اندیشمندان با استفاده از توان دانشگاه‌ها راه‌های آسان‌تر برای تبدیل علم به عمل را بیابند

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی تاکید کرد: باتوجه به رهنمود امسال رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، اندیشمندان با بهره‌گیری از توان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها راه‌های آسان‌تر برای تبدیل علم به عمل را بیابند و نه‌تنها ازظرفیت‌ها استفاده کنند بلکه ظرفیت‌آفرینی هم انجام دهند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، حمید امیدوار در یادداشتی با نامگذاری سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و نوشت: شاید دهه پیش‌رو به عنوان اولین دهه از گام دوم انقلاب اسلامی را دهه پیشرفت فردی و اجتماعی بتوان نام گذاشت. پیشرفت فردی به منزله ارتقای ابعاد وجودی آحاد جامعه علم و فناوری کشور در راستای به ظهور رساندن فضیلت‌های انسانی و پیشرفت اجتماعی به مثابه ارتقای سطح علم و فناوری با هدف بهبود شاخص‌های سطح زندگی جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: با توجه به رهنمود امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، دغدغه مندان و اندیشمندان کشور با بهره گیری از توان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان باید راه‌های سهل‌تر جهت تبدیل علم به عمل را بیابند و نه‌تنها از ظرفیت‌های فعلی استفاده؛ بلکه ظرفیت‌آفرینی هم بکنند.

با وجود ابلاغ قانون جهش تولید در خرداد ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور و تلاش‌های وزیر علوم هنوز آیین نامه اجرایی ایجاد سازمان اقتصادی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و اجاره ۹۹ ساله زمین‌ها برای بسط زیست ساختارهای علمی و فناورانه کشور معطوف به ماده ۴ و ۱۴ قانون جهش تولید به دلیل موانع قانونی، ابلاغ نشده است.

اندیشمندان با استفاده از توان دانشگاه‌ها راه‌های آسان‌تر برای تبدیل علم به عمل را بیابند

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی خاطرنشان کرد: اگر در دهه پیش‌رو بنا بر توسعه فردی و اجتماعی باشد و به عبارتی با رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش نرخ رشد اقتصادی به میزان قابل توجهی پیشرفت دست یافته شود، با حرکات وسواس گونه و به ظاهر دلسوزانه نهادهای تقنینی و نظارتی کشور پیشرفت نه تنها محقق نمی شود؛ بلکه ارزش آفرینی این نهادها به ضد ارزش تبدیل می شود و بسان ترمزی اجرای منویات رهبری حکیم را متوقف می کند. نهادهای نظارتی و تقنینی کشور باید بپذیرند پویایی سیستم‌های در حال سکون در حوزه علم و فناوری با آزادی بیشتر محقق می شود و هر چه متغیرهای محدودکننده را بیشتر کنند؛ نه تنها خدمتی به نظام و آینده فرزندان این مرز و بوم نمی کنند بلکه مدیران پیشرو را به سمت ترک فعل و عقیم بودن مدیران دهه ۹۰ سوق می‌دهند.

امیدوار افزود: از شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز اعضای برجسته آن به عنوان قرار گاه علم و فرهنگ توقع می‌رود که بر این رفتارها نهیب بزنند و هر چه را با زرق و برق دلسوزی اما به کندی نشاندن قطار پیشران حوزه علم و فناوری مانع از تحقق شعارهای سال رهبری حکیم می شود، بدون ملاحظه به نقد بکشانند.

وی در پایان تاکید کرد: با عنایت بر موارد فوق به نظر می رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تفویض اختیار به ستاد علم و فناوری ذیل آن شورا کند تا در گام اول در یک بازه ۶ ماهه از ظرفیت‌های حوزه علم و فناوری کشور جهت ارائه راه‌حل‌های جایگزین فروش نفت خام چاره جویی و در گام بعدی موانع تولید را بررسی و راه حل‌ها و قوانین لازم را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جهت تصویب در صحن، ارائه کند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اول فروردین در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، مهم ترین مساله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را مهار تورم و رشد تولید اعلام کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha