نگرانی آمریکا از تشدید تورم در پی تصمیم اوپک پلاس/ تنش جدید در روابط ریاض-واشنگتن

تهران- ایرنا- وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه سریال اعلام نارضایتی مقام‌های آمریکایی از تصمیم تعدادی از اعضای اوپک پلاس برای کاهش داوطلبانه تولید نفت، نسبت به پیامدهای این تصمیم و تاثیر آن بر رشد [اقتصاد] جهانی و تورم بالای فعلی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، جانت یلن در جمع خبرنگاران افزود: کاهش ناگهانی تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس یک عمل «غیرسازنده» است که علاوه بر ایجاد ابهام در دورنمای رشد جهانی، باری بر دوش مصرف‌کنندگان آن‌هم در شرایط تورم بالا می‌افزاید.

وی تصمیم اوپک پلاس را در زمانی که پایین نگه داشتن بهای نفت اهمیت دارد، اسف بار خواند و گفت: هنوز برای ارزیابی چگونگی تاثیر این اقدام بر قیمت نفت زود است.

وزیر خزانه داری آمریکا درباره احتمال تاثیر کاهش تولید نفت کشورهای اوپک پلاس بر سقف قیمت ۶۰ دلاری اعمال شده بر نفت خام روسیه اظهار داشت: کشورهای ائتلاف [علیه روسیه] در صورتی که نیاز باشد می‌توانند سقف تعیین شده را بازبینی کنند اما در حال حاضر این نیاز وجود ندارد.

در این میان نشریه نیوزویک نیز گزارش داد: تصمیم اخیر برخی اعضای اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی برای کاهش داوطلبانه تولید نفت، ضربه جدیدی به روابط تیره میان ریاض و واشنگتن وارد می‌کند.

به دنبال تصمیم غافلگیر کننده اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت در روز یکشنبه،‌ روز گذشته، قیمت پایه نفت در معاملات بازارهای جهانی ۶ درصد رشد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در اظهاراتی تلاش کرد، اثرات تصمیم اوپک پلاس را کم اهمیت جلوه دهد. او گفت:‌ "[تاثیر کاهش تولید نفت اوپک پلاس] به آن بدی که تصور می‌کنید نخواهد بود."

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز گذشته در این رابطه اظهار داشت: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که کاهش تولید نفت در این زمان را مناسب نمی‌دانیم و آن را توصیه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: دولت بایدن به همکاری با همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای اطمینان از حمایت بازارهای انرژی از رشد اقتصادی و قیمت های پایین تر برای مصرف کنندگان آمریکایی ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه، برخی اعضای اوپک پلاس از کاهش تولید نفت خود بیش از تعهدات گذشته خبر دادند. بدین ترتیب، علاوه بر ادامه کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اعضای اوپک پلاس، برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی و روسیه در مجموع تا ۱.۶ میلیون بشکه دیگر از تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه از ماه مِه (اردیبهشت) تا پایان سال میلادی جاری کاهش خواهند داد.

بر این اساس، امارات کاهش تولید روزانه ۱۴۴ هزار بشکه‌ای، کویت کاهش روزانه ۱۲۸ هزار بشکه‌ای، الجزایر کاهش عرضه روزانه ۴۸ هزار بشکه‌ای و عمان نیز تعهد کاهش تولید روزانه ۴۰ هزار بشکه‌ای را اعلام کردند. قزاقستان هم قرار است تولید خود را روزانه ۷۸ هزار بشکه کاهش دهد. مسکو نیز کاهش داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید می‌کند.

نشریه آمریکایی نیوزویک گزارش داد: آمریکا پیش از این نیز تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان/ آذر ۱۴۰۱) را محکوم و به شدت با کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس به دلیل تاثیری آن بر بهای نفت، مخالفت کرده بود.

در نوامبر ۲۰۲۲ پس از آنکه برخلاف درخواست‌های واشنگتن برای عرضه بیشتر نفت به بازار با هدف کنترل تورم افسارگسیخته،‌ ریاض تصمیم گرفت تولید نفت خود را کاهش دهتد، کاخ سفید،‌ عربستان را به حمایت از روسیه و تلاش برای ایجاد یک بحران انرژی در اروپا متهم کرد و نسبت به عواقب این تصمیم به ریاض هشدار دارد.

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به دنبال افزایش نرخ تورم در این کشور در سال گذشته، سیاست انقباضی خود را در ۱۲ ماه گذشته به شدت افزایش داده و نرخ معیار خود برای بهره بانکی را از نزدیک به صفر به محدوده هدف ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد رسانده است.

به گزارش ایرنا از وبگاه فورچون، افزایش نرخ وجوه فدرال، نرخ تورم را که در تابستان گذشته در بالاترین سطح چهار دهه اخیر قرار داشت، کاهش داده است؛ اما، طبق آخرین اطلاعات اداره آمار کار (BLS)، نرخ ۶.۴ درصدی فعلی تورم در آمریکا بیش از سه برابر بیشتر از هدف این بانک یعنی ۲ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha