۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85074258
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه چینی: هژمونی دلار آمریکا عامل هرج و مرج جهانی است

تهران- ایرنا - رسانه چینی در گزارشی نوشت جهان درحالی نفس را در سینه محبوس کرده است که شاهد جوش و خروش بحران بانک در آمریکا با فروپاشی بانک های سیلیکون ولی و سیگنچر آمریکاست که بر بحران های مشابه بانکی در سراسر جهان تاثیر دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شینهوآ، بانک های اروپایی از جمله بانک سوئیس کردیت سوئیس به بحرانی مشابه با بحران بانک های مهم آمریکا یعنی سیلیکون ولی و سیگنجر نزدیک شده است و نگرانی ها درباره اینکه بحران منطقه ای به بحرانی سیستماتیک تبدیل شود در حال افزایش است. مقصر اصلی در بدتر شدن بحران سیاست پولی خزانه داری فدرال آمریکاست که بر مبنای هژمونی دلار آمریکا که بر پایه غارت ثروت جهانی است شکل گرفته است.

پس از جنگ جهانی دوم آمریکا تعمدا هژمونی دلار را به راه انداخت. در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۲ دلار نزدیک ۶۰ درصد ارز خارجی جهانی را تشکیل داده است. در ژانویه ۲۰۲۳ دلار حدود ۴۰ درصد پرداخت های جهانی را از آن خود کرد. با قرار دادن دلار در سیستم بین المللی مبادلات و نقل و انتقال پول، آمریکا آن را به ابزاری برای سر بریدن کشورهای دیگر با جمع آوری آن به عنوان درآمد اصلی تبدیل کرده است. با چاپ یک اسکناس ۱۰۰ دلاری که تنها ۱۷ سنت خرج چاپ آن است آمریکا می تواند معادل صدها دلار پول بابت کالاها و خدماتش از کشورهای دیگر بدست آورد.

همان طور که شارل دوگل رئیس جمهوری سابق فرانسه بیش از ۵۰ سال پیش گفته بود آمریکا از " برتری مفرط " لذت می برد و " کسری بودجه بدون دردسر " را توسط دلارش ایجاد کرده و از کاغذی بی ارزش برای غارت منابع و کارخانه های سایر کشورها استفاده می کند.

آمریکا طی دهه های گذشته از دلار طلا، دلار نفت به دلار اعتباری و اکنون به بدهی دلاری رسیده است و جهان شاهد واحد دلار به عنوان ارز بین المللی تصعیف کننده است. برای نجات دادن هژمونی و تسلط دلار آمریکا به شکلی بی پروا از تمامی مسائل نظامی، مالی و ابزارهای تجاری استفاده کرده است و در تلاش برای به خطر انداختن و بهره بردن از کشورهای دیگر از طریق کسب و کارهای سودآور دلاری است.

آمریکا برای تقویت اقتصاد داخلی خود در دوره های انبساط اقتصادی معمولا پول اضافی به بازارهای جهانی تزریق و توهم رونق جهانی ایجاد می کند. پس از بحران مالی بین المللی در سال ۲۰۰۸، خزانه داری آمریکا چندین دور کاهش کمی تصویب کرد. در پی شیوع همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ نیز کاهش کمی نامحدود را اجرایی کرد و تورم جهانی را به تورمی بی سابقه در ۴۰ سال گذشته تبدیل کرد و حباب دارایی های عظیم را شکل داد که خطری برای اقتصاد جهان است.

کارشناسان هشدار دادند خزانه داری آمریکا حباب های دارایی را در سراسر جهان تا سطح خطرناکی بالا برده است و نخستین نشانه های آن در حال ظهور است. درحالی که صنعت بانکداری غربی بر لبه فاجعه ایستاده است به نظر نمی رسد خزانه داری آمریکا افزایش نرخ خود را متوقف کند. از ماه مارس سال گذشته میلادی خزانه داری آمریکا نرخ بهره را ۹ برابر افزایش داده است و اکنون نرخ بهره به بالاترین رقم خود از سپتامبر ۲۰۰۷ رسیده است. افزایش نرخ بهره منجر به انقباض مالی جهانی و خروج و تنزل ارز در بازارهای نوظهور می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha