آمریکا: اردن در پی عادی سازی روابط با سوریه است

۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۳۱
کد خبر: 85072868
آمریکا: اردن در پی عادی سازی روابط با سوریه است

تهران- ایرنا- هنری ووستر سفیر آمریکا در اردن در مصاحبه با یک روزنامه اردنی گفت که درحالی امان به دنبال عادی سازی روابط با سوریه است که ایالات متحده با این طرح اردن مخالف است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از مدیا لاین، ووستر در مصاحبه با روزنامه اردنی الرای، از امان به خاطر روند نوسازی‌اش تمجید و در عین حال تصریح کرد که واشنگتن از طرح کنونی تحت رهبری اردن برای برقراری روابط با بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت نمی‌کند.

این دیپلمات آمریکایی گفت: وقتی صحبت از بازگشت روابط عادی با سوریه می‌شود، ایالات متحده آمریکا از عادی‌سازی روابط با اسد حمایت نمی‌کند و این اقدام را زودهنگام می‌داند.

ووستر توضیح داد که شرایط قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس فوری علیه اهداف غیرنظامی در سوریه است، هنوز برآورده نشده است. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ به اتفاق آرا توسط ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

طرح اردن برای تقویت روابط با سوریه خواستار اقدام متقابل دمشق برای هر مرحله از بهبود روابط است. دولت اسد هنوز به این طرح واکنش نشان نداده است.

محمد مومانی سخنگوی سابق دولت اردن به مدیا لاین گفت که اردن الزامات مشخصی برای عادی سازی روابط با سوریه دارد.

مومانی با بیان اینکه تمایل به گفت وگو وجود دارد، افزود: دولت سوریه باید گام‌های مثبتی در رابطه با بحران پناهجویان بردارد از جمله نیاز به عفو عمومی به شدت احساس می‌شود.

همچنین تاگرید عوده کارشناس سیاسی اردنی نیز به مدیا لاین گفت که بر اساس ابتکارات اخیر کشورهای مختلف عربی، ورود مجدد سوریه به اتحادیه عرب قابل پیش بینی است.

عوده افزود: پرسشی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا مذاکرات با سوریه نسبت به آنچه در سال‌های گذشته مطرح شده بود، حقیقی خواهد بود یا متفاوت، همچنین مشخص نیست که آیا ما شاهد اتفاق آرا یا نظر اکثریت در حمایت از بازگشت سوری‌ها به اتحادیه عرب خواهیم بود یا خیر.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن هم روز شنبه در سفری رسمی به بحرین با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و سلمان بن حمد آل خلیفه، نخست وزیر این کشور دیدار کرد و ناظران می‌گویند که رهبران این دو کشور در مورد موضوع روابط با سوریه گفت وگو کردند.

سوریه و عربستان سعودی نیز به تازگی بازسازی روابط دیپلماتیک خود را آغاز کرده اند، اگرچه روابط بین دو کشور همچنان پیچیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha