند یک محیط بان، همیار طبیعت، مرتع بان و جنگل بان رفتار کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: این استان از نظر تراکم جمعیت، وسعیت استان و تنوع اقلیمی یک منطقه ویژه به شمار می آید و مسائل مختص به خود را در حوزه منابع طبیعی و جنگل دارد.

این مسئول ادامه داد: استان تهران عرصه های طبیعی بسیاری در اختیار ندارد و از کل مساحت آن فقط ۵۵ هزار هکتار جنگل محسوب می شود که از این میان نیز ۱۵ هزار هکتار جنگل طبیعی و ما بقی دست کاشت به شمار می آید.

عزیزی اظهار داشت: این سطح از جنگل های دست کاشت طی ۵۰ سال گذشته کاشته شده اند و همچنان نیز ادامه دارند و در استان تهران با نام پارک جنگلی شناخته می شوند.

پذیرایی از شهروندان در بوستانهای جنوب شرق استان تهران پس از افطار

شهرداری‌های شهرهای جنوب‌شرق استان تهران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه و نصب بنرهای اطلاع رسانی در ورودی بوستان‌ها اعلام کردند به دلیل حفظ حرمت ماه رمضان، بوستان‌های این شهرها پس از افطار پذیرای مردم در روز طبیعت هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرداری‌های قرچک، ورامین، جوادآباد، پیشوا، جلیل‌آباد، پاکدشت، شریف‌آباد و فرون‌آباد با صدور اطلاعیه‌های جداگانه و نصب بنر در ورودی بوستان‌های عمومی شهر، اعلام کردند که به دلیل حفظ حرمت ماه مبارک رمضان از پذیرایی شهروندان پیش از افطار معذور هستند.

در این اطلاعیه‌ها از مردم خواسته شده تا حضور خود در بوستان‌ها را به ساعات منتهی به افطار موکول کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری شهرستان ورامین نیز از مردم خواست تا هنگام حضور در طبیعت، از آسیب رساندن به منابع طبیعی خودداری کرده و خود به عنوان همیاران طبیعت در برابر از گونه تخریب جلوگیری کنند.

علی اصغر سپهوند روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روز طبیعت، زمان پیوند خوردن انسان‌ها با طبیعت و فضای پیرامون است، قرار نیست افراد برای تفریح خود به درختان، پوشش گیاهی و سایر منابع طبیعی آسیب وارد کنند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان از مردم خواست تا از شکستن درختان و آتش روشن کردن در نزدیک درختان و بوته‌زارها خودداری کنند.

اگر دوست داریم از فراموشی آئین‌های کهن ایرانی جلوگیری کنیم، باید وجوه نمادین و فرهنگی این آداب و رسوم را برای نسل جدید بازگو کنیم و اطلاعات تاریخی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha