اکثر برزیلی‌ها «بولسونارو» را مقصر کودتای ۸ ژانویه می‌دانند

تهران- ایرنا- طبق نتایج یک نظرسنجی جدید، اکثر برزیلی‌ها (نزدیک به ۶۰ درصد)، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری سابق این کشور را در کودتای هشتم ژانویه (۱۸ دی) طرفداران وی در برازیلیا (پایتخت) مقصر می‌دانند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، نتایج موسسه نظرسنجی دیتا فولها (Datafolha) نشان می‌دهد ۵۸ درصد برزیلی‌ها معتقدند که مسئولیت کودتای هشتم ژانویه و حمله طرفداران تندروی بولسونارو به مقرهای دولتی پایتخت این کشور تا حدودی متوجه این رئیس‌جمهوری سابق راست افراطی است.

از مجموع نتایج به دست‌آمده، ۳۲ درصد معتقدند که او بسیار مقصر است و ۲۶ درصد می‌گویند که او کمی مقصر است. ۳۹ درصد مردم نیز این مسئله را تایید می‌کنند که بولسونارو ارتباطی با رخدادهای هشتم ژانویه نداشته است.

همچنین اکثر مردم برزیل معتقدند که این رئیس‌جمهوری سابق باید حقوق سیاسی خود را از دست بدهد. با توجه به اینکه بولسونارو در طول مبارزه‌های انتخاباتی گذشته، علیه سیستم رای‌گیری الکترونیکی، اتهام‌های بی اساس بسیاری را مطرح کرد و قابل اعتماد بودن انتخابات را زیر سوال برد، از دست رفتن حقوق سیاسی موجب می‌شود تا بولسونارو نتواند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

۵۱ درصد شهروندان برزیل نیز معتقدند که دادگاه عالی انتخابات (TSE) باید او را محکوم کند و مناسب‌ترین مجازات این است که طبق قانون برای هشت سال از صلاحیت برخوردار نباشد؛ این در حالی است که ۴۵ درصد مردم، بولسونارو را بی‌گناه می‌دانند و تأیید می‌کنند که او باید بتواند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند.

بولسونارو هفته گذشته پس از گذراندن حدود سه ماه در آمریکا به برزیل بازگشت و از این پس به موجب پرونده‌های متعدد می‌بایست در برابر دستگاه قضایی کشورش پاسخگو باشد.

بولسونارو قرار است امروز چهارشنبه به وقت محلی (۵ آوریل/ ۱۶ فروردین) توسط پلیس فدرال برزیل به دلیل تلاش برای سوء استفاده از چندین مجموعه جواهرات ارزشمند که توسط عربستان سعودی به دولت برزیل داده شده است، بازجویی شود.

ماموران مالیاتی در اکتبر ۲۰۲۱ از کیف یک مقام وزارت معادن و انرژی برزیل که از سفر رسمی به خاورمیانه بازگشته بود، یک جعبه جواهر به ارزش ۳.۲ میلیون دلار کشف و ضبط کردند. حزب کارگران به رهبری لولا داسیلوا گمان می‌کنند که این جواهرات نوک یک رشته طولانی فساد است.

به نوشته رسانه‌های مختلف، این جواهرات را می‌توان رشوه سعودی‌هایی دانست که تنها ۱.۸ میلیارد دلار برای پالایشگاه نفت برزیل که ارزش بازار آن سه میلیارد است، پرداخت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha