ژئوپلیتیک نفت، ضربه به آرمان‌های غرب

تهران- ایرنا- به نوشته روزنامه «ال پائیس» اسپانیا، کاهش اعلام شده تولید نفت توسط اوپک پلاس، نه تنها مبارزه با تورم را دشوار می‌کند، بلکه ضربه به آرمان‌های قدرت‌های غربی و نشان‌دهنده تغییر چارچوب اتحادهای جهانی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از این روزنامه اسپانیایی، اعلام غیرمنتظره سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و شرکای آن به رهبری روسیه و عربستان (اوپک پلاس) مبنی بر کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت خام خود از ماه مه (اردیبهشت ماه) نشان دهنده ضربه مضاعف به آرمان‌های قدرت‌های غربی است. از یک سو، درست همزمان با تعدیل روند صعودی تورم که از سال گذشته آغاز شده بود، زمینه برای افزایش قیمت نفت خام در نیمه دوم سال جاری میلادی (۲۰۲۳) فراهم می‌شود و از سوی دیگر، این اقدام، تایید تنش‌های شدید بین آمریکا و عربستان سعودی در شرایطی بوده که ریاض در حال تقویت اتحاد خود با روسیه و در بحبوحه نزدیک شدن رو به رشد با چین است.

به نوشته این نشریه، اعلام کاهش تولید نفت، روند نزولی قیمت نفت خام که پس از حمله روسیه به اوکراین افزایشی شده بود را معکوس کرده است؛ اکنون قیمت هر بشکه نفت برنت (مرجع اروپا) به بالای ۸۴ دلار رسیده است. این رقم در تابستان گذشته بالای ۱۲۰ دلار بود.

پیش از اعلام این خبر، آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده بود که کسری عرضه نفت در نیمه دوم ۲۰۲۳ بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه وجود خواهد داشت و به این ترتیب، این وضعیت بدتر خواهد شد. در واقع، اوپک پلاس در اکتبر گذشته (مهر- آبان) و برخلاف درخواست صریح جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کرد تا عرضه ۲ میلیون بشکه‌ای خود را کاهش دهد.

به نوشته ال پائیس، اگر افزایش اخیر قیمت‌ها ادامه پیدا کند، افزایش قیمت نفت خام بر بخش‌هایی که بیشتر در معرض هزینه سوخت هستند مانند کشاورزی، حمل‌ونقل یا گردشگری تاثیر گذاشته و دیر یا زود به مشکلات بیشتری برای کنترل تورم منجر خواهد شد. پس از بحران‌های اخیر در بخش بانکی و تأثیر آن بر محدودیت‌های اعتباری، تضاد بین ثبات قیمت و ثبات مالی، شرایط را برای بانک‌های مرکزی پیچیده‌تر می‌کند.

این تصمیم همچنین نشان می‌دهد که روابط بین دولت بایدن و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی همچنان پرتنش است. در بحبوحه تلاش‌های غرب برای محدود کردن قیمت نفت روسیه با هدف خفه کردن راه اصلی درآمد مسکو و در نتیجه تامین مالی اوکراین، تصمیم برای کاهش تولید جهانی نفت نشان‌دهنده حمایت از موضع روسیه است؛ مسکو تا کنون موفق شده است بخش چشمگیری از تحریم‌های اعمال شده توسط گروه‌هفت (G-۷) و اتحادیه اروپا را دور بزند.

در همین حال، شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) به تازگی از قراردادهای عرضه جدید به چین و خرید سهام یک پالایشگاه چینی خبر داده است که این مسئله، پکن را به شریک مطلوب ریاض تبدیل می‌کند.

ال پائیس در پایان آورده است: (تصمیم اوپک پلاس) نمونه‌ای دیگر از تغییرات عمیق و نگران کننده‌ای است که اتحادها در چارچوب ژئوپلیتیک جهانی شاهد آن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha