برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۳۴
کد خبر: 85072532
فرزانه شریفی
برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

یاسوج - ایرنا- فعالیت های ابتکاری محیط بانان گچساران برای حفظ محیط زیست این شهرستان از رهاسازی زباله ها در طبیعت همزمان با تعطیلات نوروز امسال جواب داد.

تلاش برای تامین بسته های فرهنگی و تعویض آن با سبزه، تشویق شهروندان طبیعت دوستی که به صورت خودجوش اقدام به جمع آوری زباله ها کرده بودند از جمله برنامه های ابتکاری محیط بانان گچسارانی برای کاهش پیامدهای رهاسازی زباله ها بر تفرجگاه های طبیعی این شهرستان بوده است.

آن طور که محیط بانان اداره محیط زیست گچساران می گویند: بخش عمده ای از گردشگرانی که تعطیلات نوروز امسال تفرجگاه های این شهرستان را برای طبیعت گردی انتخاب کرده بودند زباله های خود را در کیسه های پلاستیکی قرار دادند و برخی شهروندان حتی زباله ها را با خود به شهر آوردند و بعضی ها نیز آن را در جاهای مشخص شده گذاشتند.

با توجه به اینکه هر ساله محیط زیست گچساران پس از تعطیلات نوروزی مملو از زباله های رها شده از سوی گردشگران و سبزه های سفره هفت سین آنان بود پاکیزگی نسبی طبیعت این شهرستان طبیعت دوستان را به تغییر رفتار مردم با طبیعت امیدوار کرده است.

اثرگذاری فرهنگسازی

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: همکاری رسانه های ارتباط جمعی، دوره های آموزشی برگزار شده در مدارس سبب رفتار مهربانانه شهروندان این شهرستان با طبیعت این بخش از زاگرس شده است.

داود حبیبی افزود: تعطیلات نوروز امسال ۲۰ هزار کیسه زباله بین گردشگران در تفرجگاه های گچساران توزیع شد که بررسی های میدانی امروز نشان داد که بخش عمده ای از مردم به جای رهاسازی زباله ها در طبیعت آن را در کیسه زباله قرار دادند.

وی تاکید کرد: اقدام چند جوان گچسارانی که امروز بدون هماهنگی با مسئولان و با استفاده از خودروی شخصی برای جمع آوری کیسه های زباله در دامن طبیعت انجام شد نشان دهنده عزم طبیعت دوستان برای حفاظت از محیط زیست این شهرستان بوده است.

برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

حبیبی بیان کرد: کارشناسان با مشاهده این اقدام با اهدای نهال بلوط و بسته فرهنگی از این جوانان قدردانی کردند.

برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

وی بیان کرد: امروز چهاردهم فروردین ۱۰ تن زباله در مناطق گردشگری دشتک دیل، قلات گناوه در گچساران جمع آوری و از منطقه خارج شد که بیشتر آنان در کیسه زباله بود.

حبیبی افزود: طرح پاکسازی مناطق گردشگری طبیعی شاخص گچساران با مشارکت ۱۵ نفر از محیط بانان و نیروهای شهرداری دوگنبدان و دهیاران روستاهای دیل و گناوه انجام گرفته است.

اهدای بسته های فرهنگی

محیط بانان گچسارانی ابتدا با همکاری شهرداری دوگنبدان اقدام به تامین بسته فرهنگی متشکل از دفترچه یادداشت،مدادرنگ کردند و با قرار گرفتن در دروازه تفرجگاه های پرطرفدار همچون قلات گناوه و دشتک دیل این بسته ها را به همراه کیسه زباله و بروشورهای آموزشی که از طرف محیط زیست تدارک دیده شده بود را در قبال دریافت سبزه به گردشگران اهدا کردند.

برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: ۷۲۰ خانواده این شهرستان سیزه های هفت سین نوروزی خود را که هر ساله در آب ها یا طبیعت رها می کردند و با توجه به ظروف یکبار مصرف که سبزه ها در آن قرار داشت باعث آلودگی محیط زیست می شد امسال به محیط بانان تحویل دادند و سبزپوشان حافظ مناطق حفاظت شده به آنان بسته های فرهنگی اهدا کردند.

برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

حبیبی افزود: محیط بانان با استفاده از این سبزه ها کمپوست تهیه و برای غنی سازی جنگل استفاده می کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون این سبزه ها به همراه سایر موادآلی در پروسه تولید کود قرار گرفته اند که پس از طی مراحلی به کود تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی مهمترین راهکار تغییر رفتار با محیط زیست است تاکید کرد: این اقدام به منظور آگاهی بخشی به شهروندان برای پیشگیری از آسیب رسیدن به طبیعت با رهاسازی سبزه ها صورت گرفت.

اگر چه این اقدام از سوی ۲ سازمان یاد شده شهرداری دوگنبدان و محیط زیست گچساران برای نخستین بار انجام شد اما مورد استقبال شهروندان قرار گرفت تا نشان دهد که چنین برنامه هایی می‌تواند گامی به سوی فرهنگ سازی حفظ طبیعت و تفکیک زباله از مبدا باشد.

دیگر راهکارهای کاهش میزان زباله

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت:روزانه ۱۵ تن زباله در شهر ۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان تولید می شود که نیاز است شهروندان برای کاهش تولید زباله در این شهر مشارکت کنند.

داود حبیبی اظهار کرد: شهروندان برای کاهش زباله موادی مانند پوست میوه را به عنوان کود ارگانیک استفاده کنند به این صورت که یک گودال در باغچه خانه های خود درست کنند و پوست های میوه را درآن دفن کرده تا ضمن کاهش میزان زباله به مرور زمان خاک را غنی کند.

برنامه های موثر محیط بانان برای حفظ محیط زیست گچساران

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران اضافه کرد: شهروندانی که باغچه ندارند نیز می توانند پوست های میوه را در گلدان دفن و به عنوان کود برای گل های خود در خانه استفاده کنند.

حبیبی با اشاره به اینکه شیرابه های زباله ها با نفوذ به درون خاک یا مصرف از سوی حیوانات ولگرد و همچنین دام ها اثرات غیرقابل جبرانی بر محیط زیست و سلامت انسان ها دارد افزود: گرفتن آب غذاهای چرب راهکار دیگری برای مدیریت پسماند محسوب می شود.

وی اضافه کرد: ایجاد کارخانه پسماند زباله راهکار دیگری برای کاهش خطرات زیست محیطی زباله ها در گچساران است که مراحل نخستین آن انجام شده است.

حبیبی ادامه داد: در صورت راه اندازی کارخانه مدیریت پسماند در گچساران زمینه استفاده از زباله ها به عنوان طلای کثیف فراهم می شود.

وی عنوان کرد: ایجاد سامانه های اینترنتی برای مشارکت شهروندان در خصوص جمع آوری زباله های خشک و تر از سوی شهرداری دوگنبدان در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: با راه اندازی این سامانه شهروندان پس از نام نویسی و درج آدرس در سایت به جای گذاشتن زباله های خود در معابر عمومی و بوی بد و سیمای زشت، آن را به ماموران شهرداری تحویل داده تا برای استفاده به کارخانه پسماند منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آموزش از عناصر اصلی مدیریت پسماند است گفت:دانش آموزان و رسانه های ارتباط جمعی می توانند سفیران فرهنگ سازی برای مدیریت پسماند در این زمینه نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

حبیبی تاکید کرد: ماهانه پنج دوره کوتاه مدت ۹۰ دقیقه ای برای مسئولانه شدن رفتار دانش آموزان و خانواده آنان در خصوص رفتار با محیط زیست در گچساران برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha