بولسونارو در اندیشه رهبری مخالفان دولت برزیل

تهران- ایرنا- «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری سابق برزیل که از زمان مراسم تحلیف «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا به سر می‌برد، اعلام کرد برای به عهده گرفتن رهبری مخالفان دولت به کشورش باز خواهد گشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ژائیر بولسونارو از جناح راست افراطی در حال حاضر در فلوریدا اقامت دارد و هرگز به طور علنی، به شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری برزیل اعتراف نکرده است. بولسونارو از یکم ژانویه (۱۱ دی) به ایالات متحده سفر کرده است.

رئیس‌جمهوری سابق برزیل در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال تصریح کرد در ماه مارس (بهمن- اسفند) به کشورش باز خواهد گشت تا رهبری اپوزیسیون و حمایت از نامزدهای حزب سیاسی خود در انتخابات شهرداری سال آینده که در بیش از پنج هزار شهر برزیل برگزار خواهد شد را عهده‌دار شود.

بولسونارو با بیان اینکه جنبش راست نمرده است و زنده خواهد ماند از حمایت خود از سیاست‌هایی به نفع شرکت‌هایی که با سقط جنین مبارزه می‌کنند و مخالف کنترل سلاح هستند، خبر داد.

این سیاستمدار ۶۷ ساله خود را رهبر ملی راست معرفی کرد زیرا فعلاً کسی نیست که با این مشخصات در برزیل شناخته شود.

ژائیر بولسونارو در این مصاحبه در مورد انتخاباتی که شکست خورده نیز صحبت کرد و اطمینان داد که شکست بخشی از روند انتخابات است. وی همچنین تصریح کرد که به نظر او تقلب صورت نگرفته است، اما این یک روند مغرضانه بود.

وی با اشاره به تعجب خود از شکست در انتخابات گفت: مردم با من بودند، بخش کشاورزی با من بودند، اکثریت انجیلی‌ها با من بودند، فعالان صنعت با من بودند، صاحبان اسلحه با من بودند.

ژائیر بولسونارو در مورد اتهامات وارده به خود به دلیل شورش در مقرهای دولتی برزیل در ۸ ژانویه (۱۸ دی)، اتهامات و نقش خود در تشویق به کودتا را رد کرد، چرا که به گفته وی، حتی در زمان وقوع این حوادث در کشور نبوده است.

رئیس‌جمهوری سابق با لحنی طعنه‌آمیز پرسید: قیام؟ چه قیامی؟ فرمانده کجا بود؟ نیروها کجا بودند؟ بمب ها کجا بودند؟

بولسونارو با این حال، امکان دستگیری خود بعد از بازگشت به کشور را رد نکرد، زیرا حکم دستگیری می‌تواند از هر جایی صادر شود.

بولسونارو در پاسخ به این پرسش که آیا دوباره به دنبال ریاست جمهوری خواهد بود، گفت هنوز تصمیمی نگرفته است، چرا که این موقعیت بسیار دشوارتر از آنچه تصور می‌کرد، است.

این رهبر راست افراطی برزیل با کنار رفتن از قدرت، بیشتر در معرض تحقیقات جنایی و انتخاباتی و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و این مسئله می‌تواند به دستگیری و یا ممانعت از نامزدی دوباره او در انتخابات منجر شود.

لولا داسیلوا، یکم ژانویه (۱۱ دی)، دو ماه پس از شکست ژائیر بولسونارو در انتخابات، به صورت رسمی ریاست جمهوری برزیل را به عهده گرفت اما همزمان با عدم اذعان بولسونارو به شکست، هزاران نفر از حامیان رهبر راست افراطی از پذیرفتن نتایج انتخابات و پیروزی این سیاستمدار چپگرا خودداری می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha