مالیات معکوس و رفع بروکراسی اداری گامی عملی در تحقق شعار سال

شیراز-ایرنا-فرماندار شیراز گفت: اصلاح رویه اخذ مالیات و معکوس کردن آن به همراه رفع بروکراسی اداری دست و پا گیری که وجود دارد و همواره موجب سرخوردگی سرمایه گذاران شده به تحقق عملی شعار سال ۱۴۰۲ منجر خواهد شد.

لطف الله شیبانی که بیش از ۲ دهه تجربه اقتصادی در کارنامه کاری خود دارد روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «مهار تورم، رشد تولید» نام گذاری شده،افزود: مشکل اساسی جامعه ما در حال حاضر مساله اشتغال است که به رشد تولید ارتباط مستقیمی دارد.

فرماندار شیراز معتقد است که در زمینه رونق تولید بایستی اول از بروکراسی اداری کاهش یابد،زیرا مقررات دست و پا گیر فراوانی وجود دارد که همواره موجب سرخوردگی سرمایه گذاران شده است.

وی بر کاهش بروکراسی اداری و مقررات دست و پاگیر تاکید کرد و ادامه داد: اگر موانع کاهش یابد قطعا سرمایه گذاران مسیر رشد تولید و توسعه و پیشرفت کشور را طی خواهند کرد.

بکارگیری مدیران خبره، متخصص و ریسک پذیر

شیبانی در ادامه بیان کرد: مدیران باید موضوع تسلط و خبره بودن در امور اقتصادی را بالا ببرند و بر این اساس کسانی که در حوزه تصمیم سازی مسائل اقتصادی قرار دارند از پیشینه و تجربه اقتصادی کافی نیز برخوردار باشند.

وی اظهار داشت: ریسک پذیر بودن مدیران به معنی نقض قوانین و مقررات نیست و یکی از لازمه های مدیریت در دوره کنونی است و زمانیکه مدیر اشراف کامل به امور داشته باشد می تواند در حوزه سرمایه گذاری تصمیم درست و به موقع اخذ کند و قطعا این رویه به کاهش موانع و بروکراسی اداری منجر می شود.

فرماندار شیراز یکی از موارد مهم در مهار تورم را افزایش عرضه دانست و گفت: رشد تولید به افزایش عرضه در بازار و مهار تورم و اشتغالزایی که مهمترین مشکل اقتصادی کنونی کشور است منجر خواهد شد.

لزوم کار فرهنگی برای تغییر نگرش‌ها به سرمایه گذار

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در تحقق شعار سال می تواند موثر باشد کار فرهنگی و اجتماعی در این زمینه است که سرمایه گذاری مشروع و قانونی ارزش است و مساله ای ضد ارزش نیست.

شیبانی اضافه کرد: دیدگاه منفی در جامعه وجود دارد که غالبا به هر نوع تمول و سرمایه‌گذاری به عنوان ضدارزش اجتماعی دیده می شود که نگاه غلطی است زیرا اگر سرمایه گذار و تولیدکننده ای که با رعایت مسایل قانونی و شرعی اقدام به تولید کند قطعا نوعی جهاد است و باید برای آن ارزش گذاری کرد که فردی با سرمایه شخصی برای دهها و یا صدها خانواده کار و رزق حلال ایجاد کرده است.

اخذ مالیات در راستای اشتغالرایی و رشد تولید باشد

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح بعضی قوانین بالادستی گفت: نحوه اخذ مالیات از تولید باید معکوس شود به نحوی که اگر تولیدکننده تولید، اشتغالزایی و درآمد بیشتری کسب کرد باید مالیات کمتری پرداخت کند.

فرماندار شیراز توضیح داد: به عنوان مثال باید تعیین کرد که اگر درآمد تولیدکننده ای از یک میزان افزایش یافت مالیات کمتری باید پرداخت کند که این روش باعث ترغیب تولید کننده به رشد تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: با این روش تولیدکننده تشویق به توسعه فعالیت خواهد شد تا از نرخ مالیات معکوس بهرمند شود و این رویه به رشد تولید و اشتغالزایی منجر می شود.

شیبانی اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکننده اظهار به درآمد کمتر دارد تا مالیات کمتری پرداخت کند که یکی از تبعات این شیوه فساد آفرینی است.

وی در ادامه مشکل اصلی جامعه امروز را مساله اشتغال دانست که موجب بروز مشکلات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی شده است و افزود: باید سرمایه گذاران به ایجاد اشتغال و رونق تولید ترغیب شوند تا همه مشکلات اقتصادی جامعه حل شود و در صورت اشتغالزایی درست در حوزه تولید می توان تولیدکننده را از پرداخت مالیات معاف کرد و با این شیوه می توان شعار سال را در عمل محقق کرد.

کمک مالیات معکوس به تحقق شعار سال

فرماندار شیراز عنوان کرد: در حال حاضر مالیالت از تولید اخذ و صرف حمایت و معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه می شود در صورتیکه با رفع موانع تولید، اشتغالزایی و رشد تولید مشکلات اقتصادی جامعه نیز حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: نرخ اخذ مالیات از تولیدکنندگان باید بصورت معکوس لحاظ شود.

قانون و منطق حکم می کند که اگر کسی کالایی را خرید و ارزش افزوده ای بر آن ایجاد کرد  یا آن را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر فروخت؛ نباید مالیات ارزش افزوده بدهد. اما اگر کسی کالایی را خرید و آن را مصرف کرد مشمول این مالیات می شود. مالیات ارزش افزوده   معکوس اجرا می شود.

وعده فرماندار شیراز به سرمایه گذاران

شیبانی در ادامه گفت: سرمایه گذاران کشور و استان فارس اگر قصد سرمایه گذاری در شیراز دارند می توانند درخواست خود را به فرمانداری این شهرستان ارایه کنند تا از طریق پنجره واحد سرمایه گذاری و کارگروه رفع موانع تولید استانداری فارس که هر هفته جلسه آن برگزار می شود سریعا بررسی شود.

فرماندار شیراز اظهار داشت: آمادگی کامل برای رفع موانع سرمایه گذاری در سطح شهرستان شیراز بطور کامل، جدی و در کمترین زمان ممکن در همه حوزه ها وجود دارد و متقاضیان با مراجعه به فرمانداری شیراز درخواست خود را ثبت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha