۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 85071713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

تهران- ایرنا- با توجه به اینکه تعطیلات سیزده روزه نوروز امروز به پایان می‌رسد مروری داریم بر مهمترین گزارش‌های که طی این ایام در بخش فرهنگی ایرنا منتشر شد است.

گروه فرهنگی ایرنا طی ۱۳ روز تعطیلات نوروز گزارش های مختلفی در حوزه های مختلف از جمله موسیقی و تجسمی، کتاب و ادبیات، حج و زیارت، تئاتر، قرآن و معارف، سینما و تئاتر، میراث فرهنگی و گردشگری منتشر کرده است که در ادامه مهمترین این گزارش ها می‌آید. با کلیک بر روی تیتر این گزارش ها می‌توانید متن کامل آن را مطالعه کنید.

چابک‌سازی موسیقی کشور در سالی که گذشت؛ پیام‌های رونمایی از ۳ خواننده جوان

اجراهای زنده موسیقی طی ۶۵ روز اخیر، با فشردگی بالایی همراه بوده است. این اجراها فارغ از تمام امتیازهای خود، پیام‌های متفاوتی را برای گروه‌های مختلف مخابره کردند؛ پیام‌هایی که ۳ رونمایی متفاوت، ابعاد و غلظت آن را بیشتر هم کرد.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

«عِشق دانَد...»؛ گزیده آثار بداهه‌نوازی استاد محمدرضا لطفی

کتاب «عِشق دانَد...» گزیده آثار بداهه‌نوازی زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی موسیقیدان و نوازنده برجسته تار و سه‌تار منتشر شد.

متروپل؛ پلی میان مخاطب و فیلمساز

متروپل را می‌توان یکی از مردمی ترین و بهترین فیلم‌های فجر چهل و یکم دانست. فیلمی که همچون یک پنالتی بعد از وقت اضافه به داد جشنواره رسید و طرفداران سینما را غافلگیر کرد.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

چگونه فکر گناه هم نکنیم

پیامبر اکرم (ص) در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند اَللّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کرِّهْ إِلَی فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ وَ حَرِّمْ عَلَی فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِک یا غِیاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردانده و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس دادخواهان.

نوید محمدزاده در «آکتور» از کلیشه نقش‌های لمپن فاصله می‌گیرد

منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که نوید محمدزاده در نقش آدم‌های روانی و سطح پایین و لمپن کلیشه شده بود و در «آکتور» توانست از این کلیشه فاصله بگیرد. در این سریال جنبه‌های انسانی نقشی که بازی می‌کند قوی‌تر است.

سعدی برخلاف مولوی از نبوغ خود خبر داشت

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه تهران معتقد است که مولوی وقتی غزلیات شمس را می‌سرود خودش نمی‌دانست چه قیامتی به پا می‌کند، زیرا مستغرق حال و دنیای خود بود؛ اما سعدی با هوشمندی می‌دانست که چه کار می‌کند و از نبوغ خود خبر داشت.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

حس و حال حاجیان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

نخستین شب از برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با استقبال مردم روبرو شد و علاوه بر حال و هوای قرآنی برای کوچک و بزرگ، حس و حال مکه و صفا و مروه را برای برخی بازدیدکنندگان زنده می‌کرد.

فیلمسازی در تعطیلات سختی خاص خودش را دارد

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر معتقد است که تجربه کار در ایام نوروز بسیار آزاردهنده است چون با مشکلات زیادی روبرو هستیم؛ مثلا به مسئولی نیاز داریم که اجازه کار در جایی را بگیریم ولی پیدا کردن مسئول در تعطیلات بعضا غیرممکن است.

خسرو شکیبایی؛ بازیگری که از تئاتر به تاریخ یک فرهنگ رسید

زادروز «خسرو شکیبایی» مصادف است با روز جهانی تئاتر. این تلاقی خود می‌تواند نشانه‌ای بزرگ باشد بر ظهور هنرمندی که با هنر خود، به یکی از اساطیر این رشته تبدیل شد و امروز، زنده‌تر از هر زمان دیگری، در ادبیات مردم و خاطرات آنها، ساری و جاری است.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

قنوت داریم تا قنوت

یک قنوت همان است که در رکعت دوم هر نماز دست به درگاه الهی بلند کرده و دعا می‌کنیم ولی یک قنوت هم داریم که در دعای پنجمین روز ماه مبارک رمضان آمده و به معنای فرمانبرداری است.

گناه داریم تا گناه

پیامبر اکرم (ص) در ششمین روز از ماه مبارک رمضان این گونه دعا کردند: اَللّهُمَّ لاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک وَ لاتَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِک وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِک بِمَنِّک وَ أَیادِیک یا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ؛ خدایا مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی‌ات وا مگذار، و با تازیانه‌های انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دلبستگی دلشدگان.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

پربازدیدترین موزه‌های پایتخت کدام هستند؟

در هفته نخست نوروز حدود ۶۰۰ هزار بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد انجام گرفت که کاخ‌موزه ملت و موزه‌های اتومبیل و پوشاک سلطنتی بیشترین بازدیدکننده را داشتند.

سهل‌انگاری در تولیدات باعث شده سینمای ما لق بزند

دانش اقباشاوی کارگردان سینما و آثاری چون «هیهات» و «تاج محل» می‌گوید: سهل انگاری در تولیدات سینمایی باعث شده سینمای ما لق بزند. در حالی که شاید بشود گفت ما از لحاظ فرم و محتوا بهترین سینمای آسیا را داریم.

رکورد مخاطب روزانه ۷ ماه اخیر سینماها شکست

سینمای ایران طی روز گذشته، سه‌شنبه؛ هشتم فروردین‌ماه موفق شد با جذب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مخاطب، رکورد مخاطب روزانه را بشکند. آخرین مرتبه‌ای که سینماها توانستند مخاطبان روزانه بیشتر از این میزان را تجربه کنند، به ۲۲ شهریورماه سال گذشته برمی‌گردد که ۱۷۷ هزار نفر به سینماها رفتند.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

مترسک به جای نگهبان در جبهه چنگوله

در کتاب «خاطرات پرتقالی» نوشته جواد صحرایی آمده است: آن وقت‌ها توی جبهه «چنگوله» نیرو کم بود، بچه ها مجبور بودند برای جبران کمبود نیرو، شب‌ها چند ساعت بیشتر نگهبانی بدهند. آن شب نوبت من بود. فکر این که آن همه ساعت را باید از خواب شیرین بزنم و نگهبانی کنم، کلافه‌ام کرد.

حال فرش ایرانی خوب نیست

قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: حال فرش ایرانی خوب نیست اگر حال این هنر ناب خوب شود، حال ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشور نیز خوب خواهد شد.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

یتیم داریم تا یتیم

پیامبر اکرم (ص) در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ. یعنی خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، خوراندن طعام، آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.

شعر جامعه ایران را از مسیر واقعیت خارج کرده است

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه جامعه ایرانی جامعه شعرمحور است، اظهارداشت که شعر این جامعه را از مسیر واقعیت خارج کرده است. برای مثال خیام یکی از بی‌بدیل‌ترین متفکران است، اما به واسطه اینکه شعر گفته، درایران او را فقط به عنوان شاعر می‌شناسند.

ثبت‌نام بیش از ۶۹ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۲

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت از قطعی شدن ثبت نام ۶۹۱۸۳ نفر از زائران واجد شرایط اعزام به حج تمتع سال آینده خبر داد.

گزیده گزارش‌های ایرنا در ۱۳ روز تعطیلات/ از تفاوت مولانا و سعدی تا گناه و قنوت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha