سال ۱۴۰۲ سال همگرایی منطقه‌ای و پایان بحران سوریه و یمن خواهد بود

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا  گفت: دیدارها و تحرک‌های دیپلماتیک اخیر نشان می دهد که امسال شاهد همگرایی منطقه‌ای میان ایران و سایر کشورهای منطقه و پایان بحران سوریه و یمن خواهیم بود.

حسن هانی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا با اشاره به نشست چهار جانبه اخیر مسکو که با حضور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه و با موضوع روابط دمشق - آنکارا برگزار شد، اظهار داشت: دیدار مشترک مسئولان سیاست خارجی ایران، روسیه، ترکیه و سوریه نشان می‌دهد که یک مجموعه منطقه‌ای برای تقابل با هژمونی آمریکا و همچنین ایجاد وفاق بین سوریه و ترکیه در حال شکل گیری است.

وی به نقش ترکیه در ابتدای شکل گیری بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل اینکه ترکیه نقش تخریبی زیادی در بحران سوریه داشت، همگرایی آنکارا و دمشق می‌تواند زمینه پایان بحران سوریه را فراهم کند و یک مجموعه‌ منطقه‌ای را برای حل و فصل بحران های منطقه ای تشکیل دهد.

هانی زاده در ادامه با یادآوری این نکته که دولت ترکیه به سیاست های آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا توجه داشت، افزود: امروز به نظر می رسد ترکیه به این نتیجه رسیده است که باید مسیر خود را تغییر داده و همان مسیری را دنبال کند که عربستان سعودی به دنبال آن است که این سیاست همان کاهش اختلافات با کشورهای منطقه است.

این کارشناس مسایل غرب آسیا ادامه داد: با این رویکرد، اکنون با گذشت حدود چهارده سال از آغاز بحران در سوریه، می بینیم که آنکارا در صدد ترمیم مناسبات خود با سوریه برآمده است.

وی در ارزیابی خود درباره نشست چهارجانبه سوریه در مسکو اظهار داشت: دیدارهای انجام شده در قالب مذاکرات چهارجانبه مسکو، مقدمه‌ای است برای دیدارهای چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه است که حتی احتمال دارد عربستان سعودی نیز به این مجموعه اضافه شود.

هانی‌زاده تصریح کرد: مجموعه تحرک‌ها و دیدارهای اخیر دیپلماتیک نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۲، سال همگرایی منطقه‌ای بین ایران و کشورهای منطقه و پایان بحران سوریه و یمن خواهد بود.

وی‌ با اشاره به گفتگوهای آستانه به عنوان یکی از ابتکارات ایران برای حل دیپلماتیک مسایل سیاسی مرتبط با سوریه، گفت: مذاکرات آستانه مقدمه ای برای پایان بخشیدن به بحران سوریه بود و امروز هم دیدارها و مذاکرات چهارجانبه مسکو مسیر را برای پایان دادن به بحران آن کشور هموار خواهد کرد.

نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا هم از سیاست‌های کاخ سفید ناامید شده‌اند

هانی زاده در ادامه درباره سیاست‌های آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا با توجه به تحولات دیپلماتیک اخیر و تلاش کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای برای تعامل به جای تقابل، گفت: آمریکایی‌ها در سیاست‌های خود در منطقه شکست خورده‌اند و حتی نزدیکترین هم‌پیمانان این کشور هم از سیاست‌های کاخ سفید ناامید شده‌اند به همین دلیل این منطقه به سمت همگرایی بیشتر حرکت می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا افزود: همگرایی در بین کشورهای منطقه به معنی کاهش هژمونی آمریکا و کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در غرب آسیاست.

وی به نقش سازنده تهران در ایجاد صلح و امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: ایران نقش بسیار مهمی در ایجاد همگرایی و رفاه بین کشورهای منطقه ایفا کرده و تلاش های تهران در این مسیر، از دید سایر کشورها پنهان نیست.

این کارشناس مسایل غرب آسیا به سفرهای دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در روزهای پایانی سال گذشته به چین، امارات و عراق اشاره کرد و گفت: امضای توافقنامه پکن و موافقتنامه امنیتی با بغداد و نیز رایزنی ها در امارات همگی در چارچوب تلاش ایران برای کاهش تنش‌ها و ایجاد همگرایی منطقه است و به نظر می رسد سال ۱۴۰۲ برای ایران و منطقه سالی سرشار از صلح و پایداری و ثبات خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha