۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85072425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۵ فرد مبتلا به اوتیسم تحت پوشش بهزیستی زنجان قرار دارند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون ۱۰۵ فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این تعداد ۳۰ نفر خدمات آموزشی و توانبخشی روزانه را در قالب یک مجموعه کامل دریافت می‌کنند.

سلمان حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد دارای اختلال اوتیسم که در مرکز آموزشی روزانه پذیرفته می‌شوند در رده سنی ۶ تا ۲۸ سال قرار دارند.

وی یادآوری کرد: البته در خصوص مبتلایان سایر گروه های سنی این مجوز به مرکز داده شده است که در صورت نیاز در ساعات بعد از ظهر به آنها نیز خدمات آموزشی توانبخشی ارائه دهد.

این مسوول ادامه داد: افراد دارای اختلال طیف اوتیسم همانند سایر افراد دارای معلولیت از مزایای قانون حمایت از حقوق معلولان بهره مند هستند و می توانند از خدمات مددکاری و سایر خدمات حوزه توانبخشی بهره مند شوند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان، سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اوتیسم در کودکان را ۲ تا پنج سال عنوان کرد و گفت: سامانه کشوری تشخیص طیف اوتیسم به آدرس autism.behzisti.net در دسترس همگان قرار دارد و خانواده ها می توانند علاوه بر استفاده از این سامانه با مراجعه به پایگاه غربالگری با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده، کودک خود را از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار دهند.

وی اضافه کرد: در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش دیده آزمون تشخیصی گارس ۲ انجام می شود و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان برای مداخلات مرکز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه بیشترین نیاز امروز، ایجاد آگاهی درباره چگونگی رفتار با افراد مبتلا به اوتیسم در جامعه است، افزود: برخی از بیماران اوتیسم، از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردار هستند که در صورت توجه می توانند پیشرفت های چشمگیری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: وجود حرکات یا اصوات تکراری و کلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران به صورت کلامی و غیر کلامی، مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی، دایمی بودن اختلال طیف اتیسم و بهبود نسبی در صورت غربالگری و تشخیص به هنگام از خصوصیات قابل توجه این نوع اختلال است.

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی به طور معمول در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می شود.

مبتلایان به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارند.

این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می سازد و در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز از مبتلایان سر می زند.

در افراد مبتلا به اوتیسم حرکات تکراری دست زدن، پریدن، پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممکن است در حواس پنجگانه ( بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی ) نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند.

اختلال اوتیسم در پسران شایع تر از دختران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha